Thor kulten, kritisk genomgång
-
- Medlem
- Inlägg: 1436
- Blev medlem: 12 dec 2009 14:22
Thor kulten, kritisk genomgång
Någon som läst Lasse Sonnes bok "Thor-kult i vikingetiden"? Kommentarer?
http://www.historie-online.dk/nyt/bogfe ... 021404.htm
http://www.historie-online.dk/nyt/bogfe ... 021404.htm
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.
-
- Medlem
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: 13 jul 2009 17:02
- Ort: Danmark
Re: Thor kulten, kritisk genomgång
Jeg har købt - og læst bogen og kan godt anbefale den. Lasse Sonne når frem til, at Thor-kulten tilsyneladende blev dyrket mest af danerne.Valdemar Sappi skrev:Någon som läst Lasse Sonnes bok "Thor-kult i vikingetiden"? Kommentarer?
http://www.historie-online.dk/nyt/bogfe ... 021404.htm
Thor-kulten i Skandinavien er kun dokumenteret i form af 4 indskrifter på runesten. Ingen tvivl om at Thor-kulten også blev dyrket i ældre vikingetid dvs. 800-tallet – men kan det være rigtigt at Thor først fik sin storhedstid i 800-900-tallet?
Glavendrup-sten DR-nr.: 209, Fyn 26
Datering: 900-950
þur : uiki : þasi : runaR
Þōrr vīgi þessi rūnaR
Thor vie disse runer
Sønder Kirkeby-sten DR-nr.: 220, Syd 2
Datering: 950-1000
þ=u=r : u=i=k=(i) : (r)=u=n=a=R : ...
Þōrr vīgi rūnaR [þessi]
Thor vie (disse) runer
Virring-sten DR-nr.: 110, MJy 65
Datering: 900-960
þur : uiki : þisi : kuml :
Þōrr vīgi þessi kumbl
Thor vie disse kumler
Velanda, Väne-Åsaka, RAÄ: Väne-Åsaka 8:1
Datering: 970-995
× þur : uiki ×
Þórr vígi
Thor vie
Senast redigerad av 1 Karsten Krambs, redigerad totalt 13 gånger.
Privat site: https://vikingetiden44096621.wordpress.com
-
- Medlem
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: 13 jul 2009 17:02
- Ort: Danmark
Re: Thor kulten, kritisk genomgång
Der findes en enkelt yderligere vieformel som dokumentation af Thor-kulten på en runeplade fra Öland.
Södra kvinneby Öl SAS1989;43
Datering: 950-1100
þorketih¶ansmiʀþemhamri
Þórr gæti hans meðr þeim hamri
må Thor beskytte ham med hammeren
Det viser sig samtidig at de fleste hængesmykker med miniaturer-hamre, som er fundet i gravmaterialet, ligeledes kan dateres til 800-900-tallet.
Underligt nok findes al kildematerialet i Danmark og Sverige fra perioden 950 - 1050, – men ikke i Norge?
Södra kvinneby Öl SAS1989;43
Datering: 950-1100
þorketih¶ansmiʀþemhamri
Þórr gæti hans meðr þeim hamri
må Thor beskytte ham med hammeren
Det viser sig samtidig at de fleste hængesmykker med miniaturer-hamre, som er fundet i gravmaterialet, ligeledes kan dateres til 800-900-tallet.
Underligt nok findes al kildematerialet i Danmark og Sverige fra perioden 950 - 1050, – men ikke i Norge?
Privat site: https://vikingetiden44096621.wordpress.com
-
- Medlem
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: 13 jul 2009 17:02
- Ort: Danmark
Re: Thor kulten, kritisk genomgång
Lasse Sonne når ligeledes frem til, at det gyldne hedningetempel i Uppsala, hvor der dyrkes Thor-kult er en myte. Her er et mindre resume og forklaring -
Ja da, det er vist ikke alt den gode Adam fortæller, som vi skal tro på.Bispesædet i Sigtuna blev vel stiftet omkring år 1060. Biskop ’Adelward den Yngre’ blev sendt til bygden for at opbygge en mission, hvilket ikke fik den succes, som Bremerkirken havde forventet. Et diplom fra ærkebiskop Adalbert fortæller, at Adelward har forladt sit bispesæde i Sigtuna til fordel for Götaland. Han mente stillingen var vakant, da ’Adelward den Ældre’ var død ca. 1064 og hans efterfølger Acilinius aldrig tiltrådte sit embede.
