Ett par dagar i Kosovo...

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av Hans » 5 februari 2015, 09:13

Tackar också han med det trevliga namnet för intressant läsning.

Mer om korruption: http://www.unodc.org/documents/data-and ... lation.pdf

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 6 februari 2015, 11:40

Tack Hans för den rapporten - även om jag är övertygad att verkligheten är ett snäpp värre... :roll: !

En fördel finns det - med alla de utländska organisationer som kommer för att analysera, diskutera och i vissa fall faktiskt också hjälpa till att lösa landets problem - jo, det är att den opposition som existerar i Kosovo uppenbarligen inte kan tryckas ner med alltför entydiga och brutala medel. Ser inte så bra ut, och framför allt, det gäller naturligtvis ymninghetshornet, alla de frikostigt spenderade slantarna som man i de medelhöga och höga etagen inte vill gå miste om...

För hur kan man annars förklara att en web-sida som http://www.kosovotwopointzero.com/en/ kan existera. "Rykande" färska bilder och reportage från demonstrationer och politikernas felgrepp. Skrivna på albanska, engelska och serbiska. Inte bara det - de trycker också ett anspråksfullt magasin med tydligen ocensurerad text, som kommer cirka fyra gånger om året...och som säljs i landet, åtminstone i Pristina. Där jag köpte mitt exemplar, tema Korruption - ord och inga visor!

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av varjag » 6 februari 2015, 11:56

SAYS IT ALL!

Tack, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 5 augusti 2015, 23:32

En aktuell rapport...

http://www.svd.se/ny-domstol-ska-utreda ... om/varlden

...som jag kunde kommentera minst på ett par sätt och vis - men det gör jag inte...

Tiden får visa vad den domstolen kan uträtta.

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 21 september 2016, 14:14

De har det inte lätt - där i Kosovo...

Trafikmyndigheterna i Pristina har missat möjligheterna att producera nya nummerskyltar för landets bilar. Den som nu vill registrera sitt åkdon, måste stå i kör för att få en skylt - av papper! Just det, papper.
pappersskyltar.jpg
Som bara är provisoriskt giltig, av "naturliga" skäl. Vid första regnskur...upplösta, och borta är de!
Dessutom - bara Albanien godkänner pappersskyltarna. Det blir att ta bussen till grannländerna...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 28 april 2019, 14:08

I samband med tråden om svensken Rawlinson, korruption och Kosovo viewtopic.php?f=74&t=47773, klickade jag in på tråden som jag skrev för ett par år sedan, om resan till Kosovo. Och fann till min förskräckelse att alla bilder var försvunna - samma hjärnsläpp som drabbade Iran-tråden naturligtvis: Ett digitalt snedsteg gjorde att hundratals och mer bilder "bara" försvann!

Nå, två dagars jobb...och alla bilderna är tillbaka på plats :thumbsup: !

Korruptionen och Eulex var också två av ett antal temata som dök upp i min reseskildring - och efter att ha kikat in i de senaste numren av den synbarligen oberoende tidskriften https://kosovotwopointzero.com/en/searc ... Corruption så har inte alltför mycket hänt i positiv riktning där under de senaste åren. Eulex har fått mindre makt i Kosovo - och väsentligt mindre pengar från EU, men kommer tydligen att finnas kvar tills ett fördrag står mellan Kosovo och Serbien.

“EULEX will be remembered as a mission that wasn’t able to finalize a single case against grand corruption in Kosovo and was constantly accused of corruption affairs within the mission itself”
https://europeanwesternbalkans.com/2019 ... ars-later/

Så det mesta som jag skrev om Kosovo för ett par år sedan stämmer fortfarande...tyvärr!
Election-Issue-Corruption-Feature-Lawrence-Marzouk-450x250.jpg
Election-Issue-Corruption-Feature-Lawrence-Marzouk-450x250.jpg (39.65 KiB) Visad 1328 gånger

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av Hans » 28 april 2019, 14:21

Vi uppskattar att han med det trevliga namnet tar sig tid med 'damage control' - trådarna var aaaaningen rumphuggna utan bilder. Tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 28 december 2022, 17:07

unnamed.jpg
Idag, 28 december 2022: "Kosovo closes main border crossing with Serbia as tensions flare."

Ryssland/Ukraina = Serbien/Kosovo? Faran är stor!

Hans K

Skriv svar