Ett par dagar i Kosovo...

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 31 mars 2014, 15:47

Så att säga vägg i vägg med moskéen ligger stadens stora Hammam - badhuset. Men bara så att säga, ihåligt, nedbrutet och tomt står det nu där - 500 år flitigt använd, ett arkitektoniskt praktexemplar som under Tito-tiden ramlade ihop. Staden har under de senaste åren, påhejade av bl.a. svenska "Culture Heritage without Borders", beviljat pengar för restaurationen...tja, the rest is history :roll: ...

Även en modern kyrkoruin bjuder Pristina på. 1995 påbörjade man bygget av en serbisk-orthodox kyrka, fyra år senare avbrutet av kända skäl, och idag ett storslaget byggnadsskal som står bakom taggtråd och FN-trupper.
DSC03028.jpg

Eftersom det blott återstår ett femtiotal äldre serber här i staden - av tidigare 40.000 - har någon föreslagit att bygga om kyrkan till ett "Minnesmuseum för Kosovo-Albaner" :roll: ...

Som ni förstår, sprängstoff finns det tillräckligt i Kosovo...

Granne till "kyrkan" ligger det nybyggda Nationalbiblioteket. Av en australisk tidning (Herald Sun) utnämnd till jordklotets tredje fulaste byggnad...hmmm, bara tredje...
DSC02969-2.jpg
DSC02972-2.jpg

Stadens historiska museum var stängt, tydligen sedan längre tid (...och nu?), så det blev till att betrakta ett fåtal artilleri-pjäser från kriget som fyllde upp ett par kvadratmeter runt om museets trappa. Kinesisk importvara ser det ut vara...?
DSC03000-2.jpg
DSC02999-2.jpg
forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 31 mars 2014, 16:13

Naturligtvis kan landet och Pristina bjuda på en hel del historia. Illyrer, romare, västgoter, hunner och östgoter traskade omkring här i forna dagar. Men många minnesmärken och artifakter från den tiden kan Kosovo idag tyvärr inte bjuda på (antar att något bevaras i den stängda byggnaden...). Det här är en av ett fåtal stenstoder som står på andra sidan gatan om muséet - ordna in den kan jag inte, informationstavla saknades.
DSC03018.jpg

Bredvid står ett mindre glashus, tomt så när på den här skylten, som så förklarar frånvaron...till en viss del:
DSC03021-2.jpg

Tillbakalämnade är objekten, som jag vet, inte...

Men det grävs flitigt i Pristina - hmmm, är det inte museidirektören som står där...som hoppas på första tjing...när skopan lyfter upp forntiden ur jorden...varför inte, varför inte :P !
DSC03026-2.jpg

Även om man har börjat spela fotboll på internationell nivå, så dröjer det nog med den här föreningen...
DSC03024.jpg

...men flaggorna kan man alltid lära sig...
DSC03023-2.jpg
forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 1 april 2014, 12:03

Det är St. Patrick's Day. Även i Kosovo. Vi är på kvällen inbjudna till Christopher Rowan, som då var en av toppgubbarna i ICO - International Civilian Office. En intressant förening, som av EU tillsattes att kontrollera att det gick rättans till i den nya staten Kosovo. Hade faktiskt vetorätt om regeringen bestämde sig alltför ensidigt och snett - upplöstes 2012, ett par månader efter vårt besök...
Deras huvudmål, som det allra först stod inskrivet i FN-stadgarna för Kosovo: "1.i Kosovo shall be a multi-ethnic society..", var då, liksom nu, långt ifrån uppnått...

Anyway, en trevlig amerikanare, Rowan, som berättade om sin far som levde en viss tid under andra världskriget på tyskarnas bekostnad - efter att ha hoppat ut ur en brännande Liberator.

Vått och trevligt blev det, bag-pipe music och irländska snyftsånger, och halvhemliga samtal som jag naturligtvis glömt :wink: . Sent omsider lämnade vi den välbevakade amerikanska diplomat-våningen...

...för att besiktiga vidare nästa dag.

Utanför den schweiziska ambassaden...
DSC03123-2.jpg

hänger detta plakat:
DSC03126-2.jpg

Som i korthet betyder att ge f-n i att lita på tjänstevilliga personer utanför ambassadens grindar...

Upp på höjden...stadsdelen Velania i Pristina bjuder på två begravningsplatser...en för Kosovos "viktiga" personer, då främst med dess första president, Ibrahim Rugova.
DSC03133-2.jpg

Den andra är den judiska. Tusentals sefardiska judar från Spanien kom på 1500-talet även till Balkan - efter det senaste världskriget finns det praktiskt inga mer kvar. Utom det sextio-tal som ligger här begravda...
DSC03140-2.jpg
DSC03136-2.jpg
DSC03136-2.jpg (797.51 KiB) Visad 1072 gånger

Så ger vi oss ut i periferin igen - vi är först bjudna på middag hos en vinhandlare, och sedan blir det besök i en av de serbiska enklaverna här i Kosovo...

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 2 april 2014, 11:18

Men först måste man tråckla sig sig ut ur stadens gatuvirrvarr. Ni känner kanske till U2-snutten "Where the streets have no name" - ett passande credo för gatorna i det här landet. Tre gånger under de senaste 20+ åren har de bytt namn. Under Tito, Milošević och nu senast under "självständigheten". Till slut gav man sjutton i att hänga upp nya gatuskyltar på en mängd gator - kostar för mycket, och man vet aldrig när osv...

Genomfartsleden från flygplatsen till Pristinas centrum blev en av dem som inte bara fick nytt namn utan också därtillhörande skyltar. Efter att under Tito fått heta Peter I gatan (nej, inte tsaren...Serbienkungen) blev den på nittio-talet omdöpt till Vladimir Lenin gatan, och nu...Bill Clinton Boulevard...och för att göra det hela lite övertydligt satte de upp kar'n i bara mässingen - eller är det brons :? - på halva vägen...
bc.jpg

Lustigt nog med Bob Dole(jo det är han...!) gatan - ni vet, han, presidentkandidaten 1996 - som mindre tvärgata till boulevarden...även Bush har också blivit gatudöpt ...återvändsgränd kanske 8-) .
doll.png
Bush.jpg

En timma västerut och söderut - vägarna smalnar mer och mer, vi är mitt i Kosovo.

En liten by...vid sidan av vägen en stor begravningsplats...vi är i Pusto Selo. Den 31 mars 1999 trängde serbiska paramilitära soldater in i området, skickade iväg kvinnor och barn - gå till Albanien - och mejade framför bymuren i omgångar ner 106 av byns män.

Vilken fasansfull syn det måste varit för dem som kom tillbaka efter det att serberna försvunnit :cry: ...Begravdes i två långa rader som NATO ett par dagar senare förevigade på en flygbild...
New_graves_in_Pusto_selo.jpg

...och på samma plats ligger de än idag.
DSC03149-2.jpg

Usch ja, det är inte roligt alla gånger...

...men vi åker vidare, in i ett av Kosovos många vinland, och hjälp på traven får vi av byns ungdomar...
DSC03150-2.jpg

forts.
Senast redigerad av 2 sveahk, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 2 april 2014, 15:07

Bara ett par kilometer vidare och vi befinner oss mitt i vinbergen...
DSC03178.jpg

250 soldagar, ett kontinentalt klima, 3-400 meter i höjden, utsökt jordmån...ja, det gör, och har sedan evinnerliga tider gjort området här idealt för vinodling. Tito massproducerade varan utan kvalitetstankar (möjligtvis kommer en och annan ihåg den söta vinsåsen "Amselfelder"...), kriget förstörde det mesta och först nu börjar vinet rinna så långsamt igen...en härlig Bordeaux eller toskaneser är det ännu inte, men den kvalitativa viljan är tydligt förhanden.

Vi är inbjudna på lunch hos vinhandlaren Spahiu i orten Rahovec.
DSC03153-2.jpg

Samtalet rör sig om vinfirman han tillhör, Stone Castle, största vinproducenten i Kosovo - varan står på bordet, en vit Chardonnay och en röd Pinot Noir - inte alls pjåkigt - som passar utmärkt till den självfångade gigantiska forellen med tillhugg.
DSC03151-2.jpg


Kaffe och Raki-snaps rundar av, och klockan är bara två på eftermiddagen...

Ingen rast, ingen ro, vi måste vidare...
...ytterligare ett par kilometer och vi landar i den serbiska enklaven Velika Hoča.
DSC03179.jpg

En ort som idag består av blott ett par hundra bofasta innevånare - kriget ville, som överallt i Kosovo, inte väl med människorna - men just här var det UÇK som stod för decimeringen...


forts.
Senast redigerad av 2 sveahk, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 2 april 2014, 16:03

Här står namnen...
DSC03181 2.jpg

...de släpades bort, dödades och försvann bara, serberna som bodde här. Ett par bomber slängdes ner av NATO-flyget under kriget, men det som förstördes var mer av mänsklig natur...Byn bevakas för övrigt än idag av KFOR, men passen behöver vi inte lämna...

Nu står många hus tomma, ungdomarna försvinner, till Nordkosovo, till Belgrad...
Varför vi är här? Ja, där ingen hjälp från staten kommer/kom, och ingen är/var att vänta :cry: , hjälpte bl.a. schweizarna under årens lopp till att reparera människor och hus så gott det går och gick. Gör oss naturligtvis , min gode vän schweizaren speciellt, hjärtligt välkomna här!

Som av Fader Milenko, byprästen (eller byns pope).
DSC03182.jpg

Han har varit med om det mesta, klarat sig helskinnad genom åren och är den som drar i de flesta trådarna i byn.

Velika Hoča, även det mitt i vinregionen, en gammal by med gamla religiösa rötter. 12 små kyrkor står fortfarande kvar, en gång i tiden var det dubbelt så många. Huvudkyrkan är Sveti Stefan, ett mikro-bygge från medeltiden.
DSC03195.jpg

Nu som då, här odlade och pressade man vindruvorna , och vinfaten skickades runt till de serbisk-orthodoxa kyrkorna i Kosovo och utanför. I vinkällaren som nog är den största byggnaden i byn, produceras idag framför allt vin till klostret i Dečani...som den uppmärksamme läsaren av dessa rader troligtvis redan hört talas om :wink:

Källarmästaren själv, Fader Marko, presenterade i sin modernt utrustade källare...med välvilja, men utan ett leende, sitt rödvin...druva okänd...
DSC03199.jpg
DSC03202.jpg
forts.
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av Hans » 2 april 2014, 16:06

Du borde få provision från den lokala turistmyndigheten. Men din berättelse blir jag sugen på att åka. Stort tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 2 april 2014, 22:15

Hans skrev:Du borde få provision från den lokala turistmyndigheten. Men din berättelse blir jag sugen på att åka. Stort tack.

MVH

Hans
Jag tackar för tack...men, oj, gör jag reklam för Kosovo 8O - jag trodde jag var mer kritisk än så :? ...

Vänligen

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 3 april 2014, 13:53

Nej, herrejösses, reklam i sedvanlig turistisk meing vill jag helst inte bli beskylld att göra (vilket vännen Hans säkert också inte menar :wink: ). Därtill är läget i Kosovo alltför komplicerat - hat och förtvivlan, korruption och likgiltighet...om vartannat...daglig dos. Som utomstående står man i brist på annat bara där - och skakar på huvudet.

Som jag sa tidigare...det är inte roligt alla gånger, i Kosovo ytterst sällan...och om man styckevis i min berättelse förefinner något som liknar en raljerande ton - ja, det kan vi också kalla galghumor :roll: ...

Vi befinner oss fortfarande i den serbiska byn Velika Hoča. Den äldsta kyrkan, från början av 1300-talet, ligger lite utanför byn, strax nedanför vinberg och FN-utsiktstorn. Sveti Nikola, jultomtekyrkan, är upptagen på listan "Cultural Monuments of Exceptional Importance", en lista som härrör från, you guessed it, Serbien.
DSC03208.jpg

Underbara fresker täcker kyrkans alla kvadratmeter - och ja, fullt värda ett besök...naturligtvis :)
DSC03219.jpg


Men så kikar man lite närmare...och ser att hos apostlar och helgon är ögonen - utskurna.
DSC03221.jpg

Vilket vi ibland har sett även i Europas kyrkor...där den dåtida reformationsivern inte brände rasket, utan begränsade sig till just utstuckna ögon. På min varför-fråga menade mina ledsagare korthugget...albaner, med en axelryckning och lätt frågande...

När jag kom hem ett par dagar senare gjorde jag misstaget att kolla vad Google har för svar på frågan, och klickade därför in: "Kosovo utstuckna ögon kyrkor" på ett par främmande språk....

Usch ja, det var inte riktigt det svaret jag önskade :cry: ...

Solen drar sig långsamt ner över bergen i söder...Velika Hoča, byn, enklaven, ghettot förlorar dagens ljus...
DSC03225.jpg

...men än är det inte dags att åka hem. Efter en raki-snaps hos popen, tack och adjö, tar vi en öl hos bröderna Manitasevic (en öl som - här - självklart inte är från Kosovo utan Macedonien...)
DSC03235.jpg

...och besöker deras verkstad.

forts.
Senast redigerad av 2 sveahk, redigerad totalt 3 gång.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 3 april 2014, 14:06

Möjligtvis känner våra KFOR-läsare till vad bröderna gör - de pysslar in kors i flaskor och fyller på med hembränd raki - köpare är framför allt just utlänningarna i Kosovo, KFOR, Eulex...
DSC03227.jpg
DSC03236.jpg
DSC03237.jpg
DSC03238.jpg
DSC03243.jpg
forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 3 april 2014, 14:24

Kunderna under årens lopp hänger uppradade på väggen...
DSC03241.jpg
DSC03242.jpg

Ett sista glas raki, prost.....ur den specialkomponerade Swisscoy-flaskan...
DSC03244.jpg

Ortens enda(?) affär lyser upp vägen till vår bil...
DSC03230.jpg

och med välsignelsen från han däruppe...
DSC03232.jpg

...vinglar vi fram på vägarna i den kosovanska natten, ungefär riktning Pristina...i vissa reseböcker beträffande vissa reseländer varnas turisten för att köra bil på natten på grund av den inhemska befolkningens något odisciplinerade kör- och åkdisciplin - ja, för en gångs skull tror jag, tror jag...

...var det ombytta roller...

forts.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av varjag » 11 april 2014, 05:47

Även jag får senkommet (pga brodersbesök och brådskande bestyr) tacka för ett, som vanligt, levande och välillustrerat resebesök i vad som för mig varit en Vit Fläck på kartan.

Vår sveahk är en riktig guldklimp som den professionella reseindustrin tydligen gått miste om. Och tack och lov för det -
- då får vi skalmän njuta av hans berättelser I privat avskildhet - :)

Tack sveahk!, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 14 april 2014, 17:12

Hjärtligt tack varjag för de vänliga orden - dubbelt uppskattade eftersom de kommer från berättarkungen själv :D !

Så, nu kan det gå vidare...väl hemkomna med alla fyra hjulen på rätt sida om vägen, en god natts sömn...och dags för sista dagen i Kosovo, nu söderut till Prizren, inte långt ifrån den albanska gränsen.

Känner någon till den här luntan...
IMG_3230.jpg
Att springa på arkiv och i boklådor är för undertecknad en passion, som kanske en och annan har märkt vid det här laget 8-) ...och Prizren blev inget undantag. "Kanuni i Lekë Dukagjinit" är en sammanställning av normer och regionala förfoganden, som i muntlig form fanns under medeltiden och förmodligen även långt tidigare. Lekë Dukagjini, en albansk furste på 1400-talet, påstås ha samlat ihop de reglerna, som för hundra år sedan kom ut i bokform.

Regler som skulle hjälpa människorna i det dagliga livet, hushåll, det religiösa, giftermål, egendom, tjuverier, kreatursbesättning...mord, där vi känner det bäst under namnet...blodshämnd eller vendetta.

Det gällde naturligtvis att hålla den egna familjens ära obefläckad...och vad säger jag, gällde...det gäller än idag.

Efter det jugoslaviska rikets sönderfall i början på 1990-talet brakade även rättssystemet ihop, och vad gör man då - man gräver fram det som egentligen aldrig var nedgrävt, den gamla Kanoni.

En tysktalande taxi-chaufför som körde mig till Prizren och en student som studerade juridik tog mig djupare in i Sedvanerättens problematik. Geografiskt sett är det Nordalbanien och Sydkosovo med angränsande länder som gäller. Varför finns det fortfarande? I Kosovo är rättssystemet som jag skrivit tidigare ett skämt om det inte hade varit så allvarligt. Här gäller pengar och här gäller Vitamin B. Att räkna med ett någorlunda rättvist domslut på normalt s.k. hederligt sätt är ej uteslutet men knappast att vänta.

EULEX i Kosovo som här skall överse och korrigera rättsapparatens göranden och låtanden står med hängande huvud och ofta oförståelig min vid sidan om...som här, taget ur ett protokoll:

"In the court case P.nr.164/10 regarding “aggravated murder in collaboration” in the District Court in Prizren, numerous violations of procedures were noted. The judging panel was composed of two EULEX judges and one Kosovo judge. The EULEX judges constantly consulted the public prosecutor and Kosovo judge about procedures, as, they declared, they did not know Kosovo’s justice system."

Ridå.

Därför litar människorna i södra Kosovo på regler som denna:
IMG_3234.jpg

Och denna:
IMG_3232.jpg

Hur det kan se ut idag, i synnerhet bland de unga när blodshämnden slår till, illustreras utmärkt i den här filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=M6zKzDFOwF8

Nog pratat, nu kör vi lite bilder :D

Söderut, österut, närmare Macedonien, upp i bergen, Šar Planina - det blir kallare, snön ligger och väntar på att smälta bort...
DSC03248.jpg
DSC03253.jpg
forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 16 april 2014, 15:21

Bara ytterligare en liten snutt om rättsväsendet. För ett par år sedan beslöt regeringen att ge alla juridiska anställda, från domare och nedåt, en lönehöjning - med hopp om sänkning av korruptionsnivån...som man sa' :roll: .

Kommer ni ihåg den där slagdängan av Aerosmith på sjuttio-talet..."Dream on"...

Vi är på väg söderut, upp i Sharr-Planina-bergen, ett f.d. välbesökt skidområde. 1984 var det t.o.m. tänkt som alternativort för de olympiska störtloppen i Sarajevo. Nu står den serbiska enklaven tämligen tom och övergiven, som Hotel Narcis i Strpce (hade 5% beläggning när vi var där...). Då skötte KFOR från Ukraina om bevakningen - och idag?
DSC03251.jpg

Skidsäsongen, den diminutiva, var som sagt förbi...
DSC03255.jpg

...och den i snön begravda parkskylten var måltavla för det obligata avfallet.
DSC03256.jpg

Varför frågade jag vid ett senare tillfälle min utmärkta tysktalande chaffis - varför slängs det i Kosovo så mycket sopor ut i naturen. Han ryckte lätt på axlarna: "Bättre än brända byar och mördade kvinnor och barn..."

Tja, vad svarar man på det...?

Inte bara lastbilar (och bilar med för den delen) har "importerats" norrifrån...
DSC03252.jpg

...även nummerskyltar hör dit. Den här fanns en gång i tiden i Schaffhausen i Schweiz.
DSC03257.jpg

Även handmålade tyska och schweiziska nummerskyltar förekommer. Varför frågade jag återigen min ledsagare - inga parkböter var svaret, och sedan något med bilskatten som lät rätt komplicerat :? ...

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ett par dagar i Kosovo...

Inlägg av sveahk » 16 april 2014, 15:36

En kopp kaffe i ett av de få öppna hotellen - flaggorna vinkade förhoppningsfullt i vårvinden...
DSC03260.jpg

Den här hotellskylten såg också förhoppningsfull ut...men dagen var för tidig för sån't :wink: ...
DSC03261.jpg

Men man ser på skyltarna var de ut- och nu invandrande kosovanerna befunnit sig under krigsåren. Eller önskar att de varit...? Som Finland ovan, och det här...?
DSC03262.jpg

...med skylten...
DSC03263.jpg

...som betyder, just det, Vita Huset :P !

Den här vägvisaren känner våra KFOR-deltagare säkert bättre till...
DSC03264.jpg
DSC03264.jpg (806.81 KiB) Visad 1058 gånger

...om jag inte är felinformerad, så är det den tyska KFOR-kontingenten som använder vägarna här i södra Kosovo.

forts.

Skriv svar