Synen på Vietnamkriget i Vietnam

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: "USA vann i Vietnam men gav upp"

Inlägg av Lasse O » 18 augusti 2013, 20:30

Amund skrev:
Lasse Odrup skrev: Det jag önskar är att någon gång få läsa vad som skedde bakom kulisserna när FNL och NVA mobiliserade människorna mot USA och Sydvietnam. Var det någon som sade nej? Vad hände i så fall med denne? Nackskott eller en vietnamesisk Gulag?
Ingen vet men så småningom kommer nog sanningen fram om vilka lidanden som vietnameserna fick utstå, både under nords- och syds regim.
Av det jag vet och läst så var det ytterst få om någon av de som skickades söder om DMZ som återvände till sin familj och hembygd med förståndet och kroppen i behåll, knappast någon sade nej. Enbart resan söderut längs en ofta bombad och övervakad led orsakade ett enormt manfall, inte minst genom insekter, ormar och sjukdomar o.d. Man kan tänka sig att kamratskap och ideologi gjorde det hela möjligt överhuvudtaget? Den ringa känsligheten för förluster var ju också av sådan art att det inte var något som rörde upp känslor i folkdjupet, åtminstone inte så att det medförde några opinionsbildande fraktioner i det Nordvietnamesiska befolkningsskiktet.
Visst är det vinnarna som skriver historien men till slut sipprar även förlorarnas upplevelser fram. Hoppas bara att jag lever så länge att jag kan läsa Nguyễns egna osminkade upplevelser om "befrielsearmén" och "frivilligheten" i striderna mot Syd.
Förmodligen blir det omtumlande för alla oss som på 60- och 70-talet trodde att FNL och NVA var demokrater och hade änglavingar och längtade efter fria val och en fri press :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Synen på Vietnamkriget i Vietnam

Inlägg av sonderling » 19 augusti 2013, 07:37

Jag kan rekomendera den här boken:
A Vietcong Memoir -Troung Nhu Tang
When he was a student in Paris, Truong Nhu Tang met Ho Chi Minh. Later he fought in the Vietnamese jungle and emerged as one of the major figures in the "fight for liberation" -- and one of the most determined adversaries of the United States. He became the Vietcong's Minister of Justice, but at the end of the war he fled the country in disillusionment and despair. He now lives in exile in Paris, the highest level official to have defected from Vietnam to the West. This is his candid, revealing and unforgettable autobiography.
Det tar upp kriget och dess efter verkningar. Den tar nog död på flera myter.

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Synen på Vietnamkriget i Vietnam

Inlägg av Lasse O » 19 augusti 2013, 10:30

sonderling skrev:Jag kan rekomendera den här boken:
A Vietcong Memoir -Troung Nhu Tang
Det tar upp kriget och dess efter verkningar. Den tar nog död på flera myter.

Sonderling

Jag hittade den på Adlibris.fi för 10,60 €. Skall bli en intressant läsning. Tack, sonderling.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Synen på Vietnamkriget i Vietnam

Inlägg av sonderling » 19 augusti 2013, 11:42

Varså god. :)
Det var den tredje och bästa boken jag läste ur ett Vietnamesiskt perspektiv.
Man får reda på mycket intressant, som att M16 var en eftertraktatad trofe och hur det var att uppleva en "arc-light" räd.
Ja du får läsa själv för du se....

Förövrigt gällande tråden:
Synen på Vietnamkriget eller "det Amerikanska kriget" som jag tror de kallar det i Vietnam.
Det som förvånar mig eller som jag förstått det så verkar Vietnameserna ha en forgive but not forget attityd gentemot USA vilket imponerar mig. (Man möter nog mera hat hos en västerländsk vänster journalist av gamla stammen.)
Den svensk amerikanske författaren Fredrik Logevall nämnde också detta i en intervju och menade att hat inte ligger i deras kultur och att det också beror på segrarens storsinthet. Att de har råd att visa detta, just för att de vann..

Sonderling

Skriv svar