Kommunistisk terrorism i USA

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Kommunistisk terrorism i USA

Inlägg av Dag den vise » 23 januari 2013, 22:52

Vänsterterrorism är en sak som många brukar se som något typiskt europeiskt, men faktum är att det även förekom i USA. Den mest kända av de kommunistiska terrorgrupperna är the Weathermen Underground. De är kända för att ha sprängt flera bomber i sjuttiotalets USA och för att ha befriat hippien och drogförespråkaren Timothy Leary från fängelset. Jag har även hört att vissa inom den militanta black-power rörelsen och de som kidnappade Patty Hearst skulle ha varit influerade av kommunistisk ideologi, men det har jag inga några bevis för. Därför undrar jag om någon på det här forumet kan någonting mer om vänsterterrorismen i sjuttiotalets USA.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kommunistisk terrorism i USA

Inlägg av Hans » 24 januari 2013, 09:22

Här finns en lista av alla (?) terrordåd i USA, inklusive vänsterns.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Kommunistisk terrorism i USA

Inlägg av sonderling » 24 januari 2013, 10:59

I filmen om J Edgar Hoover (med Di caprio, bra tyckte jag) så förekommer en scen från 20-talet där "kommunister" öppnar eld på en parad av hemkommande soldater från VK1.

Men jag hittade ingen incident i listan som kunde passa in. Var det bara "hitte på" för dramatiken i filmen tro?

Sonderling

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Kommunistisk terrorism i USA

Inlägg av Dag den vise » 3 februari 2013, 11:00

sonderling skrev:I filmen om J Edgar Hoover (med Di caprio, bra tyckte jag) så förekommer en scen från 20-talet där "kommunister" öppnar eld på en parad av hemkommande soldater från VK1.

Men jag hittade ingen incident i listan som kunde passa in. Var det bara "hitte på" för dramatiken i filmen tro?

Sonderling
Jag har förvisso inte sett filmen om Edgar J Hoover, men det som du beskriver påminner mer om ett anarkistiskt terrordåd än ett kommunistiskt dito. Vid tiden för första världskriget (och säkert efter det också) var den mest aktiva grenen av vänsterextremismen i västerlandet anarkismen och inte den bolsjevikiska kommunismen. Flera kungar och höga politiker ska under denna tid ha blivit dödade av anarkister beväpnade med revolvrar och bomber. Men man ska också komma ihåg att man under det tidiga nittonhundratalet gjorde särskilt mycket skillnad mellan bolsjeviker och anarkister. Rosa Luxenburg, till exempel kallades ofta för anarkist, trots att hon egentligen var marxist-leninist.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Kommunistisk terrorism i USA

Inlägg av lampros » 3 februari 2013, 11:21

Jag vet inget om 70-talet. Men nog fanns det en radikal vänster i USA under 20- och 30-tal. Och den levde kvar under 40- och 50-talet. Se bl.a självbiografin "Witness" av en som hoppade av, Whittaker Chambers:

http://en.wikipedia.org/wiki/Whittaker_Chambers

Och denna radikala underground var inga beskedliga diskussionsklubbar. Chambers hoppade av för att det började bli för farligt. Det skedde 1938. Sedan blev han högerman. Men det är en annan historia.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Kommunistisk terrorism i USA

Inlägg av Dag den vise » 29 maj 2013, 11:22

Här är ett expempel på ett anarkistiskt terrorattentat i USA (källa http://sv.wikipedia.org/wiki/Wall_Street-attentatet). Det utfördes utanför banken JP Morgans huvudkontor på Wall Street 23 den sextonde september år 1920 av
annhängare till den italienske anarkisten Luigi Galleani. Attentatet skördade 38 liv och skadade 143 människor. Attentatet utfördes med hjälp av en hästdragen vagn fylld med 45 kilo dynamit och 230 kilo järnskrot som spränges med hjälp av en tidsstyrd detonator. De som dog var huvudsakligen börsmäklare, stenografer, bud och kontorsassistenter. Atentatet förstörde dessutom större delen av interiören i Morgan-byggnaden.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Kommunistisk terrorism i USA

Inlägg av CHJIMS » 20 augusti 2013, 19:48

Knappast lika omfattande som Europa.

Skriv svar