Hur skulle en upprustning gå till?
Hur skulle en upprustning gå till?
Om vi skulle bestämma oss för att risken för en invasion finns igen, hur skulle man bäst upprusta och hur lång tid skulle det snabbast ta innan försvaret var jämförbart med hur det såg ut på mitten av 90 talet innan den sista avrustningsvågen började?
(jämförbart är ju hypotetiskt, menar efter dagens förhållanden eller kanske rättare sagt hur 90 talets försvar sett ut idag om man inte avrustat.) snabbast är ju också märkligt att skriva eftersom det bygger på ekonomiska insatser som kanske riskerar landets välstånd men om läget skulle bli så allvarligt att det är tvunget. Vad kan man åstadkomma på 5 år, på 10 år?
(jämförbart är ju hypotetiskt, menar efter dagens förhållanden eller kanske rättare sagt hur 90 talets försvar sett ut idag om man inte avrustat.) snabbast är ju också märkligt att skriva eftersom det bygger på ekonomiska insatser som kanske riskerar landets välstånd men om läget skulle bli så allvarligt att det är tvunget. Vad kan man åstadkomma på 5 år, på 10 år?
Re: Hur skulle en upprustning gå till?
Undvik att vandra in i politiska diskussioner i denna tråden, tack.
/Marcus
/Marcus
Vi har väl en situation där i synnerhet armén får anses vara en kompetensorganisation som "övervintrar". Om vi utbildar alla våra soldater att kunna vara gruppchefer då denne faller från, plutonscheferna till att kunna ta ansvar ett steg upp likaså osv, ungefär som Reichswehr gjorde på 20-talet , så kan man med återinförd värnplikt ganska snabbt flerdubbla organisationen i antal soldater. Problemet ligger i att förse denna organisation med effektbestämmande materiel... Tyskarna behövde från 1933 till 1939 (tja , de hade nog egentligen behövt mer) med en i princip obegränsad budget. Vi fick en storleksmässigt bra organisation under VK2 efter upprustningsbesluten men mtrl lät vänta på sig länge än. Återtagningstanken var uttalad ännu 2001 i mtrlhantering etc. Nu är den skrotad helt. Vi ska inte glömma att den minimala, helt otillräckliga och så bristfälliga IO14 kommer vara intagen först efter 2020.
Jag hoppas att jag inte blev för politisk, men då jag till vardags jobbar med att "utveckla" taktik och stridsteknik för IO14 (TJ1 var min FAL-A till 2001) så kan jag inte bortse från att det är ett rackelverk till potemkinkuliss som duger föga till.
Jag hoppas att jag inte blev för politisk, men då jag till vardags jobbar med att "utveckla" taktik och stridsteknik för IO14 (TJ1 var min FAL-A till 2001) så kan jag inte bortse från att det är ett rackelverk till potemkinkuliss som duger föga till.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Glöm inte att Tyskarna i hemlighet från 1925 tredubblade antalet 7 infanteridivisioner till 21. Därtill 3 kavalleridivisioner. 1935-36 expanderat till 36 divisioner och 1939 hade dessa ökats till 103 divisioner.
Vad är IO14?
Insatsorganisation 2014koroshiya skrev:Vad är IO14?
Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Populärbenämningen på den krigsorganisation som ska finnas.koroshiya skrev:Vad är IO14?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Exempel på upprustning mätt i brigader.
Förutsättning: Återinförd värnplikt och obegränsad ekonomi (försvarslån).
År 1 Återinförd värnplikt. Grundutbildning. Befälsutbildning. Beslut om materielanskaffning.
År 2 Befintliga 2 brigadramar personellt och materiellt utfyllda.
År 3 Expansion till 3 brigader.
År 4 Expansion till 4 brigader.
År 5 Expansion till 6 brigader.
År 6 Expansion till 8 brigader.
År 7 Expansion till 11 brigader.
År 8 Expansion till 14 brigader.
År 9 Expansion till 17 brigader.
År 10 Expansion till 20 brigader.
Förutsättning: Återinförd värnplikt och obegränsad ekonomi (försvarslån).
År 1 Återinförd värnplikt. Grundutbildning. Befälsutbildning. Beslut om materielanskaffning.
År 2 Befintliga 2 brigadramar personellt och materiellt utfyllda.
År 3 Expansion till 3 brigader.
År 4 Expansion till 4 brigader.
År 5 Expansion till 6 brigader.
År 6 Expansion till 8 brigader.
År 7 Expansion till 11 brigader.
År 8 Expansion till 14 brigader.
År 9 Expansion till 17 brigader.
År 10 Expansion till 20 brigader.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Beslöts 2009, nu senarelagd till 2023.Bjernevik skrev:Populärbenämningen på den krigsorganisation som ska finnas.koroshiya skrev:Vad är IO14?
- Per Andersson
- Medlem
Till att börja med så får vi förutsätta en tämligen bred enighet blad politiker och höga militärer om ungefär hur hotet ser ut och hur det i stora drag bör mötas. Annars så kan allt förfalla till doktrinära gräl och revirpinkande.
Vad som skulle vara fysiskt begränsande är dels hur många gubbar vi kan utbilda, och dels hur mycket utrustning vi kan tillverka eller köpa in.
Vad som skulle vara fysiskt begränsande är dels hur många gubbar vi kan utbilda, och dels hur mycket utrustning vi kan tillverka eller köpa in.
(Og hvordan skulle det gå til i Sverige? Og hvilken invasion og trussel/hot tænkes der på?)Per Andersson skrev:Till att börja med så får vi förutsätta en tämligen bred enighet blad politiker och höga militärer om ungefär hur hotet ser ut och hur det i stora drag bör mötas.
Militærets styrke er tæt knyttet til økonomi - og kampmoralen i styrkerne.
Norge har et militærbudget, der er større end Sveriges, både absolut og i procent af bruttonationalproduktet.
Kinas militær er dog langt større, vel nummer to/tre i verden
http://www.youtube.com/watch?v=1vA4T1wfJLE
Militærparade i Korea
http://www.youtube.com/watch?v=rVfmj7tKDiU
Amerikanske soldater i russisk militærparade, henholdsvis nummer 1 og 2/3.
http://www.youtube.com/watch?v=Aboe6tygXLg
Det er ikke lykkedes mig at finde live-optagelser af en svensk militærparade, og det er egentlig mærkeligt, for der synes jo at være så stor interesse for sagen, at man ikke kan undgå at komme til at tænke på krig.