Ærkebiskop Adalbert var utilfreds med denne handling og beder i et diplom om bisp Vilhelms (af Roskilde) hjælp til at kalde ’Adelward den Yngre’ hjem til Tyskland. Teksten fortæller, ”at det barbariske folk (barbara gens) ikke ville have ham som overhoved”.
Adam skriver ca. 10 år senere ’De Hamburgske Ærkebispers Historie'. Heraf fremgår en fortælling om en blind mand, der blev seende, da han bliver kristnet (mirakel-legende) - samt mange omvendte kristne. Hertil en fiktiv historie om et gyldent hedningetempel. Alt som bevis for Bremer-kirkens succes med sin mission samt en forklaring (templet) på Sigtuna kirkens besværlige hedninge.
Adam gør sit for at sløre og fordreje sandheden, nemlig, at ærkesædet i Hamborg ikke havde den ønskede kontrol med Mälardalen. Baggrunden var, at Hamborg-Bremen kirken på det tidspunkt var trængt i konkurrence med Kølner-stiftet. Hamborg-Bremen har således ikke på tidspunktet, hvor Adam skriver, en biskop i Mälardalen.
Arkæologen Else Nordahl har argumenteret for, at der før den nuværende stenkirke i Gamle Uppsala, der dateres til første halvdel af 1100-tallet, stod en trækirke på samme plads. En sådan trækirke kommer kronologisk til at ligge tæt på Adams tid.
Privat site: https://vikingetiden44096621.wordpress.com
-
- Medlem
- Inlägg: 1436
- Blev medlem: 12 dec 2009 14:22
Re: Thor kulten, kritisk genomgång
Vad säger dateringen av gravfynd med Torshammaren om tidspunkten för kulten då? Samma periodisering där tydligen?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.
-
- Ny medlem
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 27 sep 2010 09:14
Re: Thor kulten, kritisk genomgång
Rökstenen, ca 800 ( men antagligen 100 år äldre) har en rad " sakum thor" skrivet med lönnrunor.
Jag hittar bland mina anteckningar följande citat:
"De för eftervärlden välkända åsarna Tyr, Oden och Tor dyker upp ganska sent. troligen först under yngre järnålder. Sannolikt har de förts in i Skandinavien under folkvandringstid från germanerna på kontinenten där dessa gudar kan spåras långt tidigare.
Först tycks Tyr ha etablerats i södra Skandinavien. Därefter har Odenskulten brett ut sig över stora delar av Skandinavien. Sist tycks Tor ha etablerats med ett stort antal kultplatser spridda över hela Skandinavien.
Längre tillbaka tycks kulten i Skandinavien ha dominerats av fruktbarhetens gudar och gudinnor. Yngst av dessa bör Frö och Fröja vara. Före dem skymtar man ett kanske motsvarande gudapar: Ull och Njärd. Dessa fruktbarhets-gudar tycks alla kunna hänföras till vanemas gudaklan.
Den relativa dateringen av gudarna bekräftas i allt väsentligt av de arkeologiska fynden. De nya slutsatserna om gudarnas kronologi utmynnar bland annat i en kritisk omvärdering av Georges Dumézils teori om "de nordiska gudarna"."
(John Kraft: Hednagudar och Hövdingadömen i det gamla Skandinavien, 1999)
Jag hittar bland mina anteckningar följande citat:
"De för eftervärlden välkända åsarna Tyr, Oden och Tor dyker upp ganska sent. troligen först under yngre järnålder. Sannolikt har de förts in i Skandinavien under folkvandringstid från germanerna på kontinenten där dessa gudar kan spåras långt tidigare.
Först tycks Tyr ha etablerats i södra Skandinavien. Därefter har Odenskulten brett ut sig över stora delar av Skandinavien. Sist tycks Tor ha etablerats med ett stort antal kultplatser spridda över hela Skandinavien.
Längre tillbaka tycks kulten i Skandinavien ha dominerats av fruktbarhetens gudar och gudinnor. Yngst av dessa bör Frö och Fröja vara. Före dem skymtar man ett kanske motsvarande gudapar: Ull och Njärd. Dessa fruktbarhets-gudar tycks alla kunna hänföras till vanemas gudaklan.
