Låtsaskriget, vad hände?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Låtsaskriget, vad hände?

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 14 februari 2003, 00:41

En period i andra världskriget som man läser mycket lite om är den period som på engelska brukar kallas the phony war. Detta var tiden emellan att de väst-allierade förklarade Tyskland krig och att det verkligen blev krig. Denna period var om jag inte missminner mig på ca 8 månader.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 14 februari 2003, 00:48

Inte speciellt mycket, britterna och fransmännen grävde ner sig och tyskarna gjorde likadant.
Det mest spännande som hände var väl när de slängde iväg någon granat för att låta motståndaren veta att de levde på andra sidan gränsen eller när de lät någon militärorkester spela musik eller öste propaganda över motståndaren.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 14 februari 2003, 00:50

Hmm jag har hört att det försegick förhandlingar dem emellan på olika nivåer, vad handlade dessa om?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 14 februari 2003, 00:53

Gjorde det säkert, jag är dock ganska övertygad om att Hitler inte brydde sig nämnvärt om dessa, vilket säkerligen britterna och fransmännen nog tyvärr gjorde.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J von B » 14 februari 2003, 00:55

Man bidade sin tid. Rustade, skapade politisk enhet, fällde flygblad över varandra och gick på söndagspromenader. När digniteter besökte Maginot eller Westwall så brassade man iväg några skott med det tunga artelleriet, strateger slogs med kartorna och hade svårt att tänka i nya banor.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 14 februari 2003, 01:02

"Gjorde det säkert, jag är dock ganska övertygad om att Hitler inte brydde sig nämnvärt om dessa, vilket säkerligen britterna och fransmännen nog tyvärr gjorde. "

Tyskarna ville såvitt jag vet ha fred med engelsmännen

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 14 februari 2003, 01:27

Radiolänkgruppchefen skrev:Tyskarna ville såvitt jag vet ha fred med engelsmännen
Nja, de var inte intresserade av krig mot Frankrike/storbritannien, vilket är en viss skillnad.
Givetvis insåg dock Hitler - troligen tämligen omgående - att han var tvingad att ha ryggen fri om han ville åt sitt huvudmål - Sovjet.
Sålunda var han tvungen att på något sätt neutralisera västmakterna, antingen genom morot eller piska.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 14 februari 2003, 15:03

Hitler ville helst slippa krig mot framförallt england. Han gav engelsmännen flera vinkar till fred på sina tal till nationen.

Men som en annan känd person sa. Att nu var tärningen kastad :lol:

herminator
Medlem

Inlägg av herminator » 18 februari 2003, 22:58

ja du.
Senast redigerad av 1 herminator, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Englands och Frankrikes planer under Låtsaskriget

Inlägg av Razor » 16 januari 2008, 10:53

Denna gamla diskussion började med en fråga om vad som hände under låtsaskriget. Jag skulle vilja lyfta upp diskussionen igen och fråga vad de allierade, dvs England och Frankrike, hade för tankar och planer i kriget mot Tyskland efter det att Polen hade besegrats. Gjorde man planer för ett angrepp/invasion av Tyskland eller planerade man bara att försvara sig bakom Maginotlinjen i händelse av ett tyskt dito mot Frankrike? Hoppades man rent av att Tyskland skulle böja sig, dra sig ut Polen och inleda fredsförhandlingar?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: Englands och Frankrikes planer under Låtsaskriget

Inlägg av Wooster » 16 januari 2008, 19:04

Razor skrev:Denna gamla diskussion började med en fråga om vad som hände under låtsaskriget. Jag skulle vilja lyfta upp diskussionen igen och fråga vad de allierade, dvs England och Frankrike, hade för tankar och planer i kriget mot Tyskland efter det att Polen hade besegrats. Gjorde man planer för ett angrepp/invasion av Tyskland eller planerade man bara att försvara sig bakom Maginotlinjen i händelse av ett tyskt dito mot Frankrike? Hoppades man rent av att Tyskland skulle böja sig, dra sig ut Polen och inleda fredsförhandlingar?
Kort kan man väl säga så här:

Britterna och Frankrike hade inte resurser för ett anfall in i Tyskland, istället väntade man i Frankrike och försökte istället manöverera ut Tyskland genom andra fronter, till exempel Norge - och samtidigt få igång upprustningen som börjat alldeles för sent.

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 16 januari 2008, 22:10

Jag har för mig att britterna "bombade" Tyskland med flygblad i tid och otid under denna period - flög in, släppte flygbladslast och flög hem igen...

affe

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 17 januari 2008, 11:11

Wooster skrev:
Razor skrev:Denna gamla diskussion började med en fråga om vad som hände under låtsaskriget. Jag skulle vilja lyfta upp diskussionen igen och fråga vad de allierade, dvs England och Frankrike, hade för tankar och planer i kriget mot Tyskland efter det att Polen hade besegrats. Gjorde man planer för ett angrepp/invasion av Tyskland eller planerade man bara att försvara sig bakom Maginotlinjen i händelse av ett tyskt dito mot Frankrike? Hoppades man rent av att Tyskland skulle böja sig, dra sig ut Polen och inleda fredsförhandlingar?
Kort kan man väl säga så här:

Britterna och Frankrike hade inte resurser för ett anfall in i Tyskland, istället väntade man i Frankrike och försökte istället manöverera ut Tyskland genom andra fronter, till exempel Norge - och samtidigt få igång upprustningen som börjat alldeles för sent.
Vad hoppades man egentligen vinna på det? Tillräckligt med tid för att rusta upp? I så fall med vilket syfte, anfall eller försvar?
En annan följdfråga: Är det fastlagt att de allierade medvetet försökte få Tyskland att engagera sig militärt i Skandinavien (Norge i detta fall) av det syfte som du anger? Det är ju i så fall ett ganska anmärkningsvärt cyniskt sätt att agera tycker jag. Norge var ju ett neutralt land.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 17 januari 2008, 11:30

Razor skrev: Vad hoppades man egentligen vinna på det? Tillräckligt med tid för att rusta upp? I så fall med vilket syfte, anfall eller försvar?
En annan följdfråga: Är det fastlagt att de allierade medvetet försökte få Tyskland att engagera sig militärt i Skandinavien (Norge i detta fall) av det syfte som du anger? Det är ju i så fall ett ganska anmärkningsvärt cyniskt sätt att agera tycker jag. Norge var ju ett neutralt land.
Man hade väl ingen större plan eftersom man som helhet var ganska oförberedd. I Norges fall var om jag minns rätt planen att skära av Norge och Tyskland genom mineringar eftersom en del av malmtrafiken från Sverige gick via Narvik. Vilket dock fick effekten att Tyskland anföll Norge, men det var såvitt jag förstått inte riktigt något de allierade räknat med.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 20 januari 2008, 10:23

Fransmännen samlade ihop trupper för att gå med Finland i kriget mot Tysklands allierade Sovjetunionen. Det var dessa trupper som sedan användes mot Tyskarna i Norge.

En annan plan man jobbade på var att få med sig Turkarna i ett anfall mot Sovjet söderifrån. Fransmännen tänkte gå via Syrien mot Baku.

Skriv svar