Blonda svenskar förr i tiden?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Roback
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 15 juli 2006, 18:19
Ort: Sverige

Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av Roback » 3 april 2014, 23:56

Jag är inte helt säker på var jag skall placera den här tråden. Prövar med "övrigt". En självutnämnd rasbiolog på svarta katten påstår detta: https://www.flashback.org/sp9418299 och hänvisar som källa till "en bok".

Någon här som möjligen vet varifrån "cnash" kan ha hämtat sina uppgifter? 75 procent blondiner i Sverige 1935? Skulle behöva en mer konkret källa. Jag har nämligen ramlat över lite intressanta data som pekar i motsatt riktning.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av Ben » 4 april 2014, 18:46

Det tycks finnas en del siffror i Ymer 1903 eller 1904. Utifrån en undersökning på nästan 45 000 unga män (väl i samband med mönstring) fann man 47 % blåögda och 19 % gråögda. 23 % hade ljust (linfärgat, ljusgult) hår och 52 % askfärgat eller ljusbrunt hår (cendré).

Slår man ihop de siffrorna tycks det väl stämma rätt väl med de vad som uppgavs (66,7 % blå eller grå ögon och 75 % blond - om man däri räknar in cendré).

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av Markus Holst » 4 april 2014, 19:49

Jag tror att begreppet "blond" i äldre tider innefattade fler och mörkare hårnyanser än vi idag gör. I min barndom talades om mörkblond, menandes cendre. Den hårfärg som alla flickor skaffar sig idag kallades ljusblond eller rågblond och har nog aldrig varit vanlig som naturlig hårfärg. I min barndom sågs den mest på äldre amerikanska tanter.
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av Olays » 4 april 2014, 20:21

Min pappa mönstrade 1932 som 17 åring i Östersund. Han sade att vid den mönstringen så var det full rasbiologisk undersökning på alla, skallmätning, ögon och hår färg, var kommer dina föräldrar ifrån? Kort sagt rubbet. De fick vid detta tillfälle berättat för sig att det inte var en standardundersökning utan att det var en del av ett större nationellt forskningsprojekt. Men han och hans kamrater tyckte att det var väldigt märkligt då det kunde slå väldeliga pappa förklarades som av Nordisk Ras men en av hans bästa vänner vars familj hade bott i jämtland sen början på 1800 talet var av tveksamt ursprung.

Pappa fick till och med ett intyg om att han var av nordisk ras, dock så slängde han av förståeliga skäl detta intyg efter kriget.

Pappa berättade denna historia flera gånger så det var knappast nåt han hade hittat på.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av Hans » 4 april 2014, 20:51

Olays skrev: Pappa berättade denna historia flera gånger så det var knappast nåt han hade hittat på.
All respekt för din far men att en sak upprepas gör den inte automatiskt sann. I sakfrågan har jag inte mycket att tillföra. Svensk far, mor från Danzig. Jätteblond som barn men typ brunhårig som vuxen. Jag hajade till när det stod 'mellanblond' i något av mina pass på typ åttiotalet. Blåögd.

MVH

Hans

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av Ben » 4 april 2014, 21:10

Det finns hårfärgs- och ögonfärgstabeller i Bertil Lundmans avhandling Dala-allmogens antropologi (1945). Sifforna i Ymer återgår nog på det stora arbetet Anthropologia Suecica : Beiträge zur Anthropologie der Schweden av Retzius och Fürst (1902).

Men, som påpekats, definitionen av "blond" är rätt central i sammanhanget.

Danska forskare hävdar f.ö. att alla blåögda personer har en gemensam anfader: http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 170343.htm

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 5 april 2014, 22:08

Ben skrev:fann man 47 % blåögda och 19 % gråögda.
Vi grönögda är diskriminerade som vanligt. :? Var hamnar vi i den statistiken? Sätts grågröna med grå eller med blå? De kan knappast generellt klassas som bruna, men det finns gränsfall åt det hållet också.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 5 april 2014, 22:12

Ben skrev:Danska forskare hävdar f.ö. att alla blåögda personer har en gemensam anfader: http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 170343.htm
Hm, artikeln gav brunt till grönt som ett kontinuum, medan blått var en ny mutation. :(

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av cats » 6 april 2014, 09:04

Jurgen Wullenwever skrev:
Ben skrev:fann man 47 % blåögda och 19 % gråögda.
Vi grönögda är diskriminerade som vanligt. :? Var hamnar vi i den statistiken? Sätts grågröna med grå eller med blå? De kan knappast generellt klassas som bruna, men det finns gränsfall åt det hållet också.
Kanske vi borde ta upp en kampanj om saken. Ingen har ännu komponerat någon sång som hyllar gröna ögon. Både bruna och blå har sina sånger, men var är vi? Klart fall av diskriminering. Ändå "vet" alla objektivt tänkande människor att grönögda är både intelligentare och snyggare än alla andra . :P

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av varjag » 6 april 2014, 13:40

någon sång som hyllar gröna ögon
Utan ngn som helst statistik - konstaterar jag av ''personannonserna'' - att grönögda kvinnor måste gå tretton på dussinet.
Massvis av dom beskriver sig som ''grönögda''!
Inte undra på att dom inte kan fånga en karl........vem fasen vill ha ett kattkräk som livsledsagarinna ???? :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av cats » 6 april 2014, 13:55

varjag skrev:
någon sång som hyllar gröna ögon
Utan ngn som helst statistik - konstaterar jag av ''personannonserna'' - att grönögda kvinnor måste gå tretton på dussinet.
Massvis av dom beskriver sig som ''grönögda''!
Inte undra på att dom inte kan fånga en karl........vem fasen vill ha ett kattkräk som livsledsagarinna ???? :lol:

Varjag
Vill bara påminna Varjag att det finns en kattras med blåa ögon, Ragdoll. En av de största katterna som finns. Känd för att den hänger som en trasdocka i famnen när man tar upp den (därav namnet)

Min fråga är snarare vem vill ha en fet, ryggradslös, om än blåögd, katt till livsledsagarinna?

(En mycket besviken cats över detta totalt oväntade, och rent ut sagt elaka, påhoppet på kattsläktet)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av Hans » 6 april 2014, 15:42

cats skrev:besviken cats
Bry dig inte om di däringa som bara gillar loppsäckar. För din skull postade jag detta i bildtextråden viewtopic.php?f=40&t=37526&p=676824#p676824

MVH

Hans
Bilagor
miaow.jpg
miaow.jpg (107.51 KiB) Visad 6830 gånger

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av spiring » 7 april 2014, 14:58

Hans skrev:Jag hajade till när det stod 'mellanblond' i något av mina pass på typ åttiotalet.
Samma här. Tror inte nån skulle beteckna mig som blond, vare sig nu eller då.

(Jag fick dock heta monsieur "Mellablont" på en fransk hotellnota 1989, jag tyckte det var enklare att de fick läsa namnet själva i passet än att jag skulle försöka bokstavera på franska.)
Allt är idioternas fel.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av Hans » 7 april 2014, 17:07

Det där med blond visade sig vara svårare än jag trodde, nio varianter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Blond#Varieties

Hänger ingen frisör här som kan reda ut begreppen? Gärna med illustrationer.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Blonda svenskar förr i tiden?

Inlägg av varjag » 10 april 2014, 12:50

Det sägs ju att Romarna - var blonda - för tvåtusen år sedan.

Men allt kan ju ändras här i världen.

Nån vis man skrev om italienarna, att det finns inga romare att hitta bland dem längre.
Det är bara slavarna som finns kvar........... :P

Varjag

Skriv svar