Den relativa dateringen av gudarna bekräftas i allt väsentligt av de arkeologiska fynden. De nya slutsatserna om gudarnas kronologi utmynnar bland annat i en kritisk omvärdering av Georges Dumézils teori om "de nordiska gudarna"."
(John Kraft: Hednagudar och Hövdingadömen i det gamla Skandinavien, 1999)
Karsten Krambs skrev:era Trådhistorik: Thor kulten, kritisk genomgång
-
- Medlem
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 27 dec 2011 23:20
Re: Thor kulten, kritisk genomgång
Nu er det længe siden at Uppsala templet blev begravet. Faktisk vel 45 år siden, at Olaf Olsen gjorde det og senere har Henrik Janson argumenteret for, at det var den gallikanske kirker der var på spil. Hvilket vist ikke er blevet imødegået?
-
- Medlem
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: 13 jul 2009 17:02
- Ort: Danmark
Re: Thor kulten, kritisk genomgång
Runolog Lisbeth Imer skriver -
En torshammer fra 900-tallet med runer er fundet i Købelev på Lolland. Genstanden er støbt i bronze og har rester af forsølvning eller fortinning samt forgyldning. Blandt de ca. 1000 torshammere, som indtil videre er fundet i det nordlige Europa, er det lille nye fund den eneste med runer på, så derfor er den noget helt særligt.
Den lille torshammer fra Købelev har fletværksornamentik på den ene side af hammerhovedet og en kort runeindskrift på den anden. Runerne svinger i højden fra 3 til 7 mm.
Omsat til latinske bogstaver ser runeindskriften således ud:
hmar x is
Det kan man oversætte til moderne dansk ’Hammer er’, hvor det lille kryds angiver et skilletegn mellem de to ord. Skrevet på mere mundret moderne dansk står der altså ’Dette er en hammer’. Runeristeren har glemt eller udeladt det første a i ordet ’hammer’, og han har spejlvendt s-runen. Dette kunne tyde på, at han ikke er særlig øvet, men han har alligevel formået at få plads til en indskrift på meget lidt plads.
http://runer-moenter.natmus.dk/en-torsh ... a-lolland/
En torshammer fra 900-tallet med runer er fundet i Købelev på Lolland. Genstanden er støbt i bronze og har rester af forsølvning eller fortinning samt forgyldning. Blandt de ca. 1000 torshammere, som indtil videre er fundet i det nordlige Europa, er det lille nye fund den eneste med runer på, så derfor er den noget helt særligt.
Den lille torshammer fra Købelev har fletværksornamentik på den ene side af hammerhovedet og en kort runeindskrift på den anden. Runerne svinger i højden fra 3 til 7 mm.
Omsat til latinske bogstaver ser runeindskriften således ud:
hmar x is
Det kan man oversætte til moderne dansk ’Hammer er’, hvor det lille kryds angiver et skilletegn mellem de to ord. Skrevet på mere mundret moderne dansk står der altså ’Dette er en hammer’. Runeristeren har glemt eller udeladt det første a i ordet ’hammer’, og han har spejlvendt s-runen. Dette kunne tyde på, at han ikke er særlig øvet, men han har alligevel formået at få plads til en indskrift på meget lidt plads.
http://runer-moenter.natmus.dk/en-torsh ... a-lolland/
Privat site: https://vikingetiden44096621.wordpress.com
-
- Medlem
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: 13 jul 2009 17:02
- Ort: Danmark
Re: Thor kulten, kritisk genomgång
Lidt mere om thors hammer -
http://videnskab.dk/kultur-samfund/det- ... -en-hammer
http://videnskab.dk/kultur-samfund/det- ... -en-hammer
lektor Annette Lassen skrev:For ph.d. og lektor Annette Lassen fra Nordisk Forskningsinstitut på Københavns Universitet er der da heller ingen tvivl om, at der virkelig ér tale om et exceptionelt fund:
»Det er ikke ofte, at man får lov at høre en autentisk stemme fra den tid, hvor man stadig troede på de nordiske guder. De allerfleste kilder – og stort set alle skriftlige kilder – er skrevet af kristne i kristen tid, hvad der selvfølgelig betyder, at man som udgangspunkt må være skeptisk over for det, de beretter om den hedenske tro. Det behøver man ikke i dette tilfælde,« siger hun til Videnskab.dk.
