Vem mördade Kai Holst?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Vem mördade Kai Holst?

Inlägg av tommyjonason » 27 april 2013, 22:06

Har kollat.
Smyg-reportaget (fotografen stod i buskarna) gjordes troligen i juli 1944 och publicerades i SE i början på 1946. Fotot på hyresgästernas namn var således taget ca ett år innan Kai Holst dog.
Jodå, Heinz Thorner använde Karin Hellbergs lägenhet för hemliga möten. Han var dock kulturattache och knappast Gestapo-man. Men de flesta på tyska legationen sysslade med diverse skumma saker, det var meriterande och såg bra ut i deras CV.

Leif GW Persson, en förträfflig person, skriver tämligen träiga deckare. Det är ibland som att läsa snustorra polisrapporter. Men han skrev en rätt bra deckare om Palme-mordet. Och naturligtvis har det dykt upp en norsk deckare som lär ha Kai Holst historien som bakgrund:

http://www.adlibris.com/dn/product.aspx?isbn=8241908997

Jag klagar ofta på norska bokpriser, och ingen vettig svensk köper förstås boken till detta groteska pris. Vi får hoppas den är bra och att den kommer på svenska så kan vi köpa den i pocket för 40 spänn på Adlibris så småningom.

Kai Holst förekommer också i en mer vanlig roman, rätt bra faktiskt. Av Espen Haavardsholm:
KH.jpg
KH.jpg (4.89 KiB) Visad 846 gånger
http://www.adlibris.com/dn/product.aspx?isbn=8270946699
(Med tanke på priset gissar jag att jag köpte den second-hand)

Haavardsholm, som är en bra författare men tyvärr allra längst ut i tokvänster-sekterna politiskt, har skrivit en alldeles utmärkt bra bok om sin morfar, Martin Linge. Ni vet han som bildade det berömda Kompani Linge i England. Tyvärr strök han med i en commandoraid. Var det Målöy tro? Lofoten nånstans.
linge.jpg

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Vem mördade Kai Holst?

Inlägg av tommyjonason » 27 april 2013, 22:24

Glömde tillägga att Martin Linge boken faktiskt kan köpas fraktfritt för hyfsat pris:
http://www.adlibris.com/dn/product.aspx?isbn=8249503422

jojo
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2013, 13:27
Ort: Stockholm

Re: Vem mördade Kai Holst?

Inlägg av jojo » 30 april 2020, 20:20

tommyjonason skrev:
27 april 2013, 13:53


Jojo
Om Kai Holst arbetade för brittiska MI6, som sysslar med hemligt underättelsearbete utanför UK, är tyvärr all dokumentation oåtkomlig för alltid. MI6 låter inte någon komma åt sina akter, inte ens de av historiskt intresse. Till skillnad från MI5, som jobbar med kontraspionage på hemmaplan och har släppt väldigt mycket till National Archives i Kew
Du har nog rätt. Jag har fått info nu att uppgifterna i Nationa Archives inte lämnas ut. Jag frågade dom eftersom det har angetts att uppgifterna skulle släppas 2020.

Har ett annat spår som jag ska titta lite närmare på. Det gäller de allierades aktioner för att samla in material i Norge. Kanske återkommer om det.
Kan nu säga att det rör sk TICOM material.

Men vet inte om denna tråd fortfarande befinner sig bland de levande. När sökte här på Kai Holst fick jag ingen träff, av någon anledning?

jojo
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2013, 13:27
Ort: Stockholm

Re: Vem mördade Kai Holst?

Inlägg av jojo » 1 maj 2020, 09:23

MI 16 håller tätt om Kai Holst. De uppgifter som ges på flera ställen, bl a WIKI, att man skulle släppa hemligstämpeln 2020. Smer inte. Jag har nu väntat i två månader på svar. Och man lämnar inte ut något.

Men vissa topphemliga saker som har med saken att göra har nu blivit öppna.
Jag tänker på TICOM materialet.

Six decades after the end of the Second World War, more than 35 years since the publication of The Ultra Secret, and 20 years since the end of the cold war, the secrets of TICOM are finally leaking out.
http://www.ticomarchive.com/home

Jag har varit i kontakt med en som ansvarat för mycket av publiceringen av detta material. Randy Rezabek,

Först några ord om TICOM .
TICOM (Target Intelligence Committee) was a secret Allied project formed in World War II to find and seize German intelligence assets, particularly in the field of cryptology and signals intelligence. - WIKI.

En trolig anledning mordet på Kai Holst var hans besök i Lillehammer och den operation som genomfördes där. Skrivet om det tidigare.
Om vad som hände i Lillehammer har alltså Randy R. skickat mig förhör av berörda.

jojo
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2013, 13:27
Ort: Stockholm

Re: Vem mördade Kai Holst?

Inlägg av jojo » 1 maj 2020, 09:34

Forts.
Lyckas inte kopiera över det förhörsprotokollet.

Man får gå till TICOM arkivet hemsida och leta upp det där. Det heter: Interrogation of seven members of NAA 11. Daterat TOCOM 2 aug 1945.
http://www.ticomarchive.com/home

jojo
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2013, 13:27
Ort: Stockholm

Re: Vem mördade Kai Holst?

Inlägg av jojo » 1 maj 2020, 09:55

Jag har nu lagt till uppgiften i WIKI att uppgifter om Kai Holst inte blivit offentliga 2020, som det tidigare var sagt.

På tal om fortsatt hemlighetsmakeri så finns det inte ett ord om Kai Holst på Norska hjemmefrontsmuseets hemsida.

Skriv svar