CvD skrev:
Begagnade ja, men modifierade för att användes i tropiska vatten. Men sant, huvuddesignen är beprövad.
Jo, du har ju helt rätt i att de är modifierade för tropiska vatten. Men annars så är mitt intryck att de har levererats med "inkörda" system vad gäller sonar och vapen.
CvD skrev:
Enligt vad jag förstått av källor inom branschen så finns inte Typ 218 ännu, så med andra ord är inte den beprövad heller. Defence Update tror dock att den är baserad på Type 216, vilket skulle kunna betyda 4000ton, vilket enligt mig låter som en väldigt stor ubåt att användas i Singaporesundet och Malaccasundet.
http://defense-update.com/20131205_sing ... arine.html
Tack för länken. Det verkar inte finnas mycket konkret info om vad Typ 218s prestanda, men det kommer väl. Om Singapore verkligen ville ha en mycket större ubåt runt 4000 ton så är det väl förståeligt att de valde som de gjorde, men om de vill ha en runt 2000 ton så borde ju A26 kunna passa. Nåja, de bedömer väl att den tyska ubåtsindustrin är större än den svenska, och har bättre framtidsutsikter. Kanske inte är så konstigt..
CvD skrev:
Som Varjag konstaterade så är Soryu en lågoddsare för bli ny eller baserad på ubår för RAN, särskilt nu när Japan släppt något på sina restriktiva vapenexportregler. Kan vara värt att notera att Soryu använder Sterlingmotorn från Kockums som AIP-system.
/CvD
Jo, jag har också förstått att de sneglat åt Japan ett tag. Japanerna har väl varit bland de som har byggt flest stora konventionella ubåtar de senaste 15 åren, så det kanske inte är så konstigt.
Vet inte vad man i Australien sneglar på för andra tillverkade, men det är väl franskt eller tysk som gäller. Typ 216 verkar ju vara något som har tagits fram med tanke att ersätta Collins, något som väl sägs i länken ovan också.