Privat site: https://vikingetiden44096621.wordpress.com
-
- Medlem
- Inlägg: 659
- Blev medlem: 16 jan 2007 13:44
- Ort: Bøtø Nor, Falster
Re: Thor kulten, kritisk genomgång
Jeg har efterset det nye fund fra Købelev, Lolland, og mener ikke Nationalmuseet fuldt ud fanger hvad der faktisk foregår på amuletten. Det er lidt uheldigt, især hvis emnet omhandler forståelsen for den vis vor forfædrende Thor dyrkes på efter Troskiftet år 600-630 e.Kr.
Jeg citerer fra mit afsnit "Mjölnir - Mjølner - Torden og lynild":
http://verasir.dk/show.php?file=chap21-6.html#toc108-2
citat
Thors hammer-amulet fundet af Torben Christjansen ved Købelev, nordvestlige Lolland i 2014. Amuletten er forsølvet bronze og dateret til 900 tallet e.Kr. Hammeren er helt unik derhen at der på amuletten er rejst runer i Yngre Futhark.
Pladsmangel, og et helt bevidst designvalg af 3 tegn på hver side af den centrale Ræið (R)-rune, har gjort at runemesteren har ristet “hmar x is”. Hvorledes runerne er rejst, samt læseretning fra venstre mod højre, gør at vi må anskue hammeren med hovedet øverst og skaftet nedad. Efter runerne følger følger en afbildning af “valknútr, walknot” eller valknuden (de kæmpendes knude), der ikke forekommer på reversen, og der må skulle knyttes til de rejste runer. Derfor mener jeg vi samlet må læse “Hammeren er valknuden”.
Da vi samtidig ved at den symbolske Thors Hammer-amulet tjener formålet at være en ”Hamingja”-amulet, dvs. en amulet der bringer “held og lykke når det gælder”, mener jeg at sætningen “Hammeren er valknuden” er en kenning for ”þórr vigi” (þur uiki, Thor kæmper) på f.eks. Glavendrup-stenen, Odense (DR 209), dateret til 900 tallet e.Kr., Virring-stenen, Midtjylland (DR110) fra slutningen af 900 tallet e.Kr., og Sønder Kirkeby-stenen, Maribo, Lolland (DR 220) fra slutningen af 900 tallet e.Kr.
Torslunde ligger, sikkert ikke helt tilfældigt, i Købelev sogn. Mit gæt er derfor at landsdelens Hedenske Høje i 900 tallet har været Thor, og at amuletten er båret for at give ejeren Thor’s styrke til at vinde sejr når det var påkrævet. Det følger fra denne slutning at ansigtet gengivet på hammerhovedets revers må være en afbildning af Thor, hvis øjne og ører skal lede hammeren på rette vej.
Billedkilde: Lisbeth Imer: En torshammer med runer fra Købelev på Lolland (Nationalmuseet, 12. juni 2014)
citat slut
mvh
Flemming
Jeg citerer fra mit afsnit "Mjölnir - Mjølner - Torden og lynild":
http://verasir.dk/show.php?file=chap21-6.html#toc108-2
citat
Thors hammer-amulet fundet af Torben Christjansen ved Købelev, nordvestlige Lolland i 2014. Amuletten er forsølvet bronze og dateret til 900 tallet e.Kr. Hammeren er helt unik derhen at der på amuletten er rejst runer i Yngre Futhark.
Pladsmangel, og et helt bevidst designvalg af 3 tegn på hver side af den centrale Ræið (R)-rune, har gjort at runemesteren har ristet “hmar x is”. Hvorledes runerne er rejst, samt læseretning fra venstre mod højre, gør at vi må anskue hammeren med hovedet øverst og skaftet nedad. Efter runerne følger følger en afbildning af “valknútr, walknot” eller valknuden (de kæmpendes knude), der ikke forekommer på reversen, og der må skulle knyttes til de rejste runer. Derfor mener jeg vi samlet må læse “Hammeren er valknuden”.
Da vi samtidig ved at den symbolske Thors Hammer-amulet tjener formålet at være en ”Hamingja”-amulet, dvs. en amulet der bringer “held og lykke når det gælder”, mener jeg at sætningen “Hammeren er valknuden” er en kenning for ”þórr vigi” (þur uiki, Thor kæmper) på f.eks. Glavendrup-stenen, Odense (DR 209), dateret til 900 tallet e.Kr., Virring-stenen, Midtjylland (DR110) fra slutningen af 900 tallet e.Kr., og Sønder Kirkeby-stenen, Maribo, Lolland (DR 220) fra slutningen af 900 tallet e.Kr.
Torslunde ligger, sikkert ikke helt tilfældigt, i Købelev sogn. Mit gæt er derfor at landsdelens Hedenske Høje i 900 tallet har været Thor, og at amuletten er båret for at give ejeren Thor’s styrke til at vinde sejr når det var påkrævet. Det følger fra denne slutning at ansigtet gengivet på hammerhovedets revers må være en afbildning af Thor, hvis øjne og ører skal lede hammeren på rette vej.
Billedkilde: Lisbeth Imer: En torshammer med runer fra Købelev på Lolland (Nationalmuseet, 12. juni 2014)
citat slut
mvh
Flemming
-
- Medlem
- Inlägg: 1197
- Blev medlem: 01 maj 2006 10:37
- Ort: Danmark
Re: Thor kulten
Karsten Krambs skrev:Lidt mere om thors hammer -
http://videnskab.dk/kultur-samfund/det- ... -en-hammer
Damerne på det pågældende site holder sig normalt ikke tilbage, hvad angår det depraverede.
Hvorfor fokuserer de netop her ikke på, at Thors hammer er fallisk? At det er hans kok. Det er da bemærket af mange.
http://www.sjaa.dk/index.php/forum/viki ... ors-hammer
Adam af Bremen ville ikke skrive, hvad de sang om i Uppsala, så det må vi tænke os til.
-
- Medlem
- Inlägg: 659
- Blev medlem: 16 jan 2007 13:44
- Ort: Bøtø Nor, Falster
Re: Thor kulten, kritisk genomgång
Havde dette været en genstand omkring Freyr ville argumentet givet været sandt. Jeg har dog ikke på noget tidspunkt set, visuelt eller i tanke, at smedens hammer skal frembringe andet end uovervindelig lynild og styrke i vort indre billedsprog; nøjagtig som hammeren gør det i enhver smedje.Thors hammer er fallisk
Adam af Bremens censur af uhøviske sange, uden tvivl bl.a. omhandlende vort ”gekyndelice lim” (kønslige lem), er, så vidt jeg kan se, et Freyr-blót ved Forårsjævndøgn.
Han skriver i øvrigt:
"Sangene, som ved en saadan Offerhandling sædvanlig afsynges, ere mangfoldige og tillige saa uhøviske, at deres Indhold helst maa forties"
mvh
Flemming
-
- Medlem
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: 13 jul 2009 17:02
- Ort: Danmark
Re: Thor kulten, kritisk genomgång
Jeg har søgt lidt i Lasse Sonne's bog om Thor-kulten, hvor han konkluderer (side 187), at Thor-kulten sikrede den agrare velstand (ifølge digtet Vellekla). Sonne mener, at Thor-kulten synes at være knyttet til store dele af befolkningen, hvis hovedbeskræftigelse var landbrug.
Således formoder han, at stormænd tog del i Thor-kulten som led i driften af landejendomme - og Odin-kulten som led i krigerfølgets aktiviteter.
Således formoder han, at stormænd tog del i Thor-kulten som led i driften af landejendomme - og Odin-kulten som led i krigerfølgets aktiviteter.
Privat site: https://vikingetiden44096621.wordpress.com
-
- Medlem
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 27 dec 2011 23:20
Re: Thor kulten, kritisk genomgång
Vikingemuseet Ladby har fundet Thors hamre, her opdatering fra deres facebook-side:
10. december
Dagens detektorfund
Thorshammer, bly
Fundet ved Kertinge Mark, ØFM 565 x94
Datering: Vikingetid.
Knuseren - Mjølner
Den lille hammer af bly, 2,5 cm lang, er den blot tredje, der er dukket op ved detektorafsøgning i vores område siden 2009.
Der dukker efterhånden en del af disse amuletter op. Mange skal placeres i den sene del af vikingetiden. Fra Nordeuropa kendes ikke færre end 1000 stk. i forskellige udformninger og materialer. Mon ikke vi her står over for Mjølner – ”Knuseren” – guden Thors hammer.
Hammeren går også hen og bliver et symbol på den hedenske religion. Mod slutningen af vikingetiden har den muligvis været båret rundt om halsen, ligesom de kristne har båret korset, for at vise et tilhørsforhold.
