Marinspionen Hilding Andersson
-
- Medlem
Marinspionen Hilding Andersson
1951 dömdes Flaggmaskinisten Hilding Andersson till livstids straffarbete för spionage för Sovietunionen. Han frigavs i början av 1960 talet och avled 2007. Är det någon som har någon information om hur hans tillvaro gestaltade sig efter det att han avkännat sitt straff?
-
- Saknad medlem †
Re: Marinspionen Hilding Andersson
Han gifte sig med journalisten Kerstin Winterhed och antog hennes efternamn. Tycks ha hållit en låg profil. I flottan var hans öknamn "Profeten". Min far, som var stamanställd i flottan 1930-35, kände Ernst Hilding väl. Han berättade om detta på 1950-talet, men det mesta har jag (nu 70 år) glömt bort.
-
- Ny medlem
Han förblev väl brinnande kommunist under hela sitt liv?
-
- Saknad medlem †
Jag har fått känslan av att han under tiden å Långholmens straffängelse blev trött på politik och utvecklade en närmast cynisk syn på människolivet. Ernst Hilding var idealist och en tid stämde detta med att vara kommunist.
-
- Medlem
Sedermera ordföranden i riksdagens konstitutionsutskott, Olle Svensson, skrev i När Var Hur 1953 en artikel om Hilding Andersson.
-
- Medlem
Har några undringar rörande Hilding Andersson.
- Vad vet vi om hans tidigare tjänstgöring? Vill minnas han började som skeppsgosse, men var och när har han tjänstgjort? Framförallt var tjänstgjorde han 1941? Har han hörts i samband med jagarkatastrofen?
- Vad vet vi om hans tidigare tjänstgöring? Vill minnas han började som skeppsgosse, men var och när har han tjänstgjort? Framförallt var tjänstgjorde han 1941? Har han hörts i samband med jagarkatastrofen?