Tappad bygg lust

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 25 sep 2020 06:15

Nu blir det ju OT men när jag var liten typ 10-12 så smällde jag och en kompis smällare i ett villagarage (det regnade ju ute).
Kompisens morsa blev förbannad men mest för att hon var rädd att vi skulle kvävas av krutgaserna!
Vilket jag tycker lät helt rimligt så vi slutade.

Hans var det Monogram eller revell som gjorde B-52 modellen? Fasen så stora bestar ska jag bygga när barnen flyttar hemifrån så jag får tillgång till en man cave igen.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Hans » 25 sep 2020 08:43

Skall det bli farligt måste det vara massor av smällare, typ 500 kinapuffar.

Jag tror det var Revell men det är så pass länge sen att jag inte är säker. Var Vietnammålning med svart undersida och kammo på översidan.

Mordet skedde på en handgranatkastningsbana på InfSS och jag inbillar mig att man fortfarande kan hitta rester där.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 nov 2020 21:54

Ett sätt att faktiskt få igång bygglusten på nytt - fungerar åtminstone för mig - är att skriva ner alla projekt som finns staplade i hobbyrummet / hobbyhörnan och när man vill få de klara. På så vis så känns det inte lika stressande att hinna få klart allt.

Går det inte så ger man sig själv helt enkelt lite mer tid eller limmar helt enkelt ihop de där tvivelaktiga byggsatserna / felköpen bara för att lära sig att t.ex. gå från propellerflygplan á la VK2 till jetflygplan, som i regel kräver ballast i nosen för att inte blir en "tail sitter". Därefter så går de ju att använda till provmålning för t.ex. airbrush, som jag har tänkt skaffa under minst två år nu men fram tills nyligen inte känt mig redo för.

Just nu så befinner jag mig någonstans mittemellan och använder Tamiyas sprayburkar, som har precis rätt färger för olika nationer och flygvapen.

Samtidigt så är det faktiskt lite nyttigt att ha begränsat med vitrinutrymme, då detta tvingar mig att bestämma mig för vad som verkligen känns mest intressant.

HGS

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 24 nov 2020 07:29

Tack för tipsen!
Just steget till airbrush är något jag funderar på, inte minst för att sonen vill pröva det. Pensel målar mina modeller men har fuskat med sprayburkar. Ett aber är att vi bor i lägenhet och jag vet inte om det är kompatibelt, ja menar blir det inte mycket ångor?

Annars som sagt har ju corona gjort att jag byggt mer än någonsin i år. Eller ja mer än nånsin på länge. (Jag bygger mycket på löpande band, inte en sån kan hålla på med samma byggsats i månader/ år och super detaljera.) Nu är det nog som du säger platsbrist som är problemet. Har också gått igenom mina samlingar obyggda och sålt av lite och gett bort lite till sonen. (Det slog mig att jag nog har mer modeller än jag hinner bygga i min resterande livstid och då vet jag ju att det finns andra objekt jag hellre vill köpa och bygga? :oops: )

Sonderling

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 nov 2020 19:22

Jag har ett planerat långtidsprojekt, som är inplanerat att just ta lång tid (för att inte stressa fram något resultat, vilket bara brukar sluta med katastrof!), men de andra är bara sådana som jag bygger mest för nöjes skull, även om förmågan att bygga "snyggt" självklart har blivit bättre för varje färdigställt projekt.

Men superdetaljera...ingen lust. Det mesta är OOB (Out of box) med egentillverkade detaljer, så som genomskinliga positionsljus istället för de helgjutna av solid plast och antenntrådar. Är man riktigt nördig så kan man även borra hål i den genomskinliga plasten och måla på insidan för att imitera glödlampor!

Men fotoetsdelar, det är bara jobbigt.

Just nu har jag en P-47 på byggbordet (en av två, i princip klar...) och tanken var att den skulle få plats i vitrinskåpet hemma. Men sedan såg jag hur j***a stort det flygplanet egentligen var. Alltså måste jag planera om lite och istället bygga något mindre flygplan, som får plats jämte. Frågan är bara vad...

Men det är också det som är roligt med plastmodellbygget. Man får sina aha-upplevelser emellanåt. Sedan kan det nog vara roligt att titta på när jag är äldre och har gått i pension och kanske inte längre har kvar intresset. Så tänker åtminstone jag.

HGS