Historieätarna

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Historieätarna

Inlägg av a81 » 15 november 2012, 21:33

Serien Historieätarna börjar på SVT i kväll. Det var intressant att se maträtterna, men tyvärr många fel.

Givetvis lyckades de hävda att "få svenskar kunde läsa och skriva" på 1600-talet, vilket väl är både rätt och fel. Skrivkunnigheten var inte särskilt hög (men ändå mycket hög jämfört med resten av världen vid samma tid), men läskunnigheten var i slutet av 1600-talet mycket hög (dock avsevärt lägre i början av seklet). De flesta kunde läsa (lagstadgad läskunnighet sedan 1686) i slutet av 1600-talet. Jag skulle gissa att det i slutet av 1600-talet var ungefär lika ovanligt/vanligt att kunna läsa som det är att ha körkort i dag. Det var alltså ingen självklarhet att alla kunde läsa, men de allra flesta kunde det.

Några fler felaktiga citat:

"Klassresor är förbjudna" - totalt fel! Ståndscirkulationen var faktiskt rätt stor.

"Allmogens barn fick inte gå i skolan" - konstigt då att Uppsala universitets studenter på 1600-talet till 30-40 procent var bondsöner!

"Innan elektriciteten etablerats i Sverige" - jo, det kan man ju hålla med om. :D

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Historieätarna

Inlägg av Ben » 15 november 2012, 23:07

Det stormaktstida Sverige skulle knappast ha fungerat utan "klassresorna" eftersom den expanderande statsapparaten krävde mer och mer utbildat folk.

Sedan är jag inte någon expert på 1600-talets krigföring, men möjligen överdrev man mördandet, våldtagandet och plundrandet en smula. Det blir ju i längden svårt att försörja en armé om man slår ihjäl alla bönder i de byar man marscherar förbi.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Historieätarna

Inlägg av sonderling » 16 november 2012, 08:10

Jag reagerade också på det här med klassresorna, ja inte för att jag är expert men om jag inte minns fel från Englunds böcker så kunde väl en enkel soldat som var duglig avancera till ......högre stånd..eller vad det heter.

Annars tyckte jag programmet var intressant, det här med historisk mat är nått som jag själv brukar hitta på, fast inget så avancerat som i programmet.
(I kväll tänkte jag vi skulle ha riktig biff stroganoff med strimlad biff, creme freiche, grey pou pon(ellerhurdetstavas) och salt gurka. Och givetvis rysk vodka till.

Sonderling

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Historieätarna

Inlägg av Ben » 16 november 2012, 12:50

Sedan överdrev man nog i avseende på kvinnornas bristande bildning. Vare sig inom adeln eller inom borgarståndet skulle det rimligen ha fungerat särskilt bra med hustrur som inte kunde räkna eller helt saknade språkkunskaper.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Historieätarna

Inlägg av B Hellqvist » 16 november 2012, 12:54

Det verkar som om programmets researchers är sämre utbildade än 1600-talsmänniskorna... ;) Ska kolla avsnittet på SVT Play.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Historieätarna

Inlägg av Sarvi » 16 november 2012, 12:58

Äh, det kan man väl förstå att stringensen blir lite haltande när man häller i sig en massa öl hela dagen och sedan ska hålla någon form av föreläsning. Jag hade varit glad om jag lyckats framföra kompletta meningar... :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Historieätarna

Inlägg av sonderling » 16 november 2012, 15:10

Sarvi skrev:Äh, det kan man väl förstå att stringensen blir lite haltande när man häller i sig en massa öl hela dagen och sedan ska hålla någon form av föreläsning. Jag hade varit glad om jag lyckats framföra kompletta meningar... :)
Jo visst :lol: Men nog slirrade Herr Haag på vissa meningar ibland, He he.

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Historieätarna

Inlägg av a81 » 16 november 2012, 23:43

Förstår inte varför Erik Haag måste spela okunnig i serien när han uppenbarligen är rätt allmänbildad (jfr vinsten i På spåret).

Tänkte också på påståendet att adeln inte hade någon riktig kontakt med sina barn. Detta stämde möjligen i viss mån i kungliga och högadliga kretsar, men inte bland den lågadel som utgjorde en stor del av adeln. Jon Stålhammars brev hem till sin fru under Stora nordiska kriget ger till exempel inte alls den bilden. Han skriver om barnens utbildning och hälsar till grannarna (som är torpare och liknande).

Tyvärr tror jag att man mer och mer tappat förståelsen för hur det var i Sverige och i stället ger en överdriven bild av något slags feodalt Europa som inte riktigt existerade i Sverige. 1600-talets Sverige var inget statiskt klassamhälle, utan ett samhälle med efter dåtida mått små klassklyftor och goda möjligheter till social rörlighet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Historieätarna

Inlägg av sonderling » 23 november 2012, 14:41

Vad tyckte ni om gårdagens program då? Kände ni igen er i 70-talet?
Jag hajade till över dricksglaset med cigg på matbordet. Min gammel moster hade precis likadant.
Annars vette fan om jag minns alla dessa kalla rätter.

Sonderling

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Historieätarna

Inlägg av Psilander » 23 november 2012, 17:12

Det är synd att SVT skall göra lek av historieprogammen, vem axlar manteln efter Villius eller för den delen Lindqvist. Edward Blom hade ju varit utmärkt för detta program istället för en förvuxen barnprogramledare som Erik Haag.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Historieätarna

Inlägg av Markus Holst » 23 november 2012, 18:46

maten kände jag inte igen, men miljöerna och rökandet. Det var ju min tonårstid som beskrevs.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Historieätarna

Inlägg av sonderling » 24 november 2012, 18:06

Markus Holst skrev:maten kände jag inte igen, men miljöerna och rökandet. Det var ju min tonårstid som beskrevs.
Håller med, fast i mitt fall var det barndomen. Eller ja jag kommer ihåg när avokadon var ny och alla trodde det var en frukt som skulle ätas som dessert. Jag tyckte den var skitäcklig, det dröjde många år innan jag kunde äta den.....som grönsak.

Sonderling

Ps Edward Blom ja han är oerhört underskattad, men han är väl inte tv-mässig antar jag. :(

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Historieätarna

Inlägg av Markus Holst » 24 november 2012, 19:27

Jag undviker fortfarand ehelst avokado. Jag minns den främst som något msom alla drog upp en planta av i kruka

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Historieätarna

Inlägg av a81 » 26 november 2012, 00:41

Instämmer, Edward Blom eller möjligen Christopher O'Regan hade fungerat bättre i det här programmet, eventuellt tillsammans med någon icke-historiker.

Jag missade tyvärr 1970-talsprogammet, får se någon repris eller på SVT Play. Jag misstänker att det talades mycket om progg, bo i kollektiv, demonstrera mot Vietnamkriget, bojkotta Coca Cola, etc, trots att det var en mycket liten del av Sveriges befolkning som levde den livsstilen, förmodligen en ungefär lika stor andel som adeln utgjorde på 1600-talet, alltså någon procent av befolkningen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Historieätarna

Inlägg av sonderling » 26 november 2012, 07:20

Jo det kom med lite progg och demonstrationer men inte så mycket faktiskt. Ja har för att man t.o.m nämnde att bara en liten del levde i denna vänstervåg och att borgarna vann valet 1976 m.m.
Jag tycker absolut du ska försöka se den på svt.play. Själv skulle jag vilja pröva en "gröna hissen". Vad var det, Gin, Grön curacao och Pommac?

Sonderling
Som däremot levde i om än inte i kollektiv så, hur ska jag säga, vänster orienterad tillvaro med demontrationer och Coca cola förbud m.m.

Skriv svar