Snyggaste rustningarna

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Isendur
Medlem

Snyggaste rustningarna

Inlägg av Isendur » 9 februari 2003, 00:54

Vilka har egentligen de snyggaste rustningarna?

Jag skulle säga alverna i kriget mot Sauron (i början av LOTR) tätt fölt av alverna i TTT (slaget om Helms Klyfta).

Är det någon som vet var man kan få tag i en replika av den rustningen?
Alltså alv-rustningen från slaget mot Sauron.

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 9 februari 2003, 13:13

I filmerna tycker jag Theódens rustning när de gör utfall mot orcherna i Hornborgen är snyggast, hjälmen är otroligt snygg.

Finns ju endel sidor som säljer svärd från filmen, men det blir nog jobbigt att få tag i en rustning. Prova sök på Google tex, och håll tummarna.

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 9 februari 2003, 14:45

Jag tycker snubbarna med kajal vid porten till mordor som nästan upptäcker frodo, sam och gollum har de snyggaste rustningarna jag sett i någon fantasyproduktion. Hoppas man får se mer av dem i trean. Ska de föreställa nån slag österlingar eller?

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 9 februari 2003, 15:26

det är väl dom från harad och däromkring som kommer vid porten? så har jag gissat iallfall...

Isendur
Medlem

Inlägg av Isendur » 9 februari 2003, 15:32

Finarvas skrev:Jag tycker snubbarna med kajal vid porten till mordor som nästan upptäcker frodo, sam och gollum har de snyggaste rustningarna jag sett i någon fantasyproduktion. Hoppas man får se mer av dem i trean. Ska de föreställa nån slag österlingar eller?

Japp, det är ju Midgårds egna små araber. :-D

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 9 februari 2003, 15:47

Tycker precis som Finarvas, de såg ju helt klart bäst ut.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 februari 2003, 16:07

Jag har sett väldigt få snygga rustningar i filmen hittills. Som jag föreställt mig det så har till exempel alverna lätta rustningar som bygger på smidighet snarare än någon stor feting-rustning á la Xena - Krigarprinsessan. Östringarna var ju också hemska... Som jag sagt förr, alldeles för flashiga. Känns verkligen inte som något som hör hemma i Tolkiens midgård, åtminstone inte min bild av det.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 10 februari 2003, 20:08

Gilithil kanske har tänkt sig österlingarna som arabiska jihad-soldater under korstågen? En kompis till mig blev helt besviken när österlingarna inte hade aladdin-byxor, turban och sabel.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 10 februari 2003, 21:49

Lättare rustningar åtminstone. Självklart sabel :wink:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 10 februari 2003, 23:18

Gilithil skrev:Lättare rustningar åtminstone. Självklart sabel :wink:
Jag är fullkomligt nöjd med deras rustningar, hjälmarna kanske var lite väl att ta i med med spretiga plattor åt alla håll men rustningarna var hur coola som helst. Fick en känsla av att dom försökte efterlikna romarnas legioner.

Haradrim var också lyckade, inte heller några turbannissar utan nomader med för täckta ansikten och kompositvapen...det kändes lite ninja över dom dock...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 februari 2003, 09:38

Östringarna skulle ha sett ut som nomader. (Nomader kanske är ett för brett begrepp, men jasg tror du förstår hur jag menar)

Jag tänker mig att haradrim har typ kortbyxor, sandaler och ringbrynjor av guld med röda mantlar över. Inget mer. Det är lite svårt att beskriva. Jag får rita ner det jag skriver på papper någon gång och scanna in det... När jag fått scanner... :roll:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 12 februari 2003, 18:03

Gilithil skrev:Jag tänker mig att haradrim har typ kortbyxor, sandaler och ringbrynjor av guld med röda mantlar över. Inget mer. Det är lite svårt att beskriva. Jag får rita ner det jag skriver på papper någon gång och scanna in det... När jag fått scanner... :roll:
Jag förstår hur du menar, har sett och haft samma bild av dom en gång själv.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 13 februari 2003, 00:58

jag har alltid föreställt mig haradrim som (förlåt) blånegrer med stora guldringar i näsorna typ och kroksablar. det är svårt att bli av med sådana bilder.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 16 februari 2003, 11:25

Haradrim varkar ha kommit i tvenne kulörer om jag fattat rätt.
Nordliga Harry's var ungefär araber och Sydliga Harry's var mörkare och åkte Mûmakil.

Jag gillade Uruk-Haiernas rustningar iofs... De såg bryska och effektiva ut. (Att de sedan inte var effektiva eftersom Urukerna dör som flugor i en mikrovågsugn är ju en annan affär...)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 16 februari 2003, 14:04

Nordliga Harry's var ungefär araber
Du syftar inte på östringar?

Skriv svar