Det er værd at bemærke at de tidligste kristne kors dukker op i Norden i 800-tallet. Omkring år 900 kendes det første egentlige krucifiks og de sidste Thors hamre er fra det tidlige 1100 tal. Der er altså et langt overlap i brugen af de to slags amuletter.
Sagnene fortæller at hammeren blev smedet af Ivaldis sønnerne (Brokk med flere). Disse dværge/sortelver har skabt de fleste af de smykker og skibe som guderne ejer. Sagnet fortæller at guden Loke skabte sig om til en flue og forstyrrede den dværg der styrrede blæsebælgen – derfor blev hammerens skaft så kort.
Thor bruger hammeren til at knuse jætter. Han træffer alt hvad han sigter på, og hammeren vender altid tilbage.
(Ses ikke på deres hjemmeside).
10. december
Dagens detektorfund
Thorshammer, bly
Fundet ved Kertinge Mark, ØFM 565 x94
Datering: Vikingetid.
Knuseren - Mjølner
Den lille hammer af bly, 2,5 cm lang, er den blot tredje, der er dukket op ved detektorafsøgning i vores område siden 2009.
Der dukker efterhånden en del af disse amuletter op. Mange skal placeres i den sene del af vikingetiden. Fra Nordeuropa kendes ikke færre end 1000 stk. i forskellige udformninger og materialer. Mon ikke vi her står over for Mjølner – ”Knuseren” – guden Thors hammer.
Hammeren går også hen og bliver et symbol på den hedenske religion. Mod slutningen af vikingetiden har den muligvis været båret rundt om halsen, ligesom de kristne har båret korset, for at vise et tilhørsforhold.
Det er værd at bemærke at de tidligste kristne kors dukker op i Norden i 800-tallet. Omkring år 900 kendes det første egentlige krucifiks og de sidste Thors hamre er fra det tidlige 1100 tal. Der er altså et langt overlap i brugen af de to slags amuletter.
Sagnene fortæller at hammeren blev smedet af Ivaldis sønnerne (Brokk med flere). Disse dværge/sortelver har skabt de fleste af de smykker og skibe som guderne ejer. Sagnet fortæller at guden Loke skabte sig om til en flue og forstyrrede den dværg der styrrede blæsebælgen – derfor blev hammerens skaft så kort.
Thor bruger hammeren til at knuse jætter. Han træffer alt hvad han sigter på, og hammeren vender altid tilbage.
(Ses ikke på deres hjemmeside).
-
- Medlem
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 27 dec 2011 23:20
Re: Thor kulten, kritisk genomgång
For resten har de også fundet dette:
9. december
Dagens detektorfund
2 brocher af Urnes-type, kobberlegering
Fundet ved Schelenborg og Birkendegård, ØFM 620 x371 og ØFM 425 x152
Datering: 1000/1100-årene
Dyret og slangen – store og små
De såkaldte dragtspænder af Urnestype er ikke længere sjældne. Men der kommer stadig nye smukke ”dyr” ind i alle størrelser.
I år har vi foreløbig fået 15 stk. ind og heraf har vi valgt to, begge i en kobberlegering. Den ene er næsten kvadratisk, 3,3 cm stor. Her slås dyret og ormen. Den anden er den absolut mindste der er blevet indleveret, kun 1,4 cm. Umiddelbart er der kun 1 dyr med meget tydeligt markerede lår. Spændet er komplet bevaret – også den løse nål var med. Ikke underligt at den er blevet væk for ejeren, da den engang blev tabt.
Stilen på Urnesspænderne opstår i 1000-årene og er opkaldt efter de enestående billedskæringer på Urneskirken i Sognefjorden i Norge og betragtes som en overgangsform mellem vikingetid og ældre middelalder. De stiliserede dyr er endnu engang det vigtigste motiv og danner grundlag for et elegant mønster af endeløse sløjfer og bøjninger. Ofte slynger to dyr sig omkring hinanden, en hest og en slange, som om de er i kamp.
Hvem er hesten og hvem er slangen? Et forslag kan være at hesten er et symbol på kristendommen og slangen er den fæle hedenske Midgårdsorm. Kampen mellem det gode og det onde.
Photo: 9. december
Dagens detektorfund
2 brocher af Urnes-type, kobberlegering
Fundet ved Schelenborg og Birkendegård, ØFM 620 x371 og ØFM 425 x152
Datering: 1000/1100-årene
Dyret og slangen – store og små
De såkaldte dragtspænder af Urnestype er ikke længere sjældne. Men der kommer stadig nye smukke ”dyr” ind i alle størrelser.
I år har vi foreløbig fået 15 stk. ind og heraf har vi valgt to, begge i en kobberlegering. Den ene er næsten kvadratisk, 3,3 cm stor. Her slås dyret og ormen. Den anden er den absolut mindste der er blevet indleveret, kun 1,4 cm. Umiddelbart er der kun 1 dyr med meget tydeligt markerede lår. Spændet er komplet bevaret – også den løse nål var med. Ikke underligt at den er blevet væk for ejeren, da den engang blev tabt.
Stilen på Urnesspænderne opstår i 1000-årene og er opkaldt efter de enestående billedskæringer på Urneskirken i Sognefjorden i Norge og betragtes som en overgangsform mellem vikingetid og ældre middelalder. De stiliserede dyr er endnu engang det vigtigste motiv og danner grundlag for et elegant mønster af endeløse sløjfer og bøjninger. Ofte slynger to dyr sig omkring hinanden, en hest og en slange, som om de er i kamp.
Hvem er hesten og hvem er slangen? Et forslag kan være at hesten er et symbol på kristendommen og slangen er den fæle hedenske Midgårdsorm. Kampen mellem det gode og det onde.
9. december
Dagens detektorfund
2 brocher af Urnes-type, kobberlegering
Fundet ved Schelenborg og Birkendegård, ØFM 620 x371 og ØFM 425 x152
Datering: 1000/1100-årene
Dyret og slangen – store og små
De såkaldte dragtspænder af Urnestype er ikke længere sjældne. Men der kommer stadig nye smukke ”dyr” ind i alle størrelser.
I år har vi foreløbig fået 15 stk. ind og heraf har vi valgt to, begge i en kobberlegering. Den ene er næsten kvadratisk, 3,3 cm stor. Her slås dyret og ormen. Den anden er den absolut mindste der er blevet indleveret, kun 1,4 cm. Umiddelbart er der kun 1 dyr med meget tydeligt markerede lår. Spændet er komplet bevaret – også den løse nål var med. Ikke underligt at den er blevet væk for ejeren, da den engang blev tabt.
Stilen på Urnesspænderne opstår i 1000-årene og er opkaldt efter de enestående billedskæringer på Urneskirken i Sognefjorden i Norge og betragtes som en overgangsform mellem vikingetid og ældre middelalder. De stiliserede dyr er endnu engang det vigtigste motiv og danner grundlag for et elegant mønster af endeløse sløjfer og bøjninger. Ofte slynger to dyr sig omkring hinanden, en hest og en slange, som om de er i kamp.
Hvem er hesten og hvem er slangen? Et forslag kan være at hesten er et symbol på kristendommen og slangen er den fæle hedenske Midgårdsorm. Kampen mellem det gode og det onde.
Photo: 9. december
Dagens detektorfund
2 brocher af Urnes-type, kobberlegering
Fundet ved Schelenborg og Birkendegård, ØFM 620 x371 og ØFM 425 x152
Datering: 1000/1100-årene
Dyret og slangen – store og små
De såkaldte dragtspænder af Urnestype er ikke længere sjældne. Men der kommer stadig nye smukke ”dyr” ind i alle størrelser.
I år har vi foreløbig fået 15 stk. ind og heraf har vi valgt to, begge i en kobberlegering. Den ene er næsten kvadratisk, 3,3 cm stor. Her slås dyret og ormen. Den anden er den absolut mindste der er blevet indleveret, kun 1,4 cm. Umiddelbart er der kun 1 dyr med meget tydeligt markerede lår. Spændet er komplet bevaret – også den løse nål var med. Ikke underligt at den er blevet væk for ejeren, da den engang blev tabt.
Stilen på Urnesspænderne opstår i 1000-årene og er opkaldt efter de enestående billedskæringer på Urneskirken i Sognefjorden i Norge og betragtes som en overgangsform mellem vikingetid og ældre middelalder. De stiliserede dyr er endnu engang det vigtigste motiv og danner grundlag for et elegant mønster af endeløse sløjfer og bøjninger. Ofte slynger to dyr sig omkring hinanden, en hest og en slange, som om de er i kamp.
Hvem er hesten og hvem er slangen? Et forslag kan være at hesten er et symbol på kristendommen og slangen er den fæle hedenske Midgårdsorm. Kampen mellem det gode og det onde.