Ubåtsbas med undervattenstunnel

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Bergman » 7 februari 2014, 16:40

tryggve skrev: Har han någon information om hur och när hon byggdes om för den här sortens uppdrag då? För all information som finns tillgänglig tycker ju faktiskt på att hon hade kvar sina ballistiska robotar fram till 1985, och då verkade som SSBN. Och som sagt så kan "specialuppdrag" betyda rätt mycket som inte alls behöver vara så spännande. Testa ny utrustning kan vara en sak, och det lär vara rätt mycket hemlighetsmakeri även kring nya hydrofoner och liknande under kalla kriget...
Tryggve.

Här e länken till boken jag talar om.

https://biblioteket.stockholm.se/sok?fr ... 20lindfors

Om jag fattat rätt så är den mesta av Lindfors information från 80-talet. Vi har ju ett annat perspektiv på frågan nu 2014 eftersom mycket kommit fram om Sveriges förhållande till NATO sedan dess. Lindfors anger även vidare att det fanns redaktörer på DN (Kultur redaktionen?) som fått lämna tidningen med avgångs vederlag eftersom de velat publicera inlägg om det här, men att ägarna "övertygats" att inte göra det, istället gjorde man allt för att hålla saken hemlig. Det är ganska lätt att förstå om det skedde på 80-talet när vi som Nation hela tiden kände närvaron av björnen i öster,..

Lindfors talar även om en djup-ränna hela vägen in till Verkö kajen, med minsta djup 26m.

Men, åter till det som jag tycker är nyckeln. Finns det, eller finns det inte en FOA rapport från våren 1984, där man varit och mätt radioaktiviteten i Karlskrona basängen???? Om rapporten finns får Lindfors bok mycket större trovärdighet. Vart söker man efter sådan här information??


Bill.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av tryggve » 7 februari 2014, 17:17

Bergman skrev:
Tryggve.

Här e länken till boken jag talar om.

https://biblioteket.stockholm.se/sok?fr ... 20lindfors
Tack, men om du har läst den så vet du väl om han berör det som jag undrar över. Går han in på detta något? För det verkar ju rätt viktigt för hela historien, speciellt som all tillgänglig information tycks peka åt att hon faktiskt fungerade som SSBN tills 1985.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Bjernevik » 7 februari 2014, 17:39

Kent skrev:Varför skulle tanken på en "ubåtsbas med undervattenstunnel" vara tokerier?
Om du har glömt varför, så rekommenderar jag att du går tillbaka i tråden och läser mina och andras inlägg som redogör för det.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av tryggve » 7 februari 2014, 19:44

Bergman skrev:Tryggve,

Du får ursäkta mig,.. kanske har jag fel,... Men jag har fått uppfattningen att du, Bjernevik och CvD gärna kritiserar oss andra och ställer frågor kring det vi har lagt ner möda på, funderat över och läst,.. Jag skickade länken så att du kan läsa själv, få svar på dina frågor och sedan presentera en din slutsats för oss andra.

Jag väntar med spänning!!

Bill.
Jag undrade ju bara om han alls berör detta, går det inte ens att få ett "ja" eller "nej" på det? Du får i din tur ursäkta , men jag blir inte så lockad av att fortsätta diskussionen om det enda svaret jag får är "läs boken".
Men det är ju ändå OT för trådens ämne, så det är kanske bra att bryta för mig här.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Urban » 8 februari 2014, 10:46

Kent skrev:
Fann att citatet kommer i från boken

Från Gullmarns inre del : något om natur, människor och händelser / Leif Molander
Molander, Leif, 1933- (författare)
ISBN 978-91-633-3624-9 (inb)

http://libris.kb.se/bib/11330795
Boken är katalogiserad som "Folkkultur Sverige Bohuslän sao och Gullmarsfjorden" och är ingen officiell statlig utredning om att bygga. Med andra ord så kan det röra sig om författarens missuppfattning om vad begreppet skydds- respektive ubåts/undervattenstunnel innefattar som jag beskrev innan. Lokala rykten om vad militären haft i de olika bergsanläggningarna runt om i Sverige är som bekant varierande och har även i en del fall uppmuntrats som desinformation av militären.
Senast redigerad av 1 Urban, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Urban » 8 februari 2014, 11:06

Bergman skrev:
Lindfors talar även om en djup-ränna hela vägen in till Verkö kajen, med minsta djup 26m.
Enligt Karlskrona hamn så är rännan idag 18-20 m och vad är det som är konstigt med det? Hamnen tar idag in 240 m långa fartyg med 9 m djupgående vid kaj.

http://www.karlskrona.se/sv/Arbete--For ... rkohamnen/

Karta:
http://www.karlskrona.se/Global/Karlskr ... skrona.doc

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av varjag » 8 februari 2014, 11:26

Lindfors talar även om en djup-ränna hela vägen in till Verkö kajen, med minsta djup 26m
En kaj med 26 meters djup - vid kajen..... 8O

ta den ''om älgen också''!

Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av CvD » 8 februari 2014, 13:17

Thule2 skrev:Men även den konspiratoriske Thunander har i en av sina böcker skrivit att en SSBN legat inne vid kajen i Karlskrona, men man hade för säkerhets skull kapat tornet på den , för att den inte skulle synas. Mooooahahahahah/ Thule
Då lär man få lite problem med att hålla en på rak kurs samt var ska dom ha placerat periskop odyl?. :)

/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av CvD » 8 februari 2014, 21:50

Bill, jag stöder inte din teori då jag ser tekniska svårigheter med den.

Om Thunander har påstått, vilket jag inte vet, att USS Sam Rayburn, eller en annan SSBN, varit i Karlskronas hamnbassäng med avkapat torn, så kan vi för det första konstatera att ubåten kommer ha problem med kursstabiliteten då ubåtens torn verkar som stabilisator. Det bör även noteras att USS Sam Rayburn, liksom övriga amerikanska SSBN, har sina dykroder på tornet, för övrigt högt placerade. Ett avkapat torn skulle medföra att dykroderna inte skulle vara kvar. Att placera dem på skrovet skulle kräva mycket stora ombyggnationer. Tornet är dessutom en plats där periskop och dylikt är placerade.
Det bör noteras att USS Sam Rayburn faktiskt fortfarande används av USN, som ett övningsfartyg, som kan ses på bilden (från 2010) i länken. http://www.navsource.org/archives/08/0863512.jpg
Som synes är torn med dykroder kvar.

En amerikansk SSBN är ingen liten ubåt och som någon nämnt förut skulle det behövas en stor tunnel för att kunna få henne igenom, en tunnel som dessutom behöver marginaler, eftersom navigering i blindo under vatten inte är det lättaste, särskilt med små felmarginaler. Tror dessutom inte en amerikansk SSBN har de bästa prestanda i lågfartsmanövrering.

Om nu en tunnel byggts i Karlskronas hamnbassäng, hur har sprängmassorna fraktats bort. Stora mängder sprängmassor som fraktats bort med lastbil genom Karlskrona bör ha uppmärksammats, Karlskrona som dessutom bör ha sin del av främmande makts underrättelsepersonal. Om sprängmassorna har fraktats genom undervattenshålet bör någon slags specialubåt för det ha tillverkats. Finns inga indikationer på att någon sådan ska ha existerat. Dessutom bör sprängningar i hamnbassängen ha noterats av lokalbefolkningen antingen genom vattenuppkast vid tunnelmynningen eller som kraftiga vibrationer.

Däremot frånsäger jag mig alla påståenden om personangrepp på din person från min sida.

/CvD

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Kent » 8 februari 2014, 22:12

CvD skrev:Om Thunander har påstått, vilket jag inte vet, att USS Sam Rayburn, eller en annan SSBN, varit i Karlskronas hamnbassäng med avkapat torn, så kan vi för det första konstatera att ubåten kommer ha problem med kursstabiliteten då ubåtens torn verkar som stabilisator.
Finns det någon som helst källa på att Thunander hävdat detta eller är det ännu en myt som sprids utav "vissa personer" ?

PatLin
Medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 29 september 2013, 15:29
Ort: Uppsala

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av PatLin » 8 februari 2014, 22:21

Thule2 skrev:Men även den konspiratoriske Thunander har i en av sina böcker skrivit att en SSBN legat inne vid kajen i Karlskrona, men man hade för säkerhets skull kapat tornet på den , för att den inte skulle synas. Mooooahahahahah/ Thule
Intressant. Jag har läst några av Thunanders böcker men inte alla gissar jag då eftersom jag inte sett något sådant påstående. Skulle vara väldigt upplysande om du ville tala om vilken bok och vilken sida detta är på?
/PatLin

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Thule2 » 9 februari 2014, 10:40

Jo , nog är det dravel" alltid. Thunander kom ju med uppgiften att två amerikanska ubåtar smet ut via sundet" också. Varav den ena skadad. Vid en grundlig utredning så fann man att ingen sådan passage överhuvudtaget inträffat. Ok, om vi nu inte skall kalla såna påståenden för konspirationer och Herr Thunader konspiratör, vad skall vi då kalla dem? Lögner,? Fria fantasier? Fabler? För bara ett par trådar sedan var du ju själv inne på att våra allierade hade kunnat ha fått hjälp med att bygga en hemlig bas inne i Karlskrona området,. Nu kallar du det hela för dravel ! För en gång skull är vi överens Kent. Thule

