Ja det finns mycket att läsa om detta i princip vilken bra bok om kyrkohistoria som helst. Jag rekommenderar som förstabok James Hitchkock "History of the Catholic Church".
Jag tycker att man i Sverige har fokuserat för mycket på avlatshandeln som var en delorsak men inte det viktigaste, en avlat var tex given med förbehåll om att ångra sig, bikta sig osv, att kyrkan la ut avlatshandeln på licens till folk som sålde dem som korv var det stora missförhållandet. Avlaten i sig finns kvar (iallafall här i USA) men du måste göra en massa saker, ofta pilgrims färd, delta i 1 eller 2 dags möten på nån kursgård/kloster osv osv för att få dem.
Den enskilt största orsaken till att Reformationen startade (som jag ser det) var Simonin i centraleuropa, dvs försäljningen av ämbeten. Detta var en mycket stor stridsfråga där de stora rika Biskopspsätena i Centraleuropa såldes till Italienska familjer(och även andra förmögna ätter givetvis) och Biskopen (om han ens var präst) vistades inte i sitt stift utan skötte allt med medhjälpare (i bästa fall). Biskopen av Mainz var till exempel under en tid en 15 årig (senare äldre förstås) italienare där det var tveksamt om han ens var prästvigd. Detta påverkade naturligtvis kyrkan och de troende väldigt negativt och kyrkan försökte intensivt få bort detta under de 100 åren före reformationen men de Italienska ätternas makt var för stor. Efter reformationen när det krävdes blod, svett och tårar för att bygga upp kyrkan i många delar av centraleuropa igen så var inte de Italienska ätterna intresserade längre (inga pengar att tjäna) och bruket försvann. Den fanns också andra skäl som att kyrkan under denna tid hade nerprioriterat bibeln jmft med traditionen osv.
En stor och komplicerad fråga. Luther ville ju inte heller lämna kyrkan han ville reformera den, sen så började ju hela saken leva sitt eget liv.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.
(Den som kan beskriva lågan brinner inte).
Petrarca.