Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Sv: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av cats » 24 mars 2013, 12:09

lampros skrev:Jag tycker bara att hans krigsskriverier ger ett svagt, indignerat, defaitistiskt intryck. "The word is gusto" sa Raymond Chandler om berättandets särart och det tycker jag Englund missat.
Har jag förstått detta rätt?

Du tycker att Englund är "svag" som författare och vill att vi skall jämföra det med dina skrivalster.
lampros skrev: Men jag är en resonabel herre. För att underlätta spörsmålet "är Svensson en vurmare för gammeldags herosim", har jag här länkar till några kortare texter i ämnet.

http://lennart-svensson.blogspot.se/201 ... kogen.html

http://lennart-svensson.blogspot.se/201 ... ingen.html

http://lennart-svensson.blogspot.se/201 ... ovell.html

Låt höra nu, är jag en traditionellt heroisk författare, en som frossar i "barnkammarbravur och tennsoldatsheroism"...?
Vill du på allvar ha svar på den frågan?

Jag är rädd att jag inte kan säga min mening utan att såra dig allt för mycket. Kan bara säga att det är svårt, om inte omöjligt, att jämföra denna form av fantasialster med Englunds vetenskapliga böcker.

Ni brottas i olika ligor...

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Sv: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av lampros » 24 mars 2013, 12:37

cats skrev:Har jag förstått detta rätt?

Du tycker att Englund är "svag" som författare och vill att vi skall jämföra det med dina skrivalster.
Nej. Du har förstått det fel.

Igår kväll i denna tråd levde Millgard, Vysjotskij och Amund högt på att defamera mig som en reaktionär vurmare för gammeldags heroism. Jag opponerade mig mot det och gav idag länkar för att försvara mig mot anklagelserna.

Vad gäller Englund som författare anser jag att han nog är värd sitt salt, han har begåvning etc. Jag jämför mig inte med honom per se. När jag använde order "svag" var det det ideella, allmänfilosofiska intrycket hans texter ger som jag syftade på, inte "svag" som författare rent hantverksmässigt. Hans verk har förvisso verkshöjd, högre verkshöjd än många andra historikers.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av millgard » 24 mars 2013, 13:12

Levde högt... sakta i backarna nu. :lol:

Jag försökte förstå vad du var ute efter men insåg att du mest är irriterad över att Englund anses vara bra.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av cats » 24 mars 2013, 13:14

Säg vad man vill om dig som skribent men du är inte blyg eller rädd för att sticka ut hakan.

Jag försökte läsa en del, men jag är rädd att det inte riktigt är min genre, varken att läsa eller att skriva. Innehållsmässigt någonstans mellan "Tintin hos gerillan" (det var bilden som gav den konotationen) och Sven Hassels böcker ("krigarnas" namn), dock utan att komma upp till deras höga stilistiska kvalitéer.

Sorry. Men jag tror att du inte kommer att bli rik på detta. I varje fall inte ännu. Men någonstans måste man börja. Det är bara att skriv och skriva och åter skriva.

Man vet aldrig. Det kan bara bli bättre. Men som sagt. Starkt att våga lägga ut dig själv så mycket i alla fall.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Sv: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av lampros » 24 mars 2013, 13:26

millgard skrev:Jag försökte förstå vad du var ute efter men insåg att du mest är irriterad över att Englund anses vara bra.
Nej, detta är en missuppfattning.

Jag försöker fånga särarten i Englunds verk. Jag försöker anmäla en avvikande uppfattning mot majoriteten av kritikerkåren.

Jag tycker inte Englund är dålig eller skadlig. Jag har respekt för en författare som VILL något med sitt verk. Att snöa in på krigshistoria och skriva en slagfältsmonografi som "Poltava" är en prestation. Jag vet på hur många språk jag ska säga det. Den läskunnige som browsar denna tråd torde finna att jag nämnt detta både en och två gånger.

Englund är mer stilmedveten än majoriteten av svenska historiker. De flesta gör sin research och bara kör. Englund gör sin research och gör sedan ett val på vilken stilnivå han ska lägga sig. Det är, i sig, beundransvärt. På 70-talet ansågs ju förmågan att kunna formulera sig väl suspekt i svenska historikerkretsar. Englund har flyttat gränsen här en smula. Jag tycker bara att han i sina stilutflykter ibland blir fartblind och kör i diket. Men hans verk, sett som "välresearchad, välformulerad historieskrivning" tycker jag i sak är värd att applådera.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av Markus Holst » 24 mars 2013, 14:04

Men vad är det då som diskuteras? Det du säger nu och det sätt du säger det nu, skiljer sig rejält från den initialt länkade texten, vilket osökt skapar frågan varför du skrev det du gjorde som du gjorde.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av lampros » 24 mars 2013, 14:18

Markus Holst skrev:Men vad är det då som diskuteras? Det du säger nu och det sätt du säger det nu, skiljer sig rejält från den initialt länkade texten, vilket osökt skapar frågan varför du skrev det du gjorde som du gjorde.
http://princip.motpol.nu/peter-englund-marklig-man/

Tonvikten i Motpolstexten låg på min kritik av Englund. Men även där var jag positiv till honom. I passager som:
Jag kan primärt medge att ”Poltava” var bra. Och det av två skäl. Dels satte den en ny standard för populärhistoriska verk. Man måste ha stöd i källorna och ange det. Dels visade den att krigshistoria är ett fruktbart studieområde. Det var det verkligen inte i det svenska 80-tal som såg boken födas. Det blev efter denna bok tillåtet, mer så än förr, att skildra svenska slag och fälttåg i både akademisk och populär form.

Visst kan läsare glädjas åt narrativ och fakta i Englunds övriga populärhistoriska böcker.
Och denna:
Men kanske Englund med ”Stridens skönhet och sorg” visat att han förstått det, att en vilja att förenkla kan göra underverk för stilen. Och visst, när han i ”Brev från nollpunkten” (1996) skrev om 1900-talet så var stilen förhållandevis sansad. Det var i alla fall inga bengtsson-åkningar av typen långa meningar.
Och denna:
Nu säger någon: men Englund har rensat i sin stilbråte, han skriver mer avskalat nu, i ”Stridens skönhet och sorg”. Det kan jag hålla med om. Den och texterna om Svensksund och Karl XII:s död i ”Förflutenhetens landskap” är nästan helt läsbara.
Och slutligen denna:
Återigen: nog har Englunds verk sitt värde. Visst är det imponerande med en bok (”Poltava”) som detaljerat, och med gestaltningsförmåga, skildrar en historisk verklighet som få hade en aning om. Det var en smärre antikvarisk bragd: inte originell i sig, Englund läste de källor som fanns och var publicerade. Och stilen var lite överdriven redan här. Men låt gå för det; debutanter har rätt att pröva sig fram en aning. Inalles kan man här säga att syntesen, och ämnesvalet, blev en inspiration för en generation svenska historiker, amatörer och proffs, att skildra fältslag och krig under blågul fana.
Jag skrev ett långt initialt inlägg. Jag ville, in nuce, samla vad jag ansåg som centralt i fallet. Sedan tillkommer ju kommentarsfältet för preciseringar.

Jag vänder mig mot åsikten att jag i denna skalmantråd säger något helt annat än på Motpol. Jag försökte fånga ett komplext fenomen, ett författarskap, ett som jag har delvis stridiga åsikter om. Men för att skriva artiklar måste man renodla, man måste ge ett statement. Det har jag gjort, med förbehåll och disclaimers, säger att jag inte avser att göra ner allt karlen skrivit.

http://princip.motpol.nu/peter-englund-marklig-man/

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av Amund » 24 mars 2013, 15:30

lampros skrev:tycker ni att jag i mina texter vurmat för sådan salongsmilitarism och tennsoldatsheroism?
Det har aldrig handlat om hur DU skriver, den jag tittade på verkar utspela sig typ år 2579. Dessa kan väl knappast jämföras med historiska verk av Englund?

Min kritik är att du så uppenbart störs av att Englund enligt dig är värdeneutral i skildringen av svenska krigsinsatser genom historien. Du efterlyser att Englund i sin stil borde uttrycka sig mer positivt om svensk historia och svenska fältherrar, däremot misslyckas du att förklara hur detta ska se ut utan att återgå till den storvulna och löjeväckande patriotiska stil som man hittar i gamla historieböcker. :)

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av cats » 24 mars 2013, 15:35

lampros skrev:Men för att skriva artiklar måste man renodla, man måste ge ett statement. Det har jag gjort, med förbehåll och disclaimers, säger att jag inte avser att göra ner allt karlen skrivit.
i allt du skriver positivt om Englund finns det ett bakomliggande stort "men". Tonen kan du inte på något sätt kalla positiv. Titta bara på den storslagna rubriken du gett tråden. "En ordentlig avhyvling av Peter Englund"
Nu när det tvivel du försöker så ut blivit ifrågasatt försöker du gömma dig bakom tomma fraser som "renodlade" artiklar med "statement".

Jag skulle säga att du kommer med renodlad struntprat

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av lampros » 24 mars 2013, 15:38

cats skrev:
lampros skrev:Men för att skriva artiklar måste man renodla, man måste ge ett statement. Det har jag gjort, med förbehåll och disclaimers, säger att jag inte avser att göra ner allt karlen skrivit.
i allt du skriver positivt om Englund finns det ett bakomliggande stort "men". Tonen kan du inte på något sätt kalla positiv. Titta bara på den storslagna rubriken du gett tråden. "En ordentlig avhyvling av Peter Englund"
Nu när det tvivel du försöker så ut blivit ifrågasatt försöker du gömma dig bakom tomma fraser som "renodlade" artiklar med "statement".
Det var inte jag som startade tråden. Och det var, således, inte jag som satte rubriken.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av cats » 24 mars 2013, 15:44

lampros skrev:
cats skrev:
lampros skrev:Men för att skriva artiklar måste man renodla, man måste ge ett statement. Det har jag gjort, med förbehåll och disclaimers, säger att jag inte avser att göra ner allt karlen skrivit.
i allt du skriver positivt om Englund finns det ett bakomliggande stort "men". Tonen kan du inte på något sätt kalla positiv. Titta bara på den storslagna rubriken du gett tråden. "En ordentlig avhyvling av Peter Englund"
Nu när det tvivel du försöker så ut blivit ifrågasatt försöker du gömma dig bakom tomma fraser som "renodlade" artiklar med "statement".
Det var inte jag som startade tråden. Och det var, således, inte jag som satte rubriken.
Aj nej. Det stämmer. Det var din text som låg som grund till att denna tråd startade. Du menar alltså att din kritik inte alls var avsedd som en "avhyvling" . Var den sist och slutligen positiv och vi har bara läst den dåligt?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av lampros » 24 mars 2013, 15:48

cats skrev:Du menar alltså att din kritik inte alls var avsedd som en "avhyvling" . Var den sist och slutligen positiv och vi har bara läst den dåligt?
Nej, nu övertolkar du.

Jag avsåg en kritisk läsning av Englunds verk. Eftersom 99% av alla kritiker i 25 år sagt att hans böcker var mästerverk, medan jag under dessa 25 år delvis ställt mig frågande till denna tolkning, ansåg jag att en avvikande replik var på sin plats.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av cats » 24 mars 2013, 16:08

lampros skrev:
cats skrev:Du menar alltså att din kritik inte alls var avsedd som en "avhyvling" . Var den sist och slutligen positiv och vi har bara läst den dåligt?
Nej, nu övertolkar du.

Jag avsåg en kritisk läsning av Englunds verk. Eftersom 99% av alla kritiker i 25 år sagt att hans böcker var mästerverk, medan jag under dessa 25 år delvis ställt mig frågande till denna tolkning, ansåg jag att en avvikande replik var på sin plats.
En kritik som du framför utan substans, och utan annan orsak än att du inte gillar Englunds politiska åsikter.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av Marcus » 26 mars 2013, 17:35

Ett antal politiska inlägg plockades bort. Politiska diskussioner rent generellt hör inte hemma här och rasistiska sådana har alldeles särskilt inte någon plats här!

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Ett stycke ordentlig avhyvling av Peter Englund

Inlägg av Marcus » 30 mars 2013, 15:00

Ett par inlägg som fortsatte att diskutera annat än just recensionen av Englund plockades bort. Ifall ni vill diskutera era åsikter om någon annans åsikter, gör det via pm.

/Marcus

Skriv svar