The Man in the High Castle
-
- Medlem
The Man in the High Castle
http://www.imdb.com/title/tt1740299/?ref_=nv_sr_2 Kan detta vara nått tro ?
-
- Redaktör emeritus
Re: The Man in the High Castle
Bygger på en roman av Philip K. Dick, översatt till svenska av Eva Gabrielsson 1978 - Mannen i det höga slottet. I övrigt har Dick mest skrivit SF och är en av de mest filmade SF-författarna. Hans bok Do Androids Dream of Electric Sheep? är te.x. upphovet till Blade Runner och novellen We Can Remember it for You Wholesale blev filmen Total Recall m.m.
-
- Medlem
Sett första avsnittet och det verkar vara lovande.
-
- Stödjande medlem 2021
Är det en TV-serie?Hjultomte skrev:Sett första avsnittet och det verkar vara lovande.
Tja jag gillar det mesta av Philip K Dick. Har ni tänkt på vilken retro känsla som "affschen" utstrålar? 60-70-talets bio-afficher. Har man gjort det med flit?
Sonderling
PS Filmen Minority Report bygger också en av hans böcker.
-
- Medlem
Det är en TV-serie och den utspelar sig på 60 talet....
-
- Stödjande medlem 2021
Aha det förklarar saken.
Sonderling
Sonderling
-
- Ny medlem
Fast det enda som finns att se är väl ett pilotavsnitt, eller har jag missat något?
-
- Medlem
Än så länge finns bara pilotavsnittet men enligt plan kommer 10 avsnitt till med början den 20 november 2015.
-
- Ny medlem
Nu finns första säsongen i sin helhet. Då jag inte läst boken är jag osäker på hur mycket Tv-serien följer denna.
I plotten förekommer sådant som inte är hundra procent i den rent kontrafaktiska fållan, men den är fortfarande absolut sevärd. Just gällande miljön har man jobbat en hel del. Det finns inslag som man inte gör stor sak av, men som för den intresserade är intressanta och förmodligen går den ointresserade helt förbi. Sedan finns det även inslag som jag inte gillar eller helt enkelt betraktar som dumma.
Klart sevärd, inte minst för den kontrafaktiskt historieintresserade med en känsla för detaljer.
I plotten förekommer sådant som inte är hundra procent i den rent kontrafaktiska fållan, men den är fortfarande absolut sevärd. Just gällande miljön har man jobbat en hel del. Det finns inslag som man inte gör stor sak av, men som för den intresserade är intressanta och förmodligen går den ointresserade helt förbi. Sedan finns det även inslag som jag inte gillar eller helt enkelt betraktar som dumma.
Klart sevärd, inte minst för den kontrafaktiskt historieintresserade med en känsla för detaljer.