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Kent » 9 februari 2014, 11:00

Thule2 skrev:Jo , nog är det dravel" alltid. Thunander kom ju med uppgiften att två amerikanska ubåtar smet ut via sundet" också. Varav den ena skadad. Vid en grundlig utredning så fann man att ingen sådan passage överhuvudtaget inträffat. Ok, om vi nu inte skall kalla såna påståenden för konspirationer och Herr Thunader konspiratör, vad skall vi då kalla dem? Lögner,? Fria fantasier? Fabler? För bara ett par trådar sedan var du ju själv inne på att våra allierade hade kunnat ha fått hjälp med att bygga en hemlig bas inne i Karlskrona området,. Nu kallar du det hela för dravel ! För en gång skull är vi överens Kent. Thule
Men Thule, jag har sett lägg där "någon" skriver exakt samma sak som du skrivit här att "Thunander var den som låg bakom informationen om de modifierade atomubåt i Karlskrona"
Anonym12 juli 2013 18:59

Skipper,
Jag vill påstå att jag är väl insatt i frågan. Både praktiskt under min tid i blått och även senare då jag läst det mesta som går att läsa i ämnet.
Tunander har i en av böckerna han skrivit påstått att det låg en amerikansk SSBN i U-läge vid kajen i Karlskrona. Om du vill ska jag leta fram vilken bok det är och ge dig sidnumret där han skriver detta.
Enligt Tunander hade man modifierat ubåten så den inte skulle sticka upp över ytan.
Jag vet inte hur det är med dig men jag har en aning svårt att ta till mig hans forskning i ämnet i övrigt när han påstår något sådant.
Sedan om han påstått att det fanns amerikanska SSBN i Hårsfjärden är jag inte helt säker på, kan mista mig där.

//JH75
http://navyskipper.blogspot.se/2013/07/ ... kning.html
Svithjod

Samma Tunander som påstått att USA använde en stor atomubåt i karlskrona och att man löste dess djupgående genom att kapa bort tornet.

Foliehatterier i klass med Jallai.
https://www.flashback.org/sp42084082
Svithjod
zxr13 skrev: Citat:
Du blandar ihop Ola Tunander med Tommy Lindfors.
ja det kan stämma, fritt ur minnet.
https://www.flashback.org/sp42086530
Svithjod
Ola Tunander hävdade att USA skickade atomubåtar in i bla Gåsefjärden. Problemet var bara att djupet i Gåsefjärden är inte tillräckligt för den utpekade atomubåten så en bit av tornet skulle sticka upp över ytan.
Så hur löste USA detta enligt Tunander? Jo man kapade helt sonika av ubåtens torn/ lätt som en plätt...... Karln är en fullständig foliehatt .
https://www.flashback.org/sp15998015

Personen som skrivit detta har då blivit ombedd att komma med källa på detta men han har inte återkommit med bevis på sina uttalanden utan undviker helt att svara precis som du gör nu.

För diskussionen och forumets bästa ber jag dig nu åter igen att bevisa att Tunander har skrivit det du hävdar eller ta tillbaka det.

Sedan har jag INTE skrivit att "våra allierade hade kunnat ha fått hjälp med att bygga en hemlig bas inne i Karlskrona området"

jag skrev
Kent skrev: OM och nu skriver jag OM det finns dylika anläggningar så är jag helt säker på att NATO varit med och bekostat dem och haft sista ordet om utformningen.
Det är en enorm skillnad i det du påstår att jag skrev och det jag faktiskt skrev.

Utländsk makt för givetvis inte bygga några hemliga anläggningar på svensk mark men det får lov att bidra med pengar och kunnande till svenska baser.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av ola » 9 februari 2014, 17:55

Intressant tråd detta , har man lärt sig något nytt när man med faslig fart ögnade genom sidorna
Att det varken fanns undervattenstunnel vid Skredsvik/Gullmarsfjorden eller Muskö :D

(orkade inte läsa allt om eventuella gliringar eller påhopp m.m. och den något varma klimat som finns/fanns)



Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Ubåtsbas med undervattenstunnel

Inlägg av Martin Lundvall » 9 februari 2014, 19:51

Ser faktiskt ingen vits att fortsätta detta, en saklig diskussion om undervattenstunnlar är försvunnen. Synd det var intressant.

/Martin

Skriv svar