Brev med svensk anknytning från andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Brev med svensk anknytning från andra världskriget

Inlägg av sveahk » 4 maj 2020, 14:44

Hans skrev:
4 maj 2020, 14:33
sveahk skrev:
4 maj 2020, 14:07
1941 04. Blev fartyget utsatt för ett sjöröveri på Haiti. Under lastning av kaffe i Santo Domingo beslagtogs BRASIL av de Dominikanska myndigheterna i enlighet med panamerikanska washingtonöverenskommelsen, som det uppgavs.
Min fetstil, vad tusan är det?

Och vem blev besättningen räddade av efter minsprängningen? Blev de internerade i Norge av tyskarna eller vad hände?

Tack för intressant läsning.

MVH

Hans
Vad gäller din första fråga så menas nog det här: https://en.wikipedia.org/wiki/Pan-American_Conference , men som det antyds i artikeln, så var det hela nog rent lurendrejeri!

Vad gäller minsprängningen och vad som hände därefter, ja, där kan vi hoppas att någon av Skalmans kunniga blötbyxor (om det nu heter så...) ger oss mer besked!

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Brev med svensk anknytning från andra världskriget

Inlägg av Amund » 5 maj 2020, 05:48

Tack för detta intressanta ämne. Har läst någonstans om den där pirat-händelsen, men det var så få uppgifter att jag inte fick ihop det i något sammanhang. Letar i mina böcker om jag hittar något om besättningens öden. Hittade i alla fall en bild till av henne. Osäker på lasten och hamnen, kan inte heller tyda det andra fartygets namn.
Brasil.jpg

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Brev med svensk anknytning från andra världskriget

Inlägg av adlercreutz » 5 maj 2020, 08:15

Amund skrev:
5 maj 2020, 05:48
Tack för detta intressanta ämne. Har läst någonstans om den där pirat-händelsen, men det var så få uppgifter att jag inte fick ihop det i något sammanhang. Letar i mina böcker om jag hittar något om besättningens öden. Hittade i alla fall en bild till av henne. Osäker på lasten och hamnen, kan inte heller tyda det andra fartygets namn.

Brasil.jpg
Troligen Sverre Nergaard, tidigare Mount Vernon eller Elisabeth, senare Sten Sture: https://digitaltmuseum.se/021015773598/fo61310a

http://www.faktaomfartyg.se/mount_vernon_1900.htm

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Brev med svensk anknytning från andra världskriget

Inlägg av sveahk » 5 maj 2020, 12:36

Tackar för tilläggen om M/S BRASIL, Amund och Adlercreutz! Vad som hände i Santo Domingo är förmodligen också sant, till större delar - och ingen skepparhistoria, även om det kunde vara ämne till en Evert Taube visa!

Vad gäller den tillfälliga passersedeln - som jag aldrig sett tidigare - finns det för mig ett par intressanta frågetecken. Att Kriminalpolisen stod för de lapparna förundrar, inte tull- eller hamnmyndigheterna, inte heller de militära grabbarna. Att avspärrningen av hamnområdet har med kvarstadbåtarna att göra, är nog troligt - även om det mesta var avklarat i december 1942. Men fanns passersedlarna i Göteborg under hela kriget? Och hur var det i Stockholm, Malmö och andra hamnar i Sverige...?

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Brev med svensk anknytning från andra världskriget

Inlägg av Amund » 5 maj 2020, 18:40

Hittade följande hurtiga tidningstext om Brasil

De tvi fartyg vilka som tidigare meddelats vantades till Goteborg fran Amerika, ha nu anlant. Fartygen voro tankfartyget “Sveadrott”, som hade last av petroleum, och motorfartyget “Brasil” med en last av livsmedel och styckegods. (“Brasil” hade haft en sarskilt aventyrlig resa. Den avgick fran San Francisco i mars, blev den 27 april beslagtagen av Dominikanska republiken. De svenska sjomannen trodde sin sista stund vara kommen da bevapnade dominikanska soldater kommo ombord, och med hotfulla miner radade upp besattningen liksom for arkebusering detta enligt privatbrev fran ombordvarande. Det var ett dystert ogonblick, skrev en av officerarna, da den svenska flaggan hissades ned och den dominikanska hissades upp. Men glagjen var sa mycket storre, da fartyget efter nagra dagar frigavs och den svenska flaggan ater hissades i topp. Fran Ciudad Trujillo, dar intermessot agt rum, gick resan tall New York, dar “Brasil” legat allt sedan. Det ar sarskilt gladjande for svenskarna i v&ra trakter att fa veta att fartyget nu lyckligt natt Goteborg, ty det medforde en mangd varor avsedda for svenska Roda Korset tillverkade av de svenska damerna bar.)

Källa


Och följande tidningstext om förlisningen 1943.

Det där tillfälliga passerkortet är ju utställt minst tre veckor för tidigt och dessutom med begränsning. Fast det var nog svårt att veta var fartygen befann sig under denna tid även om just lejdbåtarna av säkerhetsskäl hade ett intresse av att annonsera sin ankomst.

Vet inte mycket om hamnkontrollen i svenska hamnar under denna tid, men man kan tänka sig att lejdbåtarna drog till sig spioners uppmärksamhet eftersom det var en unik transportväg.
adlercreutz skrev:
5 maj 2020, 08:15
Troligen Sverre Nergaard, tidigare Mount Vernon eller Elisabeth, senare Sten Sture: https://digitaltmuseum.se/021015773598/fo61310a

http://www.faktaomfartyg.se/mount_vernon_1900.htm
Tack adlercreutz! Det var som tusan, att det var den berömda Sten Sture vi stirrade på. :o

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Brev med svensk anknytning från andra världskriget

Inlägg av sveahk » 18 maj 2020, 17:53

För ett par år sedan presenterade Amund i denna tråden ett tyskt fältpostbrev hittat i en tysk uniform i Sverige.

Vi diskuterade kort om det ev. fanns dolda Stalingrad-budskap i brevet - för att klara censuren som Amund skrev, eftersom det var skrivet just vid det tyska sammanbrottet i den staden. Troligtvis inte, men just i den riktningen passar nästa brev in - som faktiskt inte har något alls med Sverige att göra, men som jag tycker är tillräckligt intressant för en presentation här.
IMG_0616.jpg
En äldre dam skickar ett fältpostbrev stämplat Aldingen, Baden-Württemberg till en släkting som tjänstgör som Oberstabsarzt i Frankrike. Brevet är skrivet den 7 februari 1943, alltså en dryg vecka efter Stalingrad. Jag citerar ett par rader:
IMG_0617.jpg
"Och så har vi det fruktansvärda kriget, de många (bomb)inflygningarna verkar också på gemytet. Stalingrad har också fordrat många offer, även från Neuruppin, man var van vid enbart segrar. Hjärtat blöder för varje människa som måste falla för sådana "Mörderbande"..."

Så skriver hon om en yngre väninna som gifte sig just under denna tiden:

"Hennes man kämpar också på ostfronten, och om han inte hade fått bröllopsledigt, så vore även han under Stalingrads offer..."

Ett brev som om det hamnat under censurens ögon så direkt efter Stalingrad kanske hade fått vissa rader svärtade! Kan nog tänka mig att om man överhuvudtaget ville skriva om katastrofen i Stalingrad, så gällde det nog att följa den officiella patetiska hjältestilen!

Hans K

Skriv svar