Män mer narcissistiska än kvinnor

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
LasseMaja
Redaktör emeritus

Män mer narcissistiska än kvinnor

Inlägg av LasseMaja » 6 mars 2015, 16:40

Män tenderar att vara mer narcissistiska än kvinnor och som ett resultat av det är de också mer benägna att utnyttja andra. Det visar en amerikansk studie som analyserat sammanlagt 475 000 människor under tre årtionden.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/man-me ... n-kvinnor/

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Män mer narcissistiska än kvinnor

Inlägg av a81 » 4 januari 2023, 00:33

Läste detta och funderar på om det kan ha att göra med att män (vad jag förstår, men det kan vara gammal kunskap som är motbevisad) har ojämnare begåvningsprofil eller vad man kan kalla det. Jag menar att det är väl en högre andel män som sticker ut uppåt och nedåt begåvningsmässigt (om det nu stämmer). Jag tänker att personer i båda ändar av spektrumet oftare är mer arroganta och att män oftare är utåt kanterna (om det nu stämmer). Tänk t.ex. Olof Palme och Donald Trump, milsvid skillnad i IQ och bildningsnivå, men inte helt olika framtoning/bemötande...

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 4 januari 2023, 02:55

Undersökningen som behandlas i DN-länken:

Study: Men tend to be more narcissistic than women (nyhetsartikel om arbetet skrivet av universitets (University of Buffalo) mediaavdelning 4 mars 2015)
https://www.buffalo.edu/news/releases/2015/03/009.html

Dessvärre kostar det att ladda ner själva studien i sin helhet, men ett sammandrag finns:

Gender differences in narcissism: a meta-analytic review (mars 2015).
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25546498/
Abstract
Despite the widely held belief that men are more narcissistic than women, there has been no systematic review to establish the magnitude, variability across measures and settings, and stability over time of this gender difference. Drawing on the biosocial approach to social role theory, a meta-analysis performed for Study 1 found that men tended to be more narcissistic than women (d = .26; k = 355 studies; N = 470,846). This gender difference remained stable in U.S. college student cohorts over time (from 1990 to 2013) and across different age groups. Study 1 also investigated gender differences in three facets of the Narcissistic Personality Inventory (NPI) to reveal that the narcissism gender difference is driven by the Exploitative/Entitlement facet (d = .29; k = 44 studies; N = 44,108) and Leadership/Authority facet (d = .20; k = 40 studies; N = 44,739); whereas the gender difference in Grandiose/Exhibitionism (d = .04; k = 39 studies; N = 42,460) was much smaller. We further investigated a less-studied form of narcissism called vulnerable narcissism-which is marked by low self-esteem, neuroticism, and introversion-to find that (in contrast to the more commonly studied form of narcissism found in the DSM and the NPI) men and women did not differ on vulnerable narcissism (d = -.04; k = 42 studies; N = 46,735). Study 2 used item response theory to rule out the possibility that measurement bias accounts for observed gender differences in the three facets of the NPI (N = 19,001). Results revealed that observed gender differences were not explained by measurement bias and thus can be interpreted as true sex differences. Discussion focuses on the implications for the biosocial construction model of gender differences, for the etiology of narcissism, for clinical applications, and for the role of narcissism in helping to explain gender differences in leadership and aggressive behavior. Readers are warned against overapplying small effect sizes to perpetuate gender stereotypes.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 januari 2023, 11:57

Tack för det Mackan. Nu blir jag sugen på att forska (googla) mer om narcissism då jag är så smart och vacker, samt trevlig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 4 januari 2023, 14:18

Ja, narcissism blev väl lite av ett modebegrepp i och med Trumps presidentskap, men var drar man gränsen? För några år sedan var jantelagen ful, men är det inte just den som behövs för att mota bort narcissismen?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 januari 2023, 17:06

Äh jag blir skeptiskt mot sånt här. Min bullshit detektor går igång. Men visst jag forskar inte i ämnet så vem är jag att uttala mig. Men ibland är det som man säger: Som du ropar får du svar.

Sonderling

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 4 januari 2023, 17:43

Hans skrev:
4 januari 2023, 11:57
Tack för det Mackan. Nu blir jag sugen på att forska (googla) mer om narcissism då jag är så smart och vacker, samt trevlig.

MVH

Hans
Bild

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 5 januari 2023, 13:27

Tänker att vi litegrann lever i en tid med motsatta ideal. Man ska vara framåt och självsäker, men absolut inte för mycket.

Sedan tänker jag att uttryck som "narcissism", "mansplaining", etc. också har en baksida. Självklart är arrogans aldrig bra, men ibland jag tror att överanvändning den här typen av begrepp riskerar att leda till att medelålders och äldre män håller onödigt låg profil, t.ex. inte vågar dela med sig av kunskap.

Skriv svar