Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av Marcus » 14 maj 2013, 13:52

Bild
Officials in Belize say a construction company has destroyed one of the country's largest Mayan pyramids.
Head of the Belizean Institute of Archaeology Jaime Awe said the Noh Mul temple was levelled by a road-building company seeking gravel for road filler.
The Mayan temple dates back to pre-Columbian times and is estimated to be 2,300 year old. Only a small core of the pyramid was left standing.
Police said they were investigating the incident.
Archaeologists said this was not the first incident of its kind.
"Bulldozing Maya mounds for road fill is an endemic problem in Belize," Prof Normand Hammond told the Associated Press news agency.
Archaeologists said they were alerted to the destruction late last week.
The Maya complex lies on private land but under Belizean law, any pre-Hispanic ruins come under government protection.
http://www.bbc.co.uk/news/world-latin-america-22521669

/Marcus

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av cats » 14 maj 2013, 15:32

Tyvärr är det inte den enda fornlämningen, och i det enda landet, som man använt ruiner till vägbygge. Sånt har även hänt i Finland. Även om det var på 70-talet

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av sonderling » 14 maj 2013, 15:43

Såg det på yahoo news och hoppades in i det längsta att det skulle vara ett bissart skämt.
Att man förr använde runstenar och annat till bygge visst men man hade hoppas att utvecklingen gått framåt sedan dess.
Men en del människor tror jag saknar all förståelse och känsla för det historiska.
De ser bara en resurs, eller ett hinder eller nått som ser sunkigt ut. Ja jag vet inte. :(

Sonderling

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av Per Andersson » 14 maj 2013, 22:12

Jesus wept!

Det krävs en hel del för att framstå i sämre dager än Buddhasprängningarna i Afghanistan eller brosprängningen i Mostar....

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av Davian » 15 maj 2013, 14:37

Det är synd men...

Om valet står mellan att utveckla ett land och förbättre för befolkningen kontra en gammal stenhög tycker jag inte att stenen har ett värde.

nu vet jag inte om det är exakt så svart och vitt som jag skrev. Har inte satt mig in i situationen men jag anar en trend hos mycket folk att man vill bevara så mycket gammalt som möjligt, även om det inskränker för de som lever idag.

nåja. vi är annorlunda. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av sonderling » 15 maj 2013, 15:22

Äh, nu skämtar du väl...
Det är synd men...

Om valet står mellan att utveckla ett land och förbättre för befolkningen kontra en gammal stenhög tycker jag inte att stenen har ett värde.
Jag tror inte detta behöver stå i motsats förhållande.
nu vet jag inte om det är exakt så svart och vitt som jag skrev. Har inte satt mig in i situationen men jag anar en trend hos mycket folk att man vill bevara så mycket gammalt som möjligt, även om det inskränker för de som lever idag.

nåja. vi är annorlunda. :)
Just så tänkte de nog när de rev Klara kvarteren och alla småstads centrum på 60 och 70-talet.

Sonderling

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av Per Andersson » 15 maj 2013, 19:05

Davian skrev: Om valet står mellan att utveckla ett land och förbättre för befolkningen kontra en gammal stenhög tycker jag inte att stenen har ett värde.
Fyllningsmassa för vägbyggen är inte direkt en bristvara.

Är det värt att offra Visby ringmur för att få ett marginellt lägre pris per byggd vägmeter, eller en något högre vinstmarginal för NCC?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av sonderling » 15 maj 2013, 19:26

Davian skrev
en trend hos mycket folk att man vill bevara så mycket gammalt som möjligt, även om det inskränker för de som lever idag.
Fast nu när man endå rivit Klara m.m. så är det ju irriterande att man inte kan bygga mer bostäder i sthlm tex. , och gärna på höjden, för att nån nimby grupp sätter P.
Så på ett sätt har du rätt, fast detta gäller ju inte tusen åriga ruiner förstås.

