Ephraim skrev: Men det bakre sje-ljud som används i Mellansverige är ett rätt speciellt ljud som fonetikerna inte verkar vara helt överens om hur det ska beskrivas. Det är hursomhelst tillräckligt distinkt från [x] för att ha fått en egen officiell symbol i det internationella fonetiska alfabetet: [ɧ].
Nej. IPA-tecknet [ɧ] betecknar ett ljud med samtidigt främre och bakre uttal, och det är inte det normala i det Mellansverige som jag bebor. En enda gång har jag hört ett sådant ljud, och det var i radion, när en kvinna som kanske var från Västergötland (men jag minns inte orten), talade.
Det mellansvenska bakre sje-ljudet är samma som tyskans mjuka ach-laut (i Hamburg alltså, inte Hitlers sydliga skrapande ljud), och det uttalas på samma plats som k och g, så [x] borde vara en rimlig beteckning.
Det skulle kunna misstänkas att myndigheternas favorisering av tecknet [ɧ] beror på att de tidigare, före 1970-talet, hade det främre sje-ljudet [ʃ] som enda officiella uttal, och när det bakre sje-ljudet trots detta vann terräng och blev nästan helt dominerande, så ville de inte helt kapitulera och låta normalen ansluta sig till folkmajoritetens språkbruk, utan antog tecknet för en en märklig mellanform som har fördelen att den anknyter till både det främre ljudet och det bakre ljudet samtidigt, eftersom båda ljuden förekommer, med regional fördelning. (Om man är vän av konspirationsteorier ...

annars brukar ljudet beskrivas som havande två beståndsdelar, en labial komponent och en velar komponent, vilkas dominans i realiseringen av ljudet skiftar regionalt, fast i min värld är den labiala komponenten obefintlig, så den karaktäriseringen känns egendomlig, men jag har väl hört för få personer tala.

)