Centurionmystik

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Centurionmystik

Inlägg av Lasse O » 26 september 2014, 20:40

Finland har dessvärre aldrig haft några Centurionvagnar. Man försökte köpa men fick nöja sig med Charioteer istället, låt vara att den hade samma kanon som den svenska strv 81.
Vid mobilisering kommer pansarbrigaden att sätta upp två mekstridsgrupper med Leo 2 A4 vilka kommer att börja ersättas av Leo 2 A6 fr o m 2015.
Några mängder av T-72 och T-54/55 i malpåse finns inte.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Centurionmystik

Inlägg av Vysotskij » 28 september 2014, 09:23

Dalmas skrev:Var det ett misstag att skrota centurion? Skulle vi ha gjort som finnarna, ställt in dem i ett förråd för att de kanske kommer behövas i framtiden? Jag menar idag måste ju en centurion vara bättre än ingen stridsvagn alls. Tänk om man kunnat ställa upp Hemvärnspansarbataljoner, jag mear hotet man ser är ju inte precis att det kommer 2000 T72 farande utan gråzonskrig, med relativt svaga styrkor på motståndarsidan.
Med tanke på (i) hur dyr personal i dagens krigsmakt är, (ii) att vi avvecklat betydligt modernare stridsvagnar och (iii) att rollen för omoderna stridsvagnar i strid mot fientliga specialförband är otydlig skulle jag nog svara ett ganska bestämt nej på frågan.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Centurionmystik

Inlägg av Sarvi » 28 september 2014, 11:59

Centurionerna var, som tidigare nämnts i tråden, mekaniskt slut vid pensioneringen. Samma gällde för ikv 91 som hade drabbats av sprickbildning i chassit, förutom utslitna drivlinor. Däremot hade man kanske kunnat tänka sig att ersätta lite gamla värnkanoner, men i samma veva blev ju territorialförsvaret ute och därmed var det slut på den saken.

Skriv svar