I tidskriften Tåg fanns på 1970 talet en artikelserie som hette "dom vi aldrig fick" .Där beskrevs olika lokprojekt som stannat på ritbordet. Ett av dessa var ett ånglok tänkt för Köpings Uttersbergs Riddarhyttans järnväg ( KURJ). Denna järnväg hade den udda spårvidden 1093 mm.
Basfakta för loket var som följer.
Axelföljd 1 E 1
Tjänstevikt 71 ton
Dragkraft 11.5 MP
Sth. 67 km
Längd 13600 mm.
Rimligen en imponerande maskin. Min fråga i detta sammanhang är hade KURJ en banstandard som tillät detta lok att utnyttja hela sin kapacitet, tänker då ffa på fartresurserna?
Planerat ånglok på KURJ
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Planerat ånglok på KURJ
Enligt Carl Olofssons bok "Sveriges järnvägar" från 1921(uppgifterna fram till 1919) så hade KURJ följande uppgifter.
Rälsvikt: 24,8 och 17,2
Minsta radie: 297
Maxhastighet: 32
Maxlutning: 10
Har du tittat på www.historisk.nu om du inte är den som skriver där förstås.
Stefan
Rälsvikt: 24,8 och 17,2
Minsta radie: 297
Maxhastighet: 32
Maxlutning: 10
Har du tittat på www.historisk.nu om du inte är den som skriver där förstås.
Stefan
Re: Planerat ånglok på KURJ
Vilka av koppelaxlarna är sidoförskjutbara eller flänslösa.
Det går definitivt inte att köra loket på 17,2 kg räls. På 24,8 kg räls går det att köra om rälsen är bra klossad i kurvorna. Om man vill köra loket med 67 km/h är det bäst med en rälsvikt över 30 kg/meter.
Det går definitivt inte att köra loket på 17,2 kg räls. På 24,8 kg räls går det att köra om rälsen är bra klossad i kurvorna. Om man vill köra loket med 67 km/h är det bäst med en rälsvikt över 30 kg/meter.
Re: Planerat ånglok på KURJ
Välkommen cleve!
Det verkar som du kan ämnet ifråga, törs man fråga hur?
MVH
Hans
Det verkar som du kan ämnet ifråga, törs man fråga hur?
MVH
Hans