Furstendöme?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Furstendöme?

Inlägg av LasseMaja » 17 januari 2015, 19:21

Sonen undrar om vad som är skillnaden på kungadöme, furstendöme och hertigdöme?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Furstendöme?

Inlägg av Valdemar Sappi » 17 januari 2015, 19:55

Furstendöme styrdes av furstar utan annan titel än just furste. Ett exempel är furst Albrecht av Mecklenburg som blev hertig, efter att hans område vuxit kraftigt genom erövring under kejsarstriden efter kejsar Ludvigs död (pappa till kung Albrekt).
Hertig blev han samtidigt som han blev utsedd till att vara en av de (sju?) furstar som valde kejsaren, om jag minns rätt.
Albrecht var gift med kung Magnus Erikssons syster.
Hertigar var alltså inte detsamma som kungliga sidogrenar under medeltiden. Så blev det först senare i historien.

Här uppe i norden så övergick jarlatiteln till att bli en hertigtitel. Den ende svenske hertigen som inte varit av kunglig ätt var Bengt Algotsson.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bengt_Algo ... ssons_ätt) (Kopiera in hela länken)
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Furstendöme?

Inlägg av Valdemar Sappi » 24 januari 2015, 14:15

I öst hade vi bara furstar.
1365 samregerade Kestutis och hans bror Algirdas över ett gigantiskt rike, efter att ha segrat mot svenskar, moskoviter, Tyska Orden, Konstantinopel. Och till sist även Gyllene Horden i det berömda slaget vid Blå Vattnet 1362.
Kestutis styrde från Vilnius, Algirdas från Kiev. Deras väldiga rike Litauen sträckte sig 1365 från Östersjön, till Moskvas utkanter, och ända ner till Svarta havet. Även Novgorod, källan till Visbys storhet och rikedom, böjde sig om än motvilligt inför de litauiska furstebrödernas makt.
Algirdas blev efter hand den mäktigaste av bröderna och kallades storfurste, en motsvarighet till våra kungar, men inte smord av kyrkan.

De här furstarna kallas ofta i senare beskrivningar för hertigar eller prinsar, men det var de alltså inte.
Samma fel sker även ofta när medeltida småfurstar i tyska kejsardömet beskrivs.

i striderna mot kung Magnus Eriksson 1345 deltog även de litauiska furstebröderna Kestutis och Algirdas. Som tack för den hjälpen blev Algirdas son Andrei, då furste i Polotsk en bit söderut, även furste av Pskov. Andreis bror Jogaila, blev senare inte bara storfurste över det gigantiska Litauen, utan också kung i Polen.

Jogaila är alltså en storfurste som samtidigt är smord kung. Härskaren över det som då bör ha varit världens största rike.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Furstendöme?

Inlägg av Stefan » 31 januari 2015, 09:46

Valdemar Sappi skrev:
Jogaila är alltså en storfurste som samtidigt är smord kung. Härskaren över det som då bör ha varit världens största rike.
Nej, när han blev polsk konung, fick han lämna Litauens tron. Kanske rent av redan innan dess. Vitold (polsk stavning <= Vituitis??) var den regerande storfursten över Litauen. Och även om de var allierade men han var självständig, och ingen undersåte - de var inte vänner eller ense i alla moment.
Litauen blev i praktiken polsk landsdel först senare i historien, även om det fick heta Republiken av de bägge nationerna.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Furstendöme?

Inlägg av Valdemar Sappi » 31 januari 2015, 11:14

Intressant. Den tidsskillnaden hade jag missat.
Egentligen bara forskat om tiden runt 1365.
Uppfattar det som så att alla prins och hertigtitlar som används överallt om denna tid, det handlar om baklänges historieskrivning. Nyare titlar förda bakåt i tiden.
Verkar gälla i lika hög grad inom kejsardömet.

De två personer som förekommer i min deckare "Smutsiga hjärtan" är Kestutis och hans ena brorson. Andrei, furste i Polotsk en bit söder om Pskov, även furste av Pskov. Mest bara hedersfurste av Pskov/Pleskow, vars verklige härskare var posadniken/borgmästaren Ontsifor.
Min bok handlar om handelsrutten från Novgorod över de två Hansastäderna Pskov och Dorpat (Tartu).
Alla stridigheterna i slutet av Kestutis liv har jag bara studerat ytligt.

Inledningen beskriver numera Kestutis flykt från Marienburg 1361 såhär.
http://web.comhem.se/rovriddarna//botulf/shprolog.pdf
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar