Sjukhus i berg

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
starlite
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2014, 23:37

Sjukhus i berg

Inlägg av starlite » 26 augusti 2014, 15:44

Var kan man få reda på vart det ligger värn och liknande
Fått höra att det ska ligga ett sjukhus under berget.
Nu är det ju bara rykten men det ska då vara gigantiskt.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sjukhus i berg

Inlägg av millgard » 27 augusti 2014, 11:15

Haha, "sjukhus i berget" gäller precis alla bergsknallar norr om Dalälven...

I det fall det fanns fort (tex kring Boden) fanns givetvis även en sjuksal, vilket gäller alla större förläggningar i bergrum. Riktiga beredskapssjukhus finns på några platser kring större städer, men de är såvitt jag vet fortfarande relativt hemliga i fredstid.

Trollevik
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 april 2002, 14:28
Ort: Uddevalla

Re: Sjukhus i berg

Inlägg av Trollevik » 28 augusti 2014, 08:02

sjukhus i berg då finns det väl bara ett och det är i Mojärv numera igengjutet

peter

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Fast artilleri i norra Sverige

Inlägg av MD650 » 28 augusti 2014, 15:55

Trollevik skrev:sjukhus i berg då finns det väl bara ett och det är i Mojärv numera igengjutet

peter
Mig veterligen har det aldrig funnits något sjukhus i trakten av Morjärv.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Sjukhus i berg

Inlägg av Lasse O » 28 augusti 2014, 21:01

MD650 skrev:
Trollevik skrev:sjukhus i berg då finns det väl bara ett och det är i Mojärv numera igengjutet

peter
Mig veterligen har det aldrig funnits något sjukhus i trakten av Morjärv.
:)
År 1944 fanns det tydligen två stycken men båda verkar ha avvecklats 1945. I själva Morjärv fanns ett fältsjukhus som kunde utföra både röntgen och operationer. Söder Morjärv fanns under samma tid ett fördelningssjukhus.
Tyvärr verkar sjukhuset i berget vara en skröna, i alla fall om man får tro Sten Ekmans bok om Kalixlinjen :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Sjukhus i berg

Inlägg av MD650 » 28 augusti 2014, 22:32

Lasse Odrup skrev:
År 1944 fanns det tydligen två stycken men båda verkar ha avvecklats 1945. I själva Morjärv fanns ett fältsjukhus som kunde utföra både röntgen och operationer. Söder Morjärv fanns under samma tid ett fördelningssjukhus.
Tyvärr verkar sjukhuset i berget vara en skröna, i alla fall om man får tro Sten Ekmans bok om Kalixlinjen :)
Var otydlig där.
Menade att något sjukhus i något berg kring Morjärv har det aldrig funnits.
:)

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Sjukhus i berg

Inlägg av Grönis » 28 augusti 2014, 22:54

millgard skrev:Haha, "sjukhus i berget" gäller precis alla bergsknallar norr om Dalälven...

I det fall det fanns fort (tex kring Boden) fanns givetvis även en sjuksal, vilket gäller alla större förläggningar i bergrum. Riktiga beredskapssjukhus finns på några platser kring större städer, men de är såvitt jag vet fortfarande relativt hemliga i fredstid.
Finns dessa beredskapssjukhus kvar fast civilförsvaret är avvecklat och är dessa hemliga? Var nytt för mig. Någon får gärna förklara mer.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Sjukhus i berg

Inlägg av Lasse O » 29 augusti 2014, 05:49

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev:
År 1944 fanns det tydligen två stycken men båda verkar ha avvecklats 1945. I själva Morjärv fanns ett fältsjukhus som kunde utföra både röntgen och operationer. Söder Morjärv fanns under samma tid ett fördelningssjukhus.
Tyvärr verkar sjukhuset i berget vara en skröna, i alla fall om man får tro Sten Ekmans bok om Kalixlinjen :)
Var otydlig där.
Menade att något sjukhus i något berg kring Morjärv har det aldrig funnits.
:)
Visste jag väl men kunde inte låta bli :D

starlite
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 augusti 2014, 23:37

Re: Sjukhus i berg

Inlägg av starlite » 29 augusti 2014, 09:56

Jag har som sagt hört talas om Hongavaara sjukhus och ska ta mig dit när jag får tid :)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Sjukhus i berg

Inlägg av ola » 29 augusti 2014, 10:02

millgard skrev:Haha, "sjukhus i berget" gäller precis alla bergsknallar norr om Dalälven...

