Prima nocta
-
- Medlem
Prima nocta
Jag har funderat över Prima Nocta, var den verkligen i bruk och i så fall var, jag är tveksam
jag menar vill du göra bönderna förbannade så är det verkligen vägen att gå, framför allt i länder
där bondeklassen var stark som i Sverige eller England.
jag menar vill du göra bönderna förbannade så är det verkligen vägen att gå, framför allt i länder
-
- Saknad medlem †
Re: Prima nocta
http://www.faktoider.nu/jpn.htmlEB skrev:The custom is paralleled in various primitive societies, but the evidence of its existence in Europe is almost all indirect...
-
- Medlem
Som Hexmaster nämner i sin Faktoider-post så tycks jus Prima Noctis vara en myt som i Europa mest haft till syfte att svartmåla godsägare. I George Orwells 1984 läser dessutom Winston Smith en historiebok där jus Prima Noctis finns med, men då är det kapitalister, och inte adelsmän, som använder den.
-
- Medlem
Ah, det latinet! [Ius] primae noctis, dvs. första nattens rätt/lag.
Visserligen skulle det nog ha gjort bondeklassen upprörd, men feodalherren behövde väl kanske inte någon speciell lag på sin sida för att ta för sig av sina landbors döttrar?
Visserligen skulle det nog ha gjort bondeklassen upprörd, men feodalherren behövde väl kanske inte någon speciell lag på sin sida för att ta för sig av sina landbors döttrar?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
-
- Medlem
Precis. Anses mytbustande av ius primae noctis också innebära ett vederläggande av att den feodala överheten skulle ha tagit för sig?KoteGaeshi skrev:Ah, det latinet! [Ius] primae noctis, dvs. första nattens rätt/lag.
-
- Medlem
Om situationen var sådan så hade feodalherren måhända inte särskilt stor anledning att invänta bröllop bland de underlydande?KoteGaeshi skrev:Ah, det latinet! [Ius] primae noctis, dvs. första nattens rätt/lag.
-
- Medlem
svartekaptenen skrev:Jag har funderat över Prima Nocta, var den verkligen i bruk och i så fall var, jag är tveksam
medeltidsmyten om Jus primae noctis, eller droit de cuissage, att ”vanligt folk” fick ge bruden till godsherren på bröllopsnatten. Check 1: Hat mot ”överklassen”. Jus primae noctis, droit de cuissage, är en av de gamla avslöjade myterna om medeltiden som skrevs långt senare för att framställa tiden som dålig. Inga bevis eller belägg existerar. I själva verket har myten blivit avslöjad av Alain Boreau, och även Paul-Eric Blanrues förord till dennes Boreaus bok
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)
-
- Medlem
Något i den vägen tycks dock ha förekommit i Katalonien eftersom La Sentencia de Guadalupe (1486) uttryckligen förbjuder företeelsen. Nikolaus av Popplau som reste igenom Spanien på 1480-talet nämner också att det förekom i Katalonien, se Jörg Wettlaufers Das Herrenrecht der ersten Nacht (1999)
Därmed förstås inte sagt att en sådan rätt existerade, utan snarare att det synbarligen förekom att adelsmän tog sig sådana friheter i samband med existerande ceremonier.
Wettlaufer nämner också 1500-talskällor som berör förhållanden i trakten av Zürich, där det tycks ha funnits något som påminde om droit du seigneur.
Därmed förstås inte sagt att en sådan rätt existerade, utan snarare att det synbarligen förekom att adelsmän tog sig sådana friheter i samband med existerande ceremonier.
Wettlaufer nämner också 1500-talskällor som berör förhållanden i trakten av Zürich, där det tycks ha funnits något som påminde om droit du seigneur.
-
- Medlem
Ben skrev:
Nej, precis. Det blir ju en ännu större maktdemonstration i samband med bröllopet, även om adelsmannen inte i strikt mening hade "lagen" på sin sida.
-
- Medlem
Det kan säkert ha förekommit någonstans någon gång, men jag har mycket svårt att se att det någonsin skulle ha förekommit i Sverige, som inte knappast ens kan ses som ett feodalt samhälle. Det stora flertalet svenska medeltida frälsemän var "finare bönder", som knappast kunde utöva en sådan förnedrande maktdemonstration gentemot sina grannar ("vanliga bönder"). Jag misstänker att om en frälseman som provat att utöva primae noctis i Sverige under medeltiden, så skulle han antingen ha blivit ihjälslagen eller stämd inför tinget, där nämndemännen var bönder...
-
- Medlem
På tal om det ursprungliga inlägget så vet jag inte om jag vill hålla med om att bondeklassen var särdeles stark i England under högmedeltiden - efter normandernas invasion då.
-
- Medlem
Nej, men om han tog sig an sina torpares eller pigornas döttrar skulle det vara mycket lättare. Det var ju inte torparna som satt på sockenstämman.a81 skrev: Det stora flertalet svenska medeltida frälsemän var "finare bönder", som knappast kunde utöva en sådan förnedrande maktdemonstration gentemot sina grannar ("vanliga bönder"). Jag misstänker att om en frälseman som provat att utöva primae noctis i Sverige under medeltiden, så skulle han antingen ha blivit ihjälslagen eller stämd inför tinget, där nämndemännen var bönder...
Torpardöttrarna kunde han ha iofs få ändå som tidigare antytts, men iaf.
Vidare, just nu slår det mig att om sedvänjan alls förekom, så uttogs den troligen i praktiken som ett slags skatt. Dvs, det förutsattes att de unga tu (eller deras föräldrar) skulle friköpa bruden med en penninggåva eller penningars värde, och att så skedde i allmänhet.
De enda gånger det inte blev så och det blev reella problem och synligt var när de nygifta saknade tillgångar eller när godsägaren av någon anledning verkligen ville trycka till dem.