Ogooglebart

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Ogooglebart

Inlägg av Marcus » 26 mars 2013, 19:14

Googles agerande mot språkrådet är kortsiktigt och korkat, menar Svenska akademiens ständige sekreterare Peter Englund. Om ordet ogooglebar nu får fäste i Svenska språket kommer det med i Svenska akademiens ordlista (SAOL).
På språkrådets nyordslista förra året stod det att ogooglebar betecknar något ”som inte går att hitta på webben med en sökmotor”. Definitionen fick sökmotorjätten Google att se rött. Genom jurister krävde företaget att Språkrådet ändrade beskrivningen så att ordet bara skulle betyda om att söka med just Google. Istället valde Språkrådet att ta bort ordet helt.
Peter Englund är oroad över att stora företag ger sig på mindre aktörer och försöker skrämma dem att ändra betydelsen eller ta bort olika ord.
Svenska Akademien har stor erfarenhet av att företag hör av sig och vill att de tar bort eller ändrar betydelsen av ord.
– Vi har aldrig vikt ner oss, med det har hänt att vi också hänvisar till varumärken som blivit adjektiv eller verb. Ett exempel är ordet jeep. Då har vi lagt till ”se även varumärket jeep”, säger Peter Englund.
En stor skillnad mellan SAOL och Språkrådets nyordslista är enligt Englund att SAOL bara tar in ord om det finns belägg att de används i språket, medan Språkrådet själva sätter ihop en lista på några nya, roliga ord. Därför tror han att SAOL har lättare att bemöta krav från storföretag.
Peter Englund kallar Googles agerande korkat och kortsiktigt.
– Man tror att man med juridiska hjälpmedel kan styra språkets rörelselagar. Det är fåfängt. Det går inte att stoppa människor från att använda ord hur de vill. Det funkar inte så.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/englu ... 033524.svd

/Marcus

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Re: Ogooglebart

Inlägg av Ostrobothnia » 29 mars 2013, 20:05

Ogooglebart låter ju otympligt, borde det inte isf vara ogoogelbart?

En annan variant som tagits upp i bla. SRs Språket vad jag hört är formen ogooglingsbart.

Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Ogooglebart

Inlägg av Ephraim » 29 mars 2013, 20:24

Ostrobothnia skrev:Ogooglebart låter ju otympligt, borde det inte isf vara ogoogelbart?

En annan variant som tagits upp i bla. SRs Språket vad jag hört är formen ogooglingsbart.
Jo, fast det är väl bara det att ordet har en osvensk stavning? Såvitt jag kan se ska ordet uttalas som om stavningen var ogogelbar (precis som google på svenska brukar uttalas som om det stavades gogel). Både varianterna ogooglebar och ogoogelbar verkar förekomma i skrift men jag tolkar dessa bara som stavningsvarianter, inte som att de representerar olika uttal.

Angående ogooglingsbart har jag ibland stött på påståendet att den formen skulle vara bättre svenska. Jag har själv svårt att förstå varför men eftersom ganska många verkar tycka det får någon gärna försöka förklara. Annars är denna variation rätt vanlig i svenskan: delbar~delningsbar, anställbar~anställningsbar, stapelbar~staplingsbar etc.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Ogooglebart

Inlägg av Per Andersson » 6 juni 2013, 08:59

På ett engelskspråkigt forum som jag frekventerar så tycker jag mig se att varianter av 'ungoogleable' har börjat synas på sistone. Tåget kan nog ha gått för 'Googla' som en icke-generisk term.

Skriv svar