Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Hans » 19 maj 2013, 16:35

Jag har varit i Minsk. Tackar för tips. Kanske inte lika exotiskt som Iran men definitivt mer exotiskt än Kiev.

Jag och polaren har börjat få smak för resmål där man kanske inte i första hand tar med sig kvinnor och barn och för typ tre månader sedan bestämde vi oss för Vitryssland. Nu är det inte bara att åka dit utan man måste då börja med byråkratin, att skaffa visum.

0) Se till att du får en estnisk praktikant till jobbet två månader innan resan, den estniska praktikanten bör vara av vitryskt ursprung
1) Ladda ner de två A4 sidorna med ansökan från ambassadens hemsida (knepigt i Sverige då det f.n. inte finns någon)
2) Fyll i ansökan – försäkringen som efterfrågas är då inte din vanliga försäkring utan den måste skaffas via den vitryska statliga försäkringsbyrån och detta skall kunna ske vid gränsövergången eller på flygplatsen – det kan man skriva i ansökan, tack min kära praktikant
3) Gå till ambassaden med ansökan, pass och två passfoton
4) Lämna in allt
5) Få tillbaka det andra passfotot
6) Få en liten lapp med ett bankkontonummer på
7) Gå till banken och betala 60 €
8) Gå tillbaka med bankkvittot till ambassaden
9) Få ett annat kvitto på att du lämnat in ansökan
10) Vänta en vecka
11) Gå till ambassaden och lämna in det andra kvittot
12) Få pass med visum
Och det här var den enkla delen av byråkratin.

Jag införskaffade ett par guideböcker och det viktigaste, en engelsk-rysk parlör. Utan den hade vi inte överlevt. Vi bokade Ryanair till Vilnius men att boka tåg Vilnius-Minsk gick inte via nätet. Till slut lyckades vi få hotellet i Vilnius att köpa biljetter mot en smärre ersättning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Hans » 19 maj 2013, 16:40

Den 27/4 så anländer vi i Litauen på kvällskvisten och hinner med en middag på stan innan det är dags att koja, tåget går vid sjusnåret nästa morgon.
När vi kommer fram till tåget är det en scen som kunde vara tagen ur en film. Det gamla sovjetiska tåget står vid perrongen och utanför varje vagn står en uniformerad madam uppställd. Bistert begär hon ’Passport, ticket!’ Det är f.ö. inte helt enkelt att lista ut vad som är vagnsnummer och sittplatsnummer med en kryllisk biljett. Väl ombord i något som var en kombination av sitt- och ligg-vagn installerar vi oss och konstaterar att resan kan bli dräglig då madamen har kaffe att sälja och att man kan röka i ändan av vagnen. Sedan kom gränsen och del två av byråkratin.
1) Förklara för polaren att de uniformerade gränsvakterna med normala huvudbonad, Glock och med ett tygmärke som det står typ Lietuva på nog är litauiska
2) Berätta att de som har lustiga hattar och Makarov nog är vitryska gränsvakter
3) Lämna över pass som scannas in i någon form av bärbar dator
4) Samtidigt fylla i en liten papperslapp med uppgifter om vad som står i passet, i två kopior
5) Få en stämpel i passet
6) Få bägge papperslapparna stämplade, en behåller de och en får du – efteråt fick jag förklarat för mig att man har rejäla problem om man förlorar denna lilla papperslapp
Någon person att köpa försäkring av såg vi inte röken av trots att praktikanten sagt att det går, kanske p.g.a. att det var söndag?
Tågresan var odramatisk men det var intressant att se landskapet och polaren i aktion, han är otrolig på att snacka upp fruntimmer, jag uppfann verbet Marceloing (han heter Marcelo) för att lyckas komma i samspråk med okända fruntimmer på ingen tid alls.

