Vänner.
Jag har varit uppsutten i en genomgång där man illustrerade ett resonemang med denna historia:
Under operation Barbarossa (man var inte mer exakt än så) hamnade ett tyskt stridsvagnskompani lite väl långt framom resten av förbandet. Man slog sig fram utan sällskap av artilleri eller eget infanteri, snart tog framryckningen stopp eftersom man möttes av ett stycke träskmark som skiljde stridvagnarna från fienden som hade grävt ned sig i ett skogsbryn.
Med fem användbara stridsvagnar kvar fattade kompanichefen beslutet att skytt och laddare kvarstannar i respektive vagn och fortsätter att ge eldunderstöd medan övriga urlastar och strider som infanteri. Denna styrka skall sedan ha gjort en omfattning och rullat upp den sovjetiska ställningen från ena flanken. Resultatet enligt sagesmannen skall ha blivit att man tog 200 krigsfångar och erövrade sexton stycken artilleripjäser.
Det är en bra historia men låter en smula "Hasselesque", någon som har hört den förr och kan knyta den till tid/plats/förband?
/NIL
En anekdot sant/falskt?
En anekdot sant/falskt?
Äh, det löser sig.
Re: En anekdot sant/falskt?
Jag har hört liknande men då handlade det om att komma åt välplacerade pv pjäser. Jag ska kolla igen vilken bok det var jag läste det.
Re: En anekdot sant/falskt?
Vid ett specifikt tillfälle kan det nog fungerat.
I historien kan det ju finnas ett uns sanning men genom åren blivit lite "förvanskad".

I historien kan det ju finnas ett uns sanning men genom åren blivit lite "förvanskad".