Förteckning över Herrar Fartygschefer vilka uti den härstädes förordnade Liqvidations Commitionen förlidet år 1790
blifvit af liquiderade
Flottans arkiv, Diverse rullor., SE/KrA/0500-0503/0503/036/XI/1 (1709-1884)
Har de blivit avsatta??...eller vad menas?
Stig
Avlikviderade ?
Re: Avlikviderade ?
Med tanke på att freden bröt ut efter 2år av krig så låter det rätt rimligt. Det vill säga att fartygen avrustas och därför inte behövde officerare eller båtsmän. Det hände de bästa...Lord Nelson gick ett par år på halv lön som var rutinen i Royal navy.
Har du mer info om deras öden? Verkar inte som de stupat...
Har du mer info om deras öden? Verkar inte som de stupat...
-
Stig Svensson
- Medlem
Nej någon info om dessa och hur det gått för dem har jag inte!
Känner igen namnen på båtarna bl.a. i "viborgska Gatloppet" som intrsserar mej.
Jag funderade på om det var ngn rättslig åtgärd, Sjöförklaring, över deras ansvar av farkosterna och besättning de förde. Några strök flagg, gick på grund, kolliderade, m.m.
Känner igen namnen på båtarna bl.a. i "viborgska Gatloppet" som intrsserar mej.
Jag funderade på om det var ngn rättslig åtgärd, Sjöförklaring, över deras ansvar av farkosterna och besättning de förde. Några strök flagg, gick på grund, kolliderade, m.m.
Likvidering verkar historisk ha varit en term som handlat om att göra upp räkningen, att göra rätt för sig eller få sina ekonomiska krav tillgodosedda. Se akademins ordbok för termen: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 0/229.html
Min gissning är alltså att de helt enkelt har fått sin lön utbetald. Vad finns på andra sidan av uppslaget? Det ser ut att vara bara en del av en tabell det vi ser på bilden? Eller?
/P
Min gissning är alltså att de helt enkelt har fått sin lön utbetald. Vad finns på andra sidan av uppslaget? Det ser ut att vara bara en del av en tabell det vi ser på bilden? Eller?
/P
-
Stig Svensson
- Medlem
Tackar!
Det verka vara mycket mer troligt och enligt SAOB.
Det finns 4 bilder till!
Har man abonnemang på Svar kan man se de där!..
Om det är OK att lägga ut bilderna här så kan jag göra ett försök!( jag tänker på utrymmet).
Det verka vara mycket mer troligt och enligt SAOB.
Det finns 4 bilder till!
Har man abonnemang på Svar kan man se de där!..
Om det är OK att lägga ut bilderna här så kan jag göra ett försök!( jag tänker på utrymmet).