Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 11 september 2013, 15:34

Thule2 skrev:Där blir jag något tveksammare faktiskt.
Det är lite roligt - just denna tycker jag är oerhört mycket mer lik Piranha än den andra bilden. :) Man ser uppenbart olika saker. Men till skillnad från den första sonarbilden har denna ett antal runda former och en nedsänkning i fören, och inte alls de helt raka former och kantigt torn som den första bilden.

Hur som helst är det ingen Piranha, då farkosten på denna sonarbild endast är 14 meter lång, så det rör sig om någon mindre typ av enhet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av tryggve » 11 september 2013, 16:14

En fråga från mig som inte är så insatt: hur "säker" är man från svensk sida på att detta är ubåtar och inte anomalier?

När det gäller mönster så håller jag med om att vissa bilder är lika Piranha, men jag vet å andra sidan också att vi människor är väldigt duktiga på att se det vi vill i bilder. Så jag litar inte på mig själv för fem öre där. :-)
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 11 gånger.

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 11 september 2013, 16:15

Här är ju ett intressant konsept med tanke på tidigare diskussion om sätt att transportera. Tyvärr så kan jag inte ryska /Thule
http://militaryrussia.ru/blog/index-905.html

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Korea

Inlägg av tryggve » 11 september 2013, 16:22

En sak som slog mig förresten: Nordkorea har ju en stor flotta av mindre ubåtar av Yono-klassen och Sang-O-klassen. De har ju också bevisligen haft en hel del verksamhet mot Sydkorea i form av offensiva operationer i form av ilandsättande av infiltratörer, samt attacken mot Cheonan.

Sydkoreanska flottan borde ha en del erfarenhet av att jaga mindre ubåtar, kan man ju tycka. Finns det någon information om detta?

(beklagar om detta inte hör hemma i den här tråden)

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule2 » 11 september 2013, 20:01

Det enda jag känner till är att Nord Korea och Iran köpt en del Ryska miniubåtar /Thule

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av tryggve » 11 september 2013, 20:13

Thule2 skrev:Det enda jag känner till är att Nord Korea och Iran köpt en del Ryska miniubåtar /Thule
Vilka typer är det? Både Nordkorea och Iran har köpt Sovjetiska/ryska "vanliga" ubåtar, (Romeo och Whiskey i fallet Nordkorea, Kilo i fallet Iran). I fallet Nordkorea har man väl även köpt Romeo-båtar av Kina, plus att man bygger själva. Men vilka typer av miniubåtar är det?

Yugo var väl en Jugoslavisk design som såldes till Nordkorea.
http://en.wikipedia.org/wiki/Yugo_class_submarine

Nordkoreas Sang O är vad jag förstår ett hemmabygge.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sang-O_class_submarine

Nordkorea har sedan sålt teknologi till Iran.

Användarvisningsbild
Findus
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 augusti 2013, 13:05

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Findus » 11 september 2013, 20:17

Här är ju ett intressant konsept med tanke på tidigare diskussion om sätt att transportera. Tyvärr så kan jag inte ryska /Thule
tack för tråden Thule. Sådant är alltid uppskattat :)

Användarvisningsbild
Findus
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 augusti 2013, 13:05

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Findus » 11 september 2013, 20:22

Rickard skrev:
Thule2 skrev:Där blir jag något tveksammare faktiskt.
Det är lite roligt - just denna tycker jag är oerhört mycket mer lik Piranha än den andra bilden. :) Man ser uppenbart olika saker. Men till skillnad från den första sonarbilden har denna ett antal runda former och en nedsänkning i fören, och inte alls de helt raka former och kantigt torn som den första bilden.

Hur som helst är det ingen Piranha, då farkosten på denna sonarbild endast är 14 meter lång, så det rör sig om någon mindre typ av enhet.
Hur vet du att den är 14 meter?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av tryggve » 11 september 2013, 20:27

Thule2 skrev:Här är ju ett intressant konsept med tanke på tidigare diskussion om sätt att transportera. Tyvärr så kan jag inte ryska /Thule
http://militaryrussia.ru/blog/index-905.html
Intressant, jag gjorde en googletranslate
The research nuclear submarine / nuclear submarine for special purposes ( PLASN ) . Aircraft carrier developed based on the SSGN pr.949A CDB ME "Rubin " commissioned by the Russian Navy Googie . The submarine rescue vehicle deep-sea manned and unmanned autonomous underwater vehicles designed for diverse research in remote areas of the ocean , participate in search and rescue operations. As well as the PLA will provide installation of various subsea equipment and its inspection , participate in tests of new samples of research equipment , monitor underwater highways. Back in February 2012 , the then Commander in Chief of the Russian Navy Vladimir Vysotsky announced plans to use as a special-purpose boats unfinished SSGN "Belgorod" . And so, December 20, 2012 in shop number 55 "Sevmash " ( Severodvinsk ) project 09852 pledged, and will be completed by SSGN K- 139 "Belgorod" pr.949AM (serial number 664 ) .

There are several variants of the hypothetical use of the new boat carrier :
1. The official version - the boat carrier will carry one or more of manned deep-sea rescue apparatus and several autonomous unmanned vehicles. The latter are likely to be located on the site of rocket launchers SSGN pr.949A .
2 . A hypothetical version - the boat carrier will be nuclear deep station of the type or types of alleged pr.10831 pr.18510M . Perhaps , in this embodiment, the housing PLASN vzerka will be installed in a niche that will host the docking facilities and services worn by AGS .
Ubåten på bilden förefaller då vara en (icke-färdigbyggd) Oscar-klass SSGN på 12500 ton.

EDIT: mer info här.
http://en.rian.ru/military_news/20120209/171227695.html

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 11 september 2013, 21:01

hävringe-piranha.png
hävringe-piranha.png (316.66 KiB) Visad 542 gånger
Findus skrev:Jag tycker den är väldigt lik en 865 / Piranha. Skuggeffekt för och akter om tornet gör att det ser lite större ut.


Jag håller med om att skuggeffekter på båda sidor om tornet gör att det förefaller vara bredare, men att det sannolikt är det mörka partiet i mitten som är det egentliga tornet.

Även om sidorna är suddiga så är ovandelen tydlig och det mest slående är hur pass högt tornet är i förhållande till hela ubåtsskrovet, det vill säga väldigt annorlunda från den mycket låga Piranha-tornet.

Man kan också se just att hela ovandelen av skrovet är en rät linje från för till akter.

Sedan undrar jag över din tanke med den nedre bilden? Eftersom Piranhans torn är så pass lågt i förhållande till dessa totala höjd (kanske högst 1/4 av skrovet) passar det ju inte in på sonarbilden, men då har du tagit bort halva underdelen av Piranhan för att den i alla fall nästan skall passa? Jag är inte riktigt med på idén?

Rickard skrev: Hur som helst är det ingen Piranha, då farkosten på denna sonarbild endast är 14 meter lång, så det rör sig om någon mindre typ av enhet.
Findus skrev:Hur vet du att den är 14 meter?
Jag skrev tyvärr fel, den skall vara omkring 12 meter.

Bilden publicerades på Försvarets webbsida för en del år sedan, men länken finns tyvärr inte kvar. Längden angavs då till ca tolv meter.

http://file.prio.no/files/projects/Spel ... r-ytan.pdf

Se även sida 297 i "Spelet under ytan" på länk ovan.

Whistleblower
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:48

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Whistleblower » 11 september 2013, 22:29

På den större versionen av bilden finns två pilar som pekar åt höger, vilket indikerar