http://www.svd.se/nyheter/inrikes/englu ... 033524.svdGoogles agerande mot språkrådet är kortsiktigt och korkat, menar Svenska akademiens ständige sekreterare Peter Englund. Om ordet ogooglebar nu får fäste i Svenska språket kommer det med i Svenska akademiens ordlista (SAOL).
På språkrådets nyordslista förra året stod det att ogooglebar betecknar något ”som inte går att hitta på webben med en sökmotor”. Definitionen fick sökmotorjätten Google att se rött. Genom jurister krävde företaget att Språkrådet ändrade beskrivningen så att ordet bara skulle betyda om att söka med just Google. Istället valde Språkrådet att ta bort ordet helt.
Peter Englund är oroad över att stora företag ger sig på mindre aktörer och försöker skrämma dem att ändra betydelsen eller ta bort olika ord.
Svenska Akademien har stor erfarenhet av att företag hör av sig och vill att de tar bort eller ändrar betydelsen av ord.
– Vi har aldrig vikt ner oss, med det har hänt att vi också hänvisar till varumärken som blivit adjektiv eller verb. Ett exempel är ordet jeep. Då har vi lagt till ”se även varumärket jeep”, säger Peter Englund.
En stor skillnad mellan SAOL och Språkrådets nyordslista är enligt Englund att SAOL bara tar in ord om det finns belägg att de används i språket, medan Språkrådet själva sätter ihop en lista på några nya, roliga ord. Därför tror han att SAOL har lättare att bemöta krav från storföretag.
Peter Englund kallar Googles agerande korkat och kortsiktigt.
– Man tror att man med juridiska hjälpmedel kan styra språkets rörelselagar. Det är fåfängt. Det går inte att stoppa människor från att använda ord hur de vill. Det funkar inte så.
/Marcus