...Som om det inte vore nog med detta så har jag läst att Ptolemaios för övrigt mycket framstående forskningsresultat hittades på 1200-talet, men några kartor som han ritat har man icke hittat (!)......Nu börjar man ju undra, vad som egentligen stämmer i denna soppa. Någon?
Ptolemaios karta
Ptolemaios karta
Försöker förstå Adam av Bremens geografiska föreställningar om skandinavien och Sverige, och det är ju som alla vet mycket motsägelsefulla beskrivningar av geografin runt östersjön. Inget märkligt i sig eftersom jag förstår att han hade ett mycket begränsat källmaterial till sitt förfogande. Enl mina egna iakttagelser så stämmer beskrivningarna ändå relativt bra om man vrider den skandinaviska halvön ett kvarts varv i ostlig riktning. Naturligtvis är det fortfarande väldigt mycket som inte stämmer. Trots det så har jag via Google försökt få fram information om huruvida Adam hade möjlig tillgång till adekvata kartor runt östersjöområdet, men där hugger jag i sten. Har läst på ett flertal ställen att han förmodligen orienterat sig efter Ptolemaios kartor som redan då hade över 800 år på nacken...märkligt att inga framsteg gjorts sedan dess tyckte jag och sökte vidare. Fann då att Ptolemaios kartor har varit totalt okända för världen fram till 1200-talet då dom tydligen hittades i Konstantinopel ( vet ej vad som är sant eller ej, skriver bara vad jag läst). Detta innebär alltså att Mäster Adam knappast kan haft tillgång till några kartor som härrör från Ptolemaios i alla fall. Dessutom ser jag på den allra äldsta versionen som jag fortfarande inte vet om den kommer från Ptolemaios penna; att världen i stort sett tar slut vid östersjöns sydkust, skandinavien är inte ens med! En senare version som tydligen är den allra vanligaste och tillskrivs att vara Ptolemaios geographica är i själva verket en reviderad version från 1467....(!) Där finns Skandinavien med. Sverige och Norge har en form som ungefär påminner om Afrika...
...Som om det inte vore nog med detta så har jag läst att Ptolemaios för övrigt mycket framstående forskningsresultat hittades på 1200-talet, men några kartor som han ritat har man icke hittat (!)......Nu börjar man ju undra, vad som egentligen stämmer i denna soppa. Någon?