Vad speglar The Lord of the ring för politik?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Vad speglar The Lord of the ring för politik?

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 7 februari 2003, 21:19

Som jag ser det speglar väl ändå The Lord of the ring en kamp emellan ideologier, eller vad tycker ni? och isåfall vilka ideologier tycker ni mordor vs de fria folken står för?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 februari 2003, 22:56

Enligt författaren fanns inga sådana intentioner, detta resonemang verkar mer bygga på bl.a. Ohlmarks personliga åsikt i frågan och saknar all form av verklighetsförankring.
Tolkien själv avskydde allegorier...

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 7 februari 2003, 23:06

Det hälper väl föga. Det blir väl ändå politiskt vare sig han ville det eller inte.....

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 februari 2003, 23:25

Radiolänkgruppchefen skrev:Det hälper väl föga. Det blir väl ändå politiskt vare sig han ville det eller inte.....
Ehm, vaddå hjälper föga, om nu folk nu missuppfattar hans verk är väl en sak, men Tolkien själv ansåg iaf att hans verk inte skulle tolkas som varken politiska eller någon form av allegori.
Den enda politik man kan avläsa i hans verk är väl mer eller mindre hans egna åsikter där han tar avstånd från industralismen o.s.v.

Vad ser du för politik i hans verk då?

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 8 februari 2003, 00:04

Ja jag ser det som en dokument för fria folk och nationer emot imperialism kan man kortfattad säga. Som sagt även om han inte tänkte det sig som politiskt så blir det ändå det.....

Själv har jag svårt att skriva en lång utläggning om det då det var många år sedan jag läset det men skulle någon annan börja diskutera det så skulle nog minnet komma tilbaxs...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 8 februari 2003, 00:10

Radiolänkgruppchefen skrev:Ja jag ser det som en dokument för fria folk och nationer emot imperialism kan man kortfattad säga. Som sagt även om han inte tänkte det sig som politiskt så blir det ändå det.....
Ehm, emot imperalism???
Gondor är väl ett lysande exempel på ett typiskt imperalistiskt land...

Som sagt, vi kan glömma de av Ohlmarks hemsnickrade försök att applicera på en bok allegorisk med andra världskriget, för det inte Tolkiens syfte.
Har man läst böcker på detta viset har man klart missat Tolkiens intentioner med sina verk...

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 8 februari 2003, 00:38

Som sagt många år sedan jag läste den läste den knappast med dom intentionerna..... Men skullle vara intressanta att höra nån komma med en utläggning om det hela

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 8 februari 2003, 09:05

Här kan vi avskriva den tesen.
Tolkien i radiointervju i januari 1971 skrev:Gerrolt -: Is the book to be considered as an allegory?

Tolkien - No. I dislike allegory whenever I smell it.
Gerrolt programledare för BBC:s radioprogram "Now read on...".
Källa:An Interview with J.R.R. Tolkien
Tolkien skrev:"I cordially dislike allegory in all its manifestations, and always have done since I grew old and wary enough to detect its presence." - J.R.R. Tolkien
Källa:Tolkien in Oxford

Isendur
Medlem

Inlägg av Isendur » 9 februari 2003, 00:44

Jag skulle nog vilja påstå att det handlar om nationalism/konservatism.
Sökandet efter forna tider med kungaätters obrutna blodslinje osv.
Smaskigt värre! ;-)

Vad har Ohlmark för politisk uppfattning?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 februari 2003, 00:52

Ingen aning, men nu för tiden tror jag inte att han bryr sig så mycket om politik :D

(Jag känner en radikal kommunist som delar lägenhet med en högerextremistisk nazizt; hur går det ihop egentligen?)

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 9 februari 2003, 02:11

Säg mig i vilken stad?

Isendur
Medlem

Inlägg av Isendur » 9 februari 2003, 12:03

Gilithil skrev:
Ingen aning, men nu för tiden tror jag inte att han bryr sig så mycket om politik :D

(Jag känner en radikal kommunist som delar lägenhet med en högerextremistisk nazizt; hur går det ihop egentligen?)

vad brydde han sig om förr då?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 februari 2003, 15:57

Radiolänkgruppchefen skrev:Säg mig i vilken stad?
Pratade du med mig?

Jag vet faktiskt inte vad han hade för politkiskt uppfattning förr Isendur.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 9 februari 2003, 22:53

Jag får intrycket av att Tolkien (medvetet eller omedvetet) bearbetar sina upplevelser från Första Världskriget i sina verk. Han avskyr verkligen orchernas,Sarumans och Saurons industrialiserade form av krigföring.

Tolkien var ju inte futurist precis.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 9 februari 2003, 23:15

Vilket är ett tämligen vanligen förekommande tema i många post-"Det stora kriget" böcker.
Vi ska ha i åminne att tiden före kriget var otroligt teknikfrälst, man såg tekniken som lösningen på alla problem, givetvis fick sig många en rejäl knäck när de insåg teknikens destruktiva verkan i form av t.ex. stridsgas och kulsprutor.
Denna inställning präglade väldigt många av de som överlevde skyttegravarnas fasor och speglas tämligen ofta i böcker och filmer från mellankrigstiden, ett lysande exempel är Metropolis och Moderna tider (av Charlie Chaplin) som belyser detta.

En liknande utveckling skedde dock inte efter andra världskriget, utan teknikfientligheten lät vänta på sig till slutet av 60- och 70-talet, och det är inte heller underligt att Tolkiens böcker var populära i många hippie och vänsterkretsar som delade hans teknikfientlighet.

Skriv svar