Riga

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Riga

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 februari 2015, 08:13

Har någon av er varit i Riga i Lettland? Jag skulle vilja besöka Riga.

Jag är då främst intresserad av det som man kan besöka som har att göra med de baltiska korstågen under medeltiden. Det är både givande och intressant eftersom det inte är allmänt känt i Sverige. Jag är även intresserad av den katolska kyrkans historia fram till idag. Med andra ord skulle jag först vilja besöka de gamla kvarteren i Riga.

Under den andra dagen skulle jag vilja göra en utflykt till Daugaugriva (Dünamünde). Det är en förort i nordvästra Riga. Här byggde Tyska orden ett medeltida slott som först fungerade som ett cistercienskloster och därefter som ett slott. Det har anor från början av 1200-talet. Svenskarna tog slottet och byggde ett nytt slott här. Finns det någonting kvar av det tyska medeltida slottet?

Finns det någonting annat att se i dessa ovannämnda områden?

Hur säkert är det att röra sig i Riga?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Riga

Inlägg av dc » 1 februari 2015, 12:59

Mitt intryck är att Riga är precis lika säkert som vilken Svensk stad som helst. Sedan finns det säkert några områden man kanske inte skall besöka. Men de delar av Riga och andra ställen i baltikum jag besökt har gett mig ett bra intryck . Det är trevligt folk och mycket att se om man har tid och lust. Har dock inte haft så mycket tid för studera sevärdheter, men skulle tänka mig att besöka både Riga ( och Tallin) för den delen, som en vanlig semesterresa..
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Riga

Inlägg av Hans » 1 februari 2015, 14:43

Du har sett denna?

Jag kände mig säker. Jag var förvarnad om att trevliga, unga och vackra fruntimmer gärna sällskapar med dig och efter ett tag vill dela en drink på just en viss bar. Gör det inte - just den baren råkar ha astronomiska priser på just det hon (och du) vill ha. Så denna gång blev jag inte lurad i fördärvet, Som sagt, i övrigt en säker och trevlig stad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Riga

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 februari 2015, 14:58

Jag känner till den tråden och skall ta en närmare titt på det längre fram. Där är det dock mest om 1900-talet och jag är mest intresserad av medeltiden med de baltiska korstågen men jag är också delvis intresserad av tidigmodern tid då Livland tillhörde Sverige.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Riga

Inlägg av pandersson2 » 2 februari 2015, 07:13

Jag tror inte Riga är den bästa staden om man är intresserad av medeltid/svensktid. Staden har förstörsts för mycket under krigen så det mesta är byggt efter 1 VK i centrum.

Pulvertornet är min första tanke. Gå till kafeterian i källaren som har kvar luftkonditioneringen från när den byggdes... Den finns som en del i stadsmuren från svensktiden.
Kyrkorna i centrum är från Ordenstiden (Dome, Jekabs (katolsk), Peteris), de har blivit renoverade och utbyggda men designen är ursprunglig.
Daugavgrivas befästningar har byggts om av ryssarna. Jag har inte varit där men tror inte det finns mycket sevärt från medeltiden, du behöver nog en guide om du skall hitta det. Ursprungliga fortet förstördes under svensktiden och stenen användes för att bygga ett nytt fort. Det som finns idag är främst befästningsruiner från 1 VK.
http://lv.wikipedia.org/wiki/Daugavgr%C ... laiku_pils
Ordensslottet i Riga är presidentents representationspalats.

Om du är intresserad av kyrkohistoria så är Riga utmärkt. Vill du se ordensruiner så bör du åka till Cesis eller Ventspils. Bästa borgruinen nära Riga är i Sigulda.

Om du äker från Stockholm har du även Ventspils och Liepaja som kan vara mer intressanta om man vill se äldre historia. Resan är kortare.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Riga

Inlägg av Ralf Palmgren » 4 februari 2015, 13:36

Under den första dagen har jag tänkt besöka följande sevärdheter i Riga:

- Frihetsmonumentet

- Rigas domkyrka

- Livlands Riddarhus

- Nationalbiblioteket

- Okupationsmuseet

- Svarthuvudenas hus


Under den andra dagen har jag tänkt göra ett besök till Rigas förort Daugaugriva (Dünamünde) eftersom orten var central under de baltiska korstågen.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Riga

Inlägg av Ralf Palmgren » 6 februari 2015, 18:10

Jag är intresserad av att pröva ta tåget från huvudstaden Riga till Dünamünde (Daugaugriva). Vad är det för ett område? Kan turister vistas där? Jag känner till att där finns ett vattenreningsverk och att där funnits en befästning under medeltiden. Varifrån kan jag hitta en kunnig guide som skulle kunna berätta mer om befästningens historia?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Riga

Inlägg av pandersson2 » 10 februari 2015, 12:59

Det låter som ett geografiskt koncentrerat område första dagen. Du kommer inte behöva promenera runt mycket då alla ligger bredvid varandra. Du kan även lägga in Peterskyrkan och Jakobskyrkan som ligger i samma område.

Till Daugavgriva har du inga tåg. Det är buss nr 3 mot Plavnieki som gäller. 30 minuter från centrum. taxi. Alternativt
http://saraksti.rigassatiksme.lv/index. ... 83,8014/en

Jag känner ingen guide att rekommendera. Det finns en samling guider på nedanstående sida som kanske kan hjälpa. Annars kan du kontakta ockupationsmuseet, de kan nog hjälpa till. Alternativt ett bolag som anordnar guidade vandringar.
http://www.rigaguides.lv/en/guides

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Riga

Inlägg av Ralf Palmgren » 20 februari 2015, 14:37

Besöket till Lettland sker i slutet av mars.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Riga

Inlägg av Psilander » 7 juni 2017, 17:02

Ska till Riga under sommaren. Har rivit av de värdta turistfällorns vid tidigare besök. Åker med familjen inkl en 3åring. Vad ska man se om jag likt Ralf är intresserad av medeltid, svensktid, baltadel samt god mat.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Riga

Inlägg av currahee » 7 juni 2017, 20:20

Ta tåget till Jurmala / Majori. Tar ca 30 minuter.

Man passerar bland annat detta monument vid Vilkaines iela:
A plaque atached on the railroad car, reads:
"In such railroad cars more than 16,000 residents were deported to distant regions of the USSR on June 14th, 1941. Guilty of this crime is the communist regime. Its executors were the members of the state security apparatus and their supporters. This railroad car has been placed here as a memorial to the deportees by the Latvian Occupation Museum in cooperation with Latvian Railways."

Jurmala har underbara många trevliga serveringar, sandstränder och är långgrunt. Perfekt för barn.

/ currahee
Bilagor
3813090615232708.jpg
3813090615232708.jpg (87.5 KiB) Visad 1928 gånger
Majori_beach_Jūrmala_-_panoramio.jpg
Majori_beach_Jūrmala_-_panoramio.jpg (37.42 KiB) Visad 1931 gånger

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Riga

Inlägg av pandersson2 » 8 juni 2017, 08:15

Prova Sigulda, det ligger inte långt från Riga och är trevligt som utflykt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sigulda_Medieval_Castle
https://en.wikipedia.org/wiki/Sigulda_Castle
https://en.wikipedia.org/wiki/Turaida_Castle

Har linbana som kan vara spännande för en 3-åring.

Skriv svar