Hjälp mig att identifiera en knapp!

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrvector
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 juni 2003, 09:06
Ort: Linköping

Hjälp mig att identifiera en knapp!

Inlägg av mrvector » 26 december 2013, 18:29

Hej på er kära skalmaniter,

Min syster satt och virkade och letade febrilt efter en knapp i min farmors gamla knapplåda. I den hittade hon en märklig knapp som väckte mitt intresse. Antagligen inget speciellt men jag lider av en obotlig nyfikenhet så det skulle vara trevligt att veta varifrån den kommer. Hoppas ni kan hjälpa mig! God fortsättning på er.

ps. det står M. Pettersson & CI eller GI, Stockholm bak på knappen.
image (1).jpeg
image (1).jpeg (108.04 KiB) Visad 4196 gånger

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Hjälp mig att identifiera en knapp!

Inlägg av Pewi » 27 december 2013, 11:23

Hej,

det ser ut att vara en livréknapp, använd av en betjänt eller någon annan i liknande funktion. Vapnet på knappen är friherrliga ätten Koskulls (http://www.adelsvapen.com/genealogi/Koskull_nr_184). Ålder är svårt att bestämma, men jag gissar att den är från senare delen av 1800-talet. Den kan dock vara både äldre och nyare.

/P

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 juni 2003, 09:06
Ort: Linköping

Re: Hjälp mig att identifiera en knapp!

Inlägg av mrvector » 27 december 2013, 15:44

Pewi skrev:Hej,

det ser ut att vara en livréknapp, använd av en betjänt eller någon annan i liknande funktion. Vapnet på knappen är friherrliga ätten Koskulls (http://www.adelsvapen.com/genealogi/Koskull_nr_184). Ålder är svårt att bestämma, men jag gissar att den är från senare delen av 1800-talet. Den kan dock vara både äldre och nyare.

/P
Hej Pewi,

Tack för ditt svar. Allting faller på plats nu! Min farmors syster jobbade under en längre för kammarherren Anders Magnus Koskull på hans familjegods Engaholm i Småland. Dessförinnan hans mor och syster också tror jag. Märkligt att tanken aldrig slog mig att denna knapp kunde ha härstammat därifrån. Återigen, tack så mycket för infon. Kul när saker och ting får en förklaring.

Mvh Viktor

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hjälp mig att identifiera en knapp!

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2013, 18:23

Jag såg att upphovsmannen till denna tråd är från Uppsala, antingen kan Upplands auktionskammare eller någon av myntsamlarna i centrum. Nu var det några år sedan som jag uppsökte en sådan affär. Men det ligger/låg dels en på gågatan ungefär vid Landings och dels på/i närheten av] Siviatorget.

Stefan

Skriv svar