I det fall det fanns fort (tex kring Boden) fanns givetvis även en sjuksal, vilket gäller alla större förläggningar i bergrum. Riktiga beredskapssjukhus finns på några platser kring större städer, men de är såvitt jag vet fortfarande relativt hemliga i fredstid.
Njaaeee....

Här nere i Göteborg så vet de flesta att SU Sahlgrenska och SU Östra Sjukhuset har rum par våningar ner i backen.
Sedan fanns vad jag vet ett numera avvecklat och det var gamla pedagogen i Mölndal som var beredskapssjukhus.

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Sjukhus i berg

Inlägg av kblomster » 29 augusti 2014, 10:22

Grönis skrev:
millgard skrev:Haha, "sjukhus i berget" gäller precis alla bergsknallar norr om Dalälven...

I det fall det fanns fort (tex kring Boden) fanns givetvis även en sjuksal, vilket gäller alla större förläggningar i bergrum. Riktiga beredskapssjukhus finns på några platser kring större städer, men de är såvitt jag vet fortfarande relativt hemliga i fredstid.
Finns dessa beredskapssjukhus kvar fast civilförsvaret är avvecklat och är dessa hemliga? Var nytt för mig. Någon får gärna förklara mer.
Jag tvivlar starkt på att det skulle finnas några intakta beredskapssjukhus, hemliga eller ej.

Dock finns det ju en del sjukhus i bergrum, t.ex. katastrofsjukhuset under SÖS i Stockholm, men det är ju dels inte ett beredskapssjukhus, dels byggt efter Sovjetunionens sönderfall och dels inte alls hemligt.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Sjukhus i berg

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 augusti 2014, 15:16

Sjukhuset under Södersjukhuset byggdes samtidigt som sjukhuset ovan jord. Förföll efter VK 2, men iståndsattes någon gång på 1970 eller 1980-talet. Sjukhuset har egen järnvägsstation för sjuktransporttåg. Vidare ambulansinfart och helikopterplatta.

Karolinska universitetssjukhuset har två bergrum förberedda som krigssjukhus.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sjukhus i berg

Inlägg av millgard » 29 augusti 2014, 15:55

Icke hemliga alltså, ok.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Sjukhus i berg

Inlägg av kblomster » 29 augusti 2014, 21:00

Stellan Bojerud skrev:Sjukhuset under Södersjukhuset byggdes samtidigt som sjukhuset ovan jord. Förföll efter VK 2, men iståndsattes någon gång på 1970 eller 1980-talet. Sjukhuset har egen järnvägsstation för sjuktransporttåg.
Byggdes det verkligen sjukhus i bergrummet under SÖS redan under VK 2? Enligt uppgifter från Stockholms läns landstings fastighetsförvaltningsbolag, Locum, så sprängdes bergrummet och järnvägstunneln ut när sjukhuset först byggdes, men bygget färdigställdes aldrig och bergrummet var bara förråd i 50 år fram tills att det blev katastrofmedicinskt centrum där 1994.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Sjukhus i berg

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 augusti 2014, 21:15

Min far var lokförare. Han berättade på 1950-talet om krigssjukhuset under SöS och järnvägsstationen. Jag har sett fotografier av krigssjukhuset före renoveringen. Har själv föreläst på Katastrofmedicinskt Centrum.

Järnvägslinjen utgick från Stockholm Södra. Vidare under SöS, längs Hammarby sjöstad, Danvikstull, Stadsgården, Slussen (bro), Skeppsbron och till ändhållplats nedanför Stockholms Slott (Gustav III:s staty). Ej persontrafik utan gods till fartygen som lastade vid Stadsgården och Skeppsbron.

Skriv svar