Samarbete mellan svensk militär och andra makter

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Samarbete mellan svensk militär och andra makter

Inlägg av Wedman » 9 december 2013, 13:06

tryggve skrev:Jag måste säga att ju mer man hör om svenskt samarbete med väst under kalla kriget och idag, desto mer övertygad blir jag om att ryssarna betraktar oss som NATO-medlem trots att vi rent formellt inte är det.
Ja, det här handlar inte bara om historia utan i högsta grad även om vår framtida säkerhetspolitik.

Sovjetunionen hade goda skäl för att betrakta Sverige som NATO-medlem under det kalla kriget givet den svenska underrättelseinhämtningen och samarbetet med NATO och västländer (vilket spioner som Wennerström kunde informera om). En fråga är hur de såg på den politiska styrningen av samarbetet?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Samarbete mellan svensk militär och andra makter

Inlägg av Ben » 9 december 2013, 16:19

Gissningsvis var man på sovjetisk sida (med eller utan Wennerströms bidrag) rätt välinformerade om de svenska kontakterna med U.S.A. och västmakterna och förmodligen inte heller särskilt överraskade att det förhöll sig så. Det kan väl inte ha undgått de sovjetiska ledarna att majoriteten i Sveriges riksdag och majoriteten av Sveriges befolkning såg med viss skepsis på de politiska förhållandena bakom järnridån och kände en större samhörighet med länder som U.S.A., Storbritannien och Frankrike.

Jag förmodar att man inom den sovjetiska militären var så realistisk att man i sin krigsplanering endast räknade med en välvillig svensk inställning till Warszawapakten i de lägen där densamma kunde tvingas fram med militära medel.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Samarbete mellan svensk militär och andra makter

Inlägg av tryggve » 9 december 2013, 16:36

Ben skrev:Gissningsvis var man på sovjetisk sida (med eller utan Wennerströms bidrag) rätt välinformerade om de svenska kontakterna med U.S.A. och västmakterna och förmodligen inte heller särskilt överraskade att det förhöll sig så. Det kan väl inte ha undgått de sovjetiska ledarna att majoriteten i Sveriges riksdag och majoriteten av Sveriges befolkning såg med viss skepsis på de politiska förhållandena bakom järnridån och kände en större samhörighet med länder som U.S.A., Storbritannien och Frankrike.

Jag förmodar att man inom den sovjetiska militären var så realistisk att man i sin krigsplanering endast räknade med en välvillig svensk inställning till Warszawapakten i de lägen där densamma kunde tvingas fram med militära medel.
Jo, att Sovjet/ Ryssland kände till detta är väl troligt. Och det är bland annat därför som det väl är rätt troligt att de ser på Sverige som NATO-medlem även om vi officiellt inte är det.

Skriv svar