Sverige Under andra Världskriget.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av millgard » 9 december 2012, 12:21

Sverige exporterade en hel del trä också, men problemet var att exporten var ett sätt att hålla Sverige utanför kriget. Ett neutralt Sverige kunde fortsätta exportera malm, trä och mekaniska produkter. Ett krigförande Sverige skulle oavsett sida få sina industrier, gruvor etc sönderbombade av "den andra sidan".

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av varjag » 9 december 2012, 12:48

Dessa var då frågorna:

Hur kunde Sverige behålla sin neutralitet?
Hur påverkades Sverige ekonomiskt av andra världskriget? (Både under andra världskriget och efter)
Kunde man verkligen kalla Sverige neutralt?
--------------------------------------------------------------------------------
1) Framför allt genom vårt geografiska läge!
Inte direkt ''i vägen'' för ngn stormakt - som Danmark/Norge/Finland -
så länge vi sålde vad vi hade - till villiga köpare. Notabelt - Tyskland!

2) Dramatiskt! Mer än hälften av den normala utrikeshandeln (England/Frankrike - översjöiska länder) klipptes av genom
tyska och engelska blockader. Som sagts ovan - Sverige behövde tyska kol - lika desperat som Tyskland behövde svensk järnmalm.
En ofta glömd faktor, den svenska Handelsflottan. Befann sig till största delen ''hemma bakom blockaden''....
Kunde bara tjäna (mycket betydande!) fraktintäkter genom att segla för tysk handel. Och gjorde det.

3) Neutralt? INGEN kan vara helt neutral i ett Världskrig!
Sverige gick balansgång på slak lina - men med duktiga styrmän vid rodret. Som ''lutade år rätt håll'' hela tiden.
Som nyktert följde krigsutvecklingen - och skickligt brassade de svenska seglen efter vindkantringarna!

My tuppence, Varjag

LillaNissen
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 december 2012, 16:04

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av LillaNissen » 9 december 2012, 13:20

JohnT skrev:
LillaNissen skrev: ..
men vi måste ju ha tjänat riktigt bra med pengar eftersom vi sålde väldigt mycket fordon och vapen och annat material till kriget till båda sidorna så vi måste ju tjänat mycket pengar.
Kunde man verkligen kalla Sverige neutralt?
Eftersom vi tillverkade vapen och annat material till båda sidorna tycker jag personligen inte att man skulle kunna kalla Sverige neutralt heller inte för att de lät båda sidorna passera landet för att anfalla ett annat.

Sverige sålde inga vapen till Tyskland,
Svenska varv exporterade ett mindre antal små fiskebåtar som tyskarna beväpnade.
Men det var smuggling, inte vapenexport godkänd av regeringen.

Dock tillverkades boforskanoner på licens i länder som Tyskland ockuperade(+österrike, om man inte vill kalla anschluss för ockupation),och där fortsatte man produktionen för Tyskland.
Det var Tyskland som levererade vapen till Sverige till höga priser, som betalning för järnmalmen.

Sverige sålde vapen till Norska och Danska motståndsrörelsen från och med 1944 men det var knappast något man tjänade pengar på.

Bilplåt tillverkades inte i Sverige utan fick importeras från Tyskland
Så vapen och fordon kan du lämna utanför diskussionen.



Sverige sålde en massa järnmalm till Tyskland men betalningen var kopplad till att vi fick import från Tyskland av bland annat kol. Och tyskarna dubblade priset på kol medan priset på järnmalm låg i stort sett still under kriget.


Mvh
/John
Ok, finns detta ner skrivit någon stans på nätet angående detta?

LillaNissen
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 december 2012, 16:04

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av LillaNissen » 9 december 2012, 20:59

Har nu skrivit klart min uppgift men innan jag tänker skicka in den till min lärare så tänkte jag publicera den här för att se vad ni tycker och för att kunna fin slipa den lite på det ni tycker behövs.

Sverige under andra världskriget
Jag valde Sverige under andra världskriget på grund utav att jag tyckte detta skulle vara intressant att läsa om. Men en av anledningar var också på grund utav att jag direkt när jag tänkte på vilka frågor man kunde ha så kom jag på några i huvudet direkt som skulle vara både intressanta och lätta att skriva sin synpunkt om. Jag valde det lite också på grund utav att man inte hör så värst mycket om Sverige under andra världskriget men det finns ändå rätt mycket frågor att spekulera kring ämnet. Jag valde först Stalin som ämne men kom inte riktigt igång kring det då jag inte kom på några frågor och själva ämnet tyckte jag personligen inte var särkilt intressant så jag bytte till ”Sverige under andra världskriget” istället. Den största av anledningar att jag valde Sverige under andra världskriget var väl just för att jag kom på frågor angående ämnet i huvudet direkt när jag tänkte på det, men att man inte hört så mycket om Sverige under andra världskriget och att jag tyckte ämnet var intressant hade också en stor roll i det. Då jag inte hört så mycket mer om Sverige än vad alla säger och det brukar ofta bara vara att vi inte var så neutrala som det sägs och att vi sålde material till båda sidorna och lät de passera genom vårt land för att anfalla länder som låg runt omkring oss.