Sonderling

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av Marcus » 15 maj 2013, 20:00

Per Andersson skrev:
Davian skrev: Om valet står mellan att utveckla ett land och förbättre för befolkningen kontra en gammal stenhög tycker jag inte att stenen har ett värde.
Fyllningsmassa för vägbyggen är inte direkt en bristvara.

Är det värt att offra Visby ringmur för att få ett marginellt lägre pris per byggd vägmeter, eller en något högre vinstmarginal för NCC?
Precis, det var inte så att valet stod mellan att bevara ett fornminne eller en kampanj för att utrota en sjukdom som dödar en mängd fattiga varje år.

/Marcus

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av Johan Matsson » 17 maj 2013, 16:41

Ja, länderna däromkring är så pass nationalistiska att de aldrig skulle förstöra historia och speciellt inte nationella symboler, även om det skulle hjälpa någon. Jag tror att det måste ha varit antingen ett misstag eller tvärt om, egoistiska vinstintressen markägare eller företag haft. Pyramiden var byggd av limestone och det finns det hur mycket som helst av där. Hela bergskedjor består av samma vita sten. Hur som helst verkar det som de ansvariga kommer straffas hårt. Antagligen hårdare än europeisk modell.
http://edition.cnn.com/2013/05/15/world ... index.html

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av lampros » 17 maj 2013, 17:08

Johan Matsson skrev:Pyramiden var byggd av limestone
Bara som upplysning så heter det kalksten på svenska.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av Johan Matsson » 17 maj 2013, 17:31

Tack för det, så det är samma sak, jag tänkte väl att det var vanligt i Sverige också.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av Johan Matsson » 18 maj 2013, 05:02

Ett byggföretag höll alltså på med en väg men deras uppdragsgivare var inte nöjd med kvaliten på materialet de lade ut. En förman gick i väg och snackade med en landägare i närheten och fick tillstånd att ta sten därifrån. Klart. Man grävde från kl åtta till fem och fram tills halv elva nästa dag och sjuttio procent av pyramiden var borta då företrädare för det nationella institutet för historia och kultur dök upp. Det blev snabbt nyheter över hela världen. Man har grävt sönder andra pyramider på andra ställen i Belize vid vägbyggen men man har också varit och nallat sten på denna pyramid förut, trots varningar. Man menar också att det borde vara omöjligt att missta sig på en vanlig kulle och en pyramid då landet ligger slätt just där.

/Läst i lite olika nättidningar från området.

Jag tycker nog synd om dem ändå, trots dumheten, man jobbar och sliter för familjen, dricker kaffe på rasten och snackar nyheter med arbetspolarna som alltid utan att veta att idag kommer du att bli dumstrut med hela världen. :cry:

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av Johan Matsson » 18 maj 2013, 05:23

Jag kan inte hitta någon bild på hur pyramiden såg ut innan men jag tror inte att det var så självklart att se att det var en pyramid. På alla bilder jag sett är det gräs och nästan skog på toppen. Dock verkar det vara en slags murad vägg. Brister i kommunikation tror jag.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Mayapyramid förstörd för grus till vägbygge

Inlägg av Johan Matsson » 18 maj 2013, 05:49

Ja, bilden klarnar för mig, vissa större mediekanaler visar bilder på andra höga pyramider med turister som går i trappor upp och tar kort, denna pyramid såg i princip ut som en skogskulle i ett rätt så avlägsen natur/byggd, men sten fanns där innanför. Osäkert hur det exakt såg ut men med tanke på brist på bilder där vi vet exakt hur den såg ut talar för ett hyfsat obesökt område. Det är förstås ett rikt och oersättligt historie och kulturminne men jag tror knappast att många turister begett sig dit. Vägbyggsföretaget borde nog tänkt sig för eller känna till problemen sedan tidigare men ingen har kritiserat markägaren som gav lov. Sedan mässar man Shame! Shame on you, osv. som om det vore rena häxprocessen. Det koster inte mycket jobb att sätta upp en skylt, då problem funnits innan. Man har sett det förut och det kommer hända igen.

Skriv svar