Västliga miniubåtar och motiv till eventuella kränkningar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Västliga miniubåtar och motiv till eventuella kränkningar

Inlägg av Thule2 » 24 augusti 2013, 12:10

Eftersom det finns så många trådar om sovjet ryska miniubåtar och deras eventuella göranden på svenskt vatten så tycker jag det finns plats för en analys av, och om det funnits några bevisade motsvarigheter från väst. Jag har inga kandidater vad beträffar minifarkoster. Möjligen den lilla spolformade med Italienskt ursprung. En av mina teorier till eventuella intrång från västsidan ,skulle vara att ha Sverige som språngbräda för operationer mot baltiska kusten , och össtatens marin installationer. Rätt eller fel ,vet ej . Men som sagt en teori i alla fall. Så nu kan vi ju försöka oss på att hitta lämpliga undervattensfarkoster som skulle passa in på alla vittnes utsagor och händelser från väst. MVH/ Thule

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Västliga miniubåtar och motiv till eventuella kränkninga

Inlägg av Psilander » 24 augusti 2013, 12:21

Jag kan se tre motiv till NATO kränkning...
1. Förbereda/ reka skyddade väntlägen för egna ubåtar, dels framskjutet men framförallt om de västtyska hamnarna skulle falla.
2. Psyops dvs försöka piska antikommunist opinion i Sverige.
3. Testa Svensk beredskap helt enkelt. Vad kommer vi få för motstånd om vi lånar lite botten för gömma egen ubåt på i händelse av krig.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Västliga miniubåtar och motiv till eventuella kränkninga

Inlägg av Stighult » 24 augusti 2013, 17:05

Håller med Psilander i stort men lägger till lite.

1. Förbereda/ reka skyddade väntlägen för egna ubåtar, dels framskjutet men framförallt om de västtyska hamnarna skulle falla.
2. Psyops dvs försöka piska antikommunist opinion i Sverige.
3. Testa och öva under så "krigslika"förhållande som möjligt och samtidigt få Sverige att förbättra sin ubåtsjaktförmåga. Glöm inte bort avlyssningsutrustning som sägs ha dykt upp senare halvan av 80-talet. Ett samarbete mellan Sverige och Nato-länder.

I takt med att vi blev effektivare på att "jaga" ubåt så ändrades jakten, från att utföra kraftfulla insatser till att iaktta/bevaka inkräktarna. Synd att sänka "polare".

Bara så att jag inte missuppfattas, jag tycker inte att det var fel. Utan våra "kära" politiker som höll i tyglarna hanterade kalla kriget helt riktigt. Däremot nyfiken som man är så är det kul med att få veta.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Västliga miniubåtar och motiv till eventuella kränkninga

Inlägg av Donkeyman » 24 augusti 2013, 17:32

Ta nu en blick på ett översiktiligt sjökort för Södra Östersjön. Ser vi till hur stränderna ser ut så är det sandstränder och långgrunt utan för de Baltiska länderna men också vidare utanför Kaliningrad, Polen och Tyskland. Detta betyder i praktiken att det finns inte någon lämplig plats över huvud taget att "snika undan" en u-båt. Vare sig för det gamla Östblocket eller för Västsidan. Och de hamnar som finns är lätta att övervaka. Även med den gamla tidens teknik.

Däremot har Svenska kusten nästan oräkneliga mängder med öar, skärgårdar, vikar och djuphålor där u-båtar med lätthet kunde hålla sig undan från fiendens insyn. Av det skälet så måste det ha varit närmast ett tjänstefel från de höga Amiraler både i Öst- och i Väst om man inte både rekognecerade och övade inne i de Svenska skärgårdarna. Så där "just in case". Det behöver inte över huvud taget ha varit som ett led i någon planerad fientlig aktion med just Sverige utan snarare en "fact finding" inför ett scenario som man inte visste vad det möjligen skulle komma att innehålla någon gång i framtiden.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Västliga miniubåtar och motiv till eventuella kränkninga

Inlägg av JohnT » 24 augusti 2013, 17:59

Stighult skrev: I takt med att vi blev effektivare på att "jaga" ubåt så ändrades jakten, från att utföra kraftfulla insatser till att iaktta/bevaka inkräktarna. Synd att sänka "polare".
Stämmer inte alls med min historieskrivning.

Med undantag av Hårsfjärden 82 och Eventuellt Sundsvall (83?) så gavs inte eldtillstånd av minor.

vad det gällde övriga vapeninsatser så ökade volymen och beslutsrätten för vapeninsats delegerades nedåt i organisationen.

Senare skedde även operationer där man främst spanade men när man gjorde vapen insatser, vilket var på mindre lösa grunder då man fick utrustning,taktik och utbildning så trycket man till hårdare.
T ex Enskilda sjunkbomber i Hårsfjärden och mattor i Hävringe 1988.


För övrigt så undrar jag om Sovjet själva lyckades ställa till Psy-open utan att tänka på de långsiktigare konsekvenserna.
Afganistan, hoten mot Polen och U137 räckte ganska bra.


En annan sak som påverkade situationen (följer upp på Donkeyman) var att Sverige utökade terrialgränsen från 3 till 12(?) sjömil.
Det fanns mindre fri yta att leka på i östersjön för stormakterna.

Mvh
/John

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Västliga miniubåtar och motiv till eventuella kränkninga

Inlägg av Thule2 » 24 augusti 2013, 18:57

Psilanders punkt 1 instämmer jag i också. Och jag tror inte heller att det skulle gälla någon fientlig inställning till Sverige. Det skulle helt enkelt vara praktiskt, och så kunde man dra sig tillbaka till den svenska skärgården. Thule

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Västliga miniubåtar och motiv till eventuella kränkninga

Inlägg av Stighult » 25 augusti 2013, 11:45

Eftersom det finns minimalt med officiella/offentliga handlingar om samarbetet med NATO-länder så är det givetvis lätt att avfärda allt.
Men glöm inte bort T-byrån som skeppade agenter till Baltikum med väst/Nato inblandning, DC-3:an, Stay-Behind, Flygenhet 66 etc. Inom flygvapnet skickades regelbundet ett antal över till USA, England för utbildningar.
Att det då skulle ha kunnat förekomma samarbete inom flottan är för mig inte så långsökt.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Västliga miniubåtar och motiv till eventuella kränkninga

Inlägg av Thule2 » 25 augusti 2013, 16:23

Rubriken borde egentligen heta motiv till samarbete : Både Casper Weinberger och Keith Speed har ju uttalat att det var operationer "navy to navy" så naturligtvis pågick ett samarbete. Det har ju även uttalats att man skulle visa sig lite då och då för man ville inte riskera att bli skadade under dessa operationer . För i motsats till det sovjetiska kränkningarna som jag tror var underrättelse operationer, så handlade nog dessa om samverkan och samträning av respektive förbands förmåga. Thule

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Västliga miniubåtar och motiv till eventuella kränkninga

Inlägg av Wedman » 25 augusti 2013, 20:02

Kanske lite OT angående italienska miniubåtar:
Sänkningen av slagskeppet “Novorossijsk” 29 oktober 1955

Skriv svar