VM 1994, Sverige världsmästare

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
farbroronkel
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 april 2012, 13:47

Re: VM 1994, Sverige världsmästare

Inlägg av farbroronkel » 28 september 2012, 11:21

Ja den sommaren glömmer jag aldrig. När Sverige låg iunder med 1-2 mot Rumänien, och Stefan Schwartz blev utvisad såg det nattsvart ut, men vilken vändning.
Det är viktigt att hålla i minnet att dessa svenska spelare blev riktigt stora efter mästerskapet, t.ex. Kenneth Andersson var inte ens ordinarie när turneringen startade.
Synd att vi inte fick Italien i semi, där hade vi haft en jättechans.

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: VM 1994, Sverige världsmästare

Inlägg av Knurd » 4 november 2013, 05:08

Under VM '94 var Carl Bildt statsminister, och Ny Demokrati var stödparti till regeringen. Känns surrealistiskt i efterhand.

Hela landslaget hade helgonförklarats på en nivå ovanför Zlatan, Stenmark och Carolina Klüft. Hyllningarna hade blivit bisarra på ett sätt man knappt kunnat drömma om.

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: VM 1994, Sverige världsmästare

Inlägg av Grönis » 8 november 2013, 21:14

Delar mycket av det som skrivits. Som ni varit inne på så var många stora nationer lite svagare just 94 och det var just en brytpunkt mellan två "tidsepoker" i världsfotbollen. Men viktigast av allt var att Sverige var en lagmaskin där många spelare nådde sin absoluta formtopp under mästerskapet. Äran för detta skall såklart tillskrivas lagledningen med Tommy Svensson i spetsen som lyckades få ut absolut max av en trupp som i grunden var bra. En annan aspekt som jag tror var direkt avgörande för framgången var att stommen i laget två år tidigare spelat ett framgångsrikt mästerskap på hemmaplan och bevisat för sig själva och svenska folket att man kunde mäta sig med de bästa lagen i Europa. Dessutom hade man slagit ut Frankrike i kvalet, ansett som det kanske bästa laget i Europa vid den tidpunkten. Dessa erfarenheter var förmodligen viktiga, speciellt i början av mästerskapet.

För några år sedan hamnade jag bredvis en av "94-hjältarna" på en middag. Mycket sympatiskt för övrigt. Efter en stund kom vi in på fotboll och semifinalen i vm. Han menade att det "värsta" var, att just innan Brasilien gjorde sitt mål så hade det känts som om Svenskarna var på väg in i matchen på allvar och Brassarna hade blivit lite frustrerade av alla missar. Dessutom hade Ingesson en nick i stolpens utsida vill jag minnas så visst hade Sverige med lite flyt kunnat vinna.

När vi tänker på de bästa landslagen genom tiderna så är på pappret laget vid VM i Tyskland 2006 ett av det bästa vi ställt på banan enligt mig. En mycket stabil backlinje av den gamla svenska skolan där Mellberg var en mittback av världsklass. Zlatan som var på väg uppåt och redan var bland de 10 bästa anfallarna i världen och där Henke Larsson avgjort Championsleauge finalen med två assist mot Arsenal, där Fredrik Ljungberg varit lagets bästa spelare under året. Sammantaget 4 spelare i världstoppen men ändå inget fungerande lag och långt från framgångarna 12 år tidigare..

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: VM 1994, Sverige världsmästare

Inlägg av a81 » 10 november 2013, 14:46

Knurd skrev:Hela landslaget hade helgonförklarats på en nivå ovanför Zlatan, Stenmark och Carolina Klüft. Hyllningarna hade blivit bisarra på ett sätt man knappt kunnat drömma om.
Det är svårt att gradera sportprestationer mellan idrotter och över tiden. Av de tre namnen som nämns här skulle jag dock säga att Zlatan är den största, då han under lång tid tillhört den yttersta världseliten i världens största sport.

Skriv svar