MVH

Hans
Bilagor
tåg1.JPG
tåg1.JPG (93.74 KiB) Visad 5441 gånger
marceloing.JPG
marceloing.JPG (90.19 KiB) Visad 5441 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Hans » 19 maj 2013, 16:42

Väl framme i Minsk tänker vi att det första vi får göra är nog att skaffa den där försäkringen. Jag parkerar polaren med väskorna och kliver fram till kön till informationsdisken. När det är min tur frågar jag artigt ’English, Français, Deutsch?’ men kvinnan stirrar frågande på mig och säger något på ryska. Ok, problem är till för att lösas. Jag går runt i stationen och attackerar företrädesvis yngre personal med samma fråga, 5-10 stycken kan inga främmande språk innan jag ger upp och går tillbaka till polaren. Han får göra om rundan men med parlör men efter 30 minuter ger han upp. Vi tar en taxi till lägenheten vi hyrt och försöker få värdinnan att förstå vårt problem, utan framgång.
Vi tar tunnelbanan, med sina obligatoriska stålportar, tillbaka till staden och möter lyckligtvis resultatet av marceloingen, en ukrainsk brallis från tåget med sin vitryska kompis. Flickorna som pratar bra engelska förbarmar sig över oss och någon halvtimme senar efter att ha hittat en söndagsöppen resebyrå med en hjälpsam dam får vi adressen till försäkringsbolaget – som naturligtvis är stängt en söndag.

MVH

Hans
Bilagor
Försäkring.JPG
Försäkring.JPG (95.61 KiB) Visad 5440 gånger
guide.JPG
guide.JPG (106.81 KiB) Visad 5440 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Hans » 19 maj 2013, 16:46

Det kan vänta till måndagen bestämmer vi likaså att registrera visumet (man har tre dagar på sig) så nu skaffar vi oss ett första intryck av staden. Pampig stalinistisk arkitektur, påfallande rent och välunderhållet. Den obligatoriska statyn på mördaren Lenin står kvar. En kapitalistisk fasad med McD och diverse västliga klädesbutiker. Hyfsad mat men inte så där extremt billigt, en huvudrätt gick på 8-12 €, vin var hyfsat dyrt men öl och vodka var helt ok – bägge två för 3 € tillsammans :D Ciggaretter 1 €. Kalleankapengarna, vitryska rubel var inte värda så mycket, en sådär 10 000 var en €.

MVH

Hans
Bilagor
lenin.JPG
lenin.JPG (85.64 KiB) Visad 5433 gånger
park.JPG
park.JPG (103.12 KiB) Visad 5438 gånger
centrum.JPG
centrum.JPG (92.58 KiB) Visad 5438 gånger
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Hans » 19 maj 2013, 16:51

Förberedelserna för den stora dagen, fredsutbrottet den 9 maj, var i full gång. Den 1:a maj är inte alls lika stort.

Nu kan jag inte fortsätta men jag återkommer med mer snart (inom en månad) :wink:

MVH

Hans
Bilagor
maj9.JPG
maj9.JPG (86.74 KiB) Visad 5433 gånger
maj9igen.JPG
maj9igen.JPG (109.61 KiB) Visad 5433 gånger
majvardet.JPG
majvardet.JPG (96.34 KiB) Visad 5433 gånger

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Martin Lundvall » 19 maj 2013, 20:50

Trevlig läsning, det hela påminner om införskaffande av visum till Ryssland. Fast där behöver man inte skaffa ny försäkring, det räcker med ett utdrag från sitt försäkringsbolag. När jag ringde till mitt försäkringsbolag senast gången jag skulle besöka Ryssland och förklarade ärendet så var de först oförstående, när jag sedan sade vart jag skulle var svaret "ja, då behöver du ryssblanketten."
Försäkringsbolaget hade alltså fått skapa egna rutiner bara på grund av Ryssland.

/Martin

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av liljen » 19 maj 2013, 21:27

Tackar för reserapporten! Ser fram emot fortsättningen.

När jag flög till Minsk köpte jag försäkring på flygplatsen. Tyckte det var ganska smidigt att fixa visum till Vitryssland, men är väl lite luttrad efter ett antal ryssvisum.
Har fått förklara för mitt försäkringsbolag i detalj hur de ska formulera dokumenten så att ryska byråkrater helt säkert blir nöjda. Blev lite ökänd på försäkringskontoret... :)

Nästa tidsresa till kommunismen borde gå till Transdnjestrien! Har inte varit där själv än, men kanske blir i sommar. 8-)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Battler » 20 maj 2013, 06:56

Martin Lundvall skrev: Försäkringsbolaget hade alltså fått skapa egna rutiner bara på grund av Ryssland.
Har nyligen varit till Moskva, och kan bara instämma. När jag läste upp kraven (intyg att man var försäkrad, blankett på engelska, undertecknad och med stämpel) från resebyrån för tjänstekvinnan på Folksam var hennes kommentar, "jaha, du skall till Ryssland".
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 20 gånger.
__________________________________
MVH

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av varjag » 20 maj 2013, 12:27

Alltid lika spännande & lärorikt när Hans river igång reseberättelser från alla skumma ställen han besöker :lol:

Ser med förväntan fram emot fortsättningen!

Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av erep » 20 maj 2013, 15:04

Ser en hel del snyggare ut än när vi våren 1978 gjorde klassresa med en gymnasieklass till Leningrad. Alla andra reste till Stockholm, med de har inte de berättelserna vi har från äventyret då två parallellklasser med 16-17 år unga ungdomar reste med några lärare och blev "miljonärer" efter att ha bytt lite västvaluta samt sålt lite eftertraktade grejor.

Byråkratin både för arrangemangen och på plats var rätt tung, och nog gjorde vi bekantskap med miliser och annat patrask både på hotellet och på stan. Alla kom dock tillbaka med samma buss trots olika händelser.

Vi hade en vänsterkille på klassen, och han hade nog svårt med sina argument efter resan ;)

......

Fina bilder och intressant story Hans !

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Hans » 21 maj 2013, 15:11

Tackar.

Vi bodde några hundra meter ifrån Пушкінская.

Bild

Tunnelbanan var ett kapitel för sig. 20 € cent för en liten plastpollet som man stappade in i en maskin när man gick in och en bunt uniformerade personer som såg till att man inte smet in. Lite slösaktigt med personal men arbetslösheten är väldigt låg. Ett vitryskt skämt är att staten låtsas betala mig och jag låtsas jobba. Presidenten har sagt att alla har minst 500 $ i månaden men det stämmer inte med verkligheten. Många får klara sig på mindre och privat anställda har en skatt som får Sverige att framstå som ett skatteparadis. Det är tydligen vanligt att privata arbetsgivare betalar halva lönen svart för att det skall bli något kvar till arbetstagaren.

Bilden är från den 15 våningen i lägenheten vi hyrde - hotell är dyrt - och man kan ana vid korsningen tunnelbanestationen jag nämnde ovan.

MVH

Hans
Bilagor
station.JPG
station.JPG (95.97 KiB) Visad 5293 gånger

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av lampros » 21 maj 2013, 16:23

Passande väder -- grått som under kommunismen :)

Skämt åsido, tack för bilderna och all info. Förnämligt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av varjag » 21 maj 2013, 22:29

Även jag tackar för spännande bildmaterial från en ''vit fläck'' på min karta Hans. Rent, välhållet om ngt spartanskt....
Men en huvudstad är ju alltid ett Skyltfönster.
Den där järnvägsresan Vilnius-Minsk intresserar mig. Tågresenären kommer ju alltid närmare vardagslivet - än skutt mellan flygterminaler.
Hur såg landet ut? Skogar, odlingar, träda? Småsamhällena? Byggnation?

Minskbilderna visar (hittills) en frånvaro av kapitalismens förbannelse - Reklam överallt....
Biltrafiken verkar glesare än vad jag minns från Moskva. Bilparken? Berätta berätta!

:D , Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Hans » 22 maj 2013, 09:31

Jag lägger in de få bilderna jag har utanför Minsk, de är ifrån tågresan förutom e-h som är på väg till Stalinlinjen utanför Minsk.

Inte som Sverige men ingen enorm skillnad mot Litauen.

Bilparken var förvånanvärts ny. Jag begrep inte riktigt men det var någon historia nyligen ihop med Ryssland och lägre skatt på nya begagnade bilar eller något liknande.

MVH

Hans
Bilagor
a.JPG
a.JPG (78.44 KiB) Visad 5219 gånger
b.JPG
b.JPG (74.01 KiB) Visad 5219 gånger
c.JPG
c.JPG (82.82 KiB) Visad 5219 gånger
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Hans » 22 maj 2013, 09:33

E-f, d var fel bild. E är f.ö. beviset på att du skall få ett kort.

MVH

Hans
Bilagor
e.JPG
e.JPG (98.07 KiB) Visad 5219 gånger
f.JPG
f.JPG (91.37 KiB) Visad 5219 gånger

Skriv svar