Det är en del snygg grafik du Findus satt ihop, men i korthet kring den kan man ju bara säga att det existerar inget stöd för att Whiskey-ubåt skulle kunna bära någon form av mindre farkoster och det finns inte heller något stöd för att Piranhan kunde bära någon Triton-farkost.
Finns det någon källa som ens antyder att detta har hänt? Det vill säga med just Whiskey och Piranha, eller är det enbart spekulationer om hur det skulle kunnat vara?
Ja förutom att det är en självklarhet med alla SDVs att de transporteras till ett ska vi säga framskjutet utgångsläge så anges på
http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files ... 7/list.htm att man använde ytfartyg och ubåt till
Triton-1. Vilken sorts ubåt anges inte. Vidare har vi Carl Bildts anförande. Vi har också den här intervjun med de fd Sovjetiska ubåts officerarna.
Vad har du för belägg för att valryggen var 16 meter? Alla kända uppgifter pekar på 8-10 meter.
Tja, den låg ju där på kajen och blev uppmätt till 16 meter. En Triton-2 är däremot 10 meter .
Att den skulle varit den "svenska valryggen" är inte särskild sannolikt
Nej men väl den "Sovjetiska valryggen" i svenska vatten. Precis som du skrev i ett inlägg den 4 aug 2013 är den tornlös och spolformad. Det torn och rör man kan tycka sig se, kan mycket väl finnas bakom farkosten. Det är svårt att avgöra med en enda dålig bild ur ett inte så fördelaktigt perspektiv. Tornlös och spolformad är vad jag återkommer till.
Sedan en rejäl bakre fena som uppenbart är högre än ryggen och definitivt skulle synas om ryggen exponerades över vattenytan. Att förväxla eller likna denna vid en grynna är ej sannolikt.
Att fenan ser monstruös ut beror också det på perspektivet. Jag tror att fena och själva skrovformen är jämnstrukna.
Vilken erfarenhet hade Sovjet egentligen av att konstruera små militära ubåtar - för det måste ju vara det som avses här? Att de byggt en större mängd mindre ubåtar för diverse ändamål står klart, men ingen känd funktionell torr miniubåt för militärt bruk. (Det vill säga underrättelse/sabotage under stridsmässiga förhållanden, ej enbart djuphavsfarkoster som kunde tappa av någon kommunikationskabel.)
Den här ubåten skulle inte ens strida som vanliga ubåtar med torpeder mot andra fartyg. Vilket gör saken lättare inte svårare. Sedan är det inte frågan om att landa på månen. Bara bygga en disel-elektrisk ubåt lagom anpassad för specialoperationer. Låt vara en ganska liten ubåt, men det har man som sagt haft förut.
Jag antar den uppgiften kommer från Emil Svenssons föredrag som finns i FOKK 15? Den information man får är ju som allting annat väldigt vag och inga närmare detaljer kommer, och framför allt ingen information om att den skulle ha något att göra med Piranha-farkosten.
Nej det är från Bengt Gustafsson. Han kände till det som ÖB, men när han som pensioner forskade för sin bok och ville kontrollera saken igen fick han inte se allt arkivmaterial.
Däremot sjösattes en 29 meter lång sovjetisk farkost just 1979 och det är inte helt omöjligt att det egentligen är den han "menar".
Det var intressant! vad är det för båt? Källor?
Internationella västerländska experter på ryska/sovjetiska ubåtsvapnet ställer sig helt frågande till svenska påstående om omfattande avancerade operativa miniubåtar på 80-talet.
Vilka är dom experterna?
Och vad kan rimligen motivet vara att först under hela 80-talet mer eller mindre öppet hundratals gånger exponera sina enheter med periskop, torn eller hela ubåtar i ytläge fullständigt bekymmerslöst - för att sedan många år senare inleda en desinformationskampanj där diverse ryssar skriver misstänkt "mycket" om Piranhan - i syfte att få Sverige att tro att inga ubåtar fanns.
Nu ska vi nog reda ut vad vi pratar om här innan någon som läser missuppfattar. Öppet exponerar ubåtstorn eller hela båten i ytläge hundratals gånger? Och fullständigt bekymmerslöst dessutom.
Det där sista är ju bara en ren gissning från din sida. En ganska dålig sådan också. Sverige hade eldtillstånd delegerat ned till fartygschefs nivå. varje chef på patrullbåt eller bevakningsbåt hade rätt att öppna eld. Reglerna för eldgivning skärptes efterhand. Från 1989 skulle eld öppnas utan föregående varning även om det innebar risk att sänka motståndaren. Så bekymmerslös är nog lite fel ord.
Det här med hundratals gånger. Vet du att det är så eller tror du det?
Om man opererar med ubåt inne i skärgården måste det vara omöjligt att inte visa periskop eller del av tornet emellanåt. Skärgården är trång och grund. För att kunna navigera behöver man ibland göra observationer med periskopet. I bland kan det säkert bli så grunt att en ubåt tvingas bryta ytan med tornet en stund medan den passerar en uppgrundning.