Varför anföll inte Tyskland Sverige?
Jag anser att det fanns många anledningar till just detta och finns nog inte något rätt eller fel svar men en av anledningarna anser jag berodde på hur vårt land geografiskt är placerat då vi inte låg i vägen för tyskland. Vi utgav heller inte något hot mot Tyskland då vi frivilligt sålde vår Järnmalm till dem och lät dem passera vårt land via vår järnväg för att anfalla närliggande länder. Så jag anser att om vi inte hade sålt så mycket Järnmalm redan innan kriget så hade vi kanske blivit anfallna utav Tyskland eller om hade höjt priset på Järnmalmen så hade kanske också Tyskland anfallit oss för att sedan ockupera Sverige och alla Sveriges Järnmalms brytningsområden. Men då vi frivilligt sålde vår Järnmalm till Tyskland och då vi också höjde Tyskland export från 1,5 miljoner till 5 miljoner ton utan större problem så utgjorde vi inte något som helst hot mot tyskland. Då vi och Frankrike hade varit de största Järnmalms säljarna till Tyskland innan kriget så hade vi stor betydelse för Tyskland då de behövde järnmalm till kriget och då frankrike krigade emot tyskarna så var vi den enda stora Järnmalms säljaren som fanns kvar utom de Järnmalms brytningsområden de ockuperade när de ockuperade olika länder i Europa. Så de hade ju faktiskt kunnat ockupera Sverige också och ockuperat Järnmalms brytnings områden och sluppit att betala för Järnmalmen. Så varför man inte gjorde detta vet jag faktiskt inte då tyskarna hur lätt som helst hade kunnat ta över Sverige.


Hur påverkades Sverige Ekonomiskt av Andra Världskriget? (Under/Efter)
Under andra världskriget så fick vi sålt mycket Järnmalm och Kullager då detta var mycket viktigt för ländernas krigsförmåga, tillbaka fick Sverige kol och koks samt konstgödsel som var viktiga varor för Sveriges försörjning. Även olika oljor, fetter, salt, kemiska produkter, läkemedel, valsverksprodukter och krigsmateriel ingick i importen från Tyskland. Vi fick också köpa dessa varor för någorlunda billigt pris. Men vi fick också dåligt utbud på varor och var tvungna att ransonera för att inte ta slut på våra varor. Ransoneringen gick till så att Statens livsmedelskommisson delade ut ransonerings kuponger, den första ransoneringen startades år 1940 för kaffe och te och samma år i april ransonerades också socker. Och därefter ransonerades de flesta varor såsom bensin och ved med mera. Mjölk behövdes dock aldrig ransoneras då man hade gott om detta. Utöver ransoneringen så försökte man själv tillverkade de varor som man tidigare hade importerat från andra länder. Dessa ransoneringar var nödvändiga pågrund av att Tyskarna hade ockuperat Danmark och Norge så hade Sverige blivit avskuren ifrån handeln västerut och led därmed av brist av varor på grund utav att man bara fick transportera ett visst antal båtar och de var också tvungna att segla en viss rutt.
Efter andra världskriget så stod Sverige bra till då Europa än en gång stod i spillror medans Sverige hade klarat sig. När städerna sedan skulle byggas upp igen runt om i Europa krävdes stora mängder av Järn och trävaror vilket gynnade Sveriges Ekonomi. Så man skulle faktiskt kunna säg att vi tjänade på andra världskriget ekonomiskt.


Var verkligen Sverige så neutrala?
Jag skulle inte personligen kalla Sverige särkilt neutralt under Andra Världskriget då vi lät Tyskarna passera vårt land för att anfalla ett annat. Såsom Engelbrenchdivisionen då vi tillät den tyska armén ta sig genom det ”neutrala” Sverige med hjälp utav järnväg till Finnland från det ockuperade Norge. Det krävdes 105 stycken tåg för att fullfölja transporten av den tyska armén. Vi ska heller inte kallas neutrala på grund utav all material vi sålde till de krigande länderna.
Den Svenska järnmalmshandeln var sedan 1927 bestämt att exporten av Järnmalm inte fick överstiga 10,5 Miljoner ton per år. Men efter Hitler maktövertagande så ökades tysklands andel av exporten från 1,5 miljoner ton till 5 miljoner ton. Storbritanien, vars järnmalmsimport försvårats stort på grund utav inbördeskriget i Spanien, försökte matcha Tyskland och fick tillstånd att köpa 2,2 miljoner ton. Men på grund utav svajande Brittisk ekonomi föll 2,2 miljoner snart ner till 1,5 miljoner ton. Fram till krigets utbrott 1 september 1939 så var Sverige och Frankrike de största leverantörerna av Järnmalm till Tyskland men efter krigsförklaringarna så var där efter Sverige ensam kvar som Järnmalms leverantör. Och då vi under finska vinterkriget sände 8260st svenska soldater och då vi också försedde Finnland med vapen och annat material som var nödvändigt för kriget.

Varför anslöts sig inte Sverige till de Allierade?
Då hotet från Ryssland kändes större än det från den tidigare vännen Tyskland som var öppet välvilliga till Sverige. Då Finnland som var Sveriges närmsta ”broderfolk” och före detta del av Sverige redan var invaderat av Sovjet. De enda som kunde förhindra en fulländad invasion av Finnland var Tyskland. De Allierade därimot var inte intresserade av att hjälpa varken Finnland eller Sverige utan ville tvärtom forma en allians med Sovjet, vilket skulle kunna krossa Finland och sen där efter kanske också Sverige för all framtid. Även om det låter dåligt i våra öron idag, men om man tänker sig in i Sveriges situation då så skulle det nog inte vara helt osannolikt att Hitler kunde hoppas på att Sverige skulle gå med Axelmakterna om kriget utvecklats annorlunda.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sverige Under andra Världskriget.

Inlägg av millgard » 9 december 2012, 21:12

Likt väldigt många andra historielärare är chansen överhängande att även DIN lärare hänger här, så det är nog bäst att anstränga sig. ;)

(skriv järnmalm med gemener, namn på länder med versaler, det gör texten betydligt mer låttläst)

Skriv svar