Vad heter landet UAE på svenska egentligen?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Vad heter landet UAE på svenska egentligen?

Inlägg av Blixten » 6 mars 2015, 11:34

Jag har alltid trott att UAE (United Arab Emirates) heter "Förenade arabemiraterna" på svenska men det slår mig att överallt skrivs "Förenade arabemiraten".

Det borde heta "emiraterna" i plural tycker jag precis som att det heter "Förenta staterna" och inte "Amerikas förenta stat". Å andra sidan heter det inte "United Kingdoms"

Hur ligger det till här?

Ephraim
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Vad heter landet UAE på svenska egentligen?

Inlägg av Ephraim » 6 mars 2015, 11:48

Det heter Förenade Arabemiraten.

Det är alltså en bestämd pluralform precis som Förenta staterna. Skälet till att det då heter emiraten och inte emiraterna är att ordet har genus neutrum (jfr ett emirat, emiratet). Neutrumord som slutar på konsonant heter normalt samma i singular och plural (jfr hus–hus, bord–bord) och har bestämd form pluralis på –en (husen, borden).

Stat har däremot genus utrum (en stat, staten). Därav bestämd form pluralis staterna.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Vad heter landet UAE på svenska egentligen?

Inlägg av Blixten » 6 mars 2015, 12:07

Aha! Bra tack!

Jag märker att min språkkänsla haltar lite här ibland. Ett annat exempel på detta haltande är när man (dvs jag) säger "paketerna du fick i julklapp". Skriver man det märker man direkt att det är fel. Det kanske är något dialektalt?

När jag tänker på det är UK konstigt däremot. Är det ett kungarike som är förenat, vilket är omöjligt eftersom det är ett, eller är det två, men då borde det heta Kingdoms? Finns det någon bra förklaring på det också?

Ephraim
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Vad heter landet UAE på svenska egentligen?

Inlägg av Ephraim » 6 mars 2015, 12:24

Jag tror att det beror på om man ser på det hela före eller efter föreningen, så att säga. Båda är alltså möjliga.

Förenade konungariket är flera länder som är förenade till ett konungarike. Landet får sitt namn "efter" föreningen.
Förenta staterna är flera delstater som är förenade till en federal republik. Landet får sitt namn "före" föreningen.
Förenade Arabemiraten är flera emirat som är förenade in en federation. Landet får sitt namn "före" föreningen.

Det hela är väl mer konvention än strikt logiskt, men det finns kanske en skillnad i om man vill betona just att det är ett konungarike, eller om man vill betona de enskilda emiratens självständighet.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad heter landet UAE på svenska egentligen?

Inlägg av Amund » 6 mars 2015, 12:28

Blixten skrev:Aha! Bra tack!

Jag märker att min språkkänsla haltar lite här ibland. Ett annat exempel på detta haltande är när man (dvs jag) säger "paketerna du fick i julklapp". Skriver man det märker man direkt att det är fel. Det kanske är något dialektalt?

När jag tänker på det är UK konstigt däremot. Är det ett kungarike som är förenat, vilket är omöjligt eftersom det är ett, eller är det två, men då borde det heta Kingdoms? Finns det någon bra förklaring på det också?
Jag håller med om att det känns lite förvirrande. :)

Ett annat exempel är ju Kungariket Bägge Sicilierna :D
http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4gge_Sicilierna

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Vad heter landet UAE på svenska egentligen?

Inlägg av Göstring » 6 mars 2015, 12:44

Blixten skrev:När jag tänker på det är UK konstigt däremot. Är det ett kungarike som är förenat, vilket är omöjligt eftersom det är ett, eller är det två, men då borde det heta Kingdoms? Finns det någon bra förklaring på det också?
United Kingdom - Förenade konungariket Storbritannien och [Nord]irland.
United Kingdoms - Förenade konungarikena Sverige och Norge.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad heter landet UAE på svenska egentligen?

Inlägg av Hexmaster » 6 mars 2015, 13:20

Filippinerna vet jag vad det är men inte en filippin, mer än en medborgare i landet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad heter landet UAE på svenska egentligen?

Inlägg av Markus Holst » 6 mars 2015, 15:28

Filipin har något med tvillingnötter att göra, men jag minns inte hur.

EDIT Vad vore livet utan Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Filipin

Ephraim
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Vad heter landet UAE på svenska egentligen?

Inlägg av Ephraim » 7 mars 2015, 14:14

Markus Holst skrev:Filipin har något med tvillingnötter att göra, men jag minns inte hur.

EDIT Vad vore livet utan Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Filipin
I artikeln påstås att ordet skulle komma från ett litauiskt filibas. Påståendet är uppbart hämtat från Nordisk familjebok men det återfinns på några andra ställen. Såvitt jag kan se finns dock inget sådant litauiskt ord. Det gjorde mig tillräckligt fundersam för att skapa en ny tråd:
viewtopic.php?f=38&t=45258

next456
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 november 2016, 10:33
Ort: Tyskland

Re: Vad heter landet UAE på svenska egentligen?

Inlägg av next456 » 1 december 2016, 11:14

Jag har alltid trott att UAE är Förenade Arabemiraten ) har aldrig tänkt på något annat.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad heter landet UAE på svenska egentligen?

Inlägg av Markus Holst » 1 december 2016, 18:43

Förbundsrepublikerna Tyskländerna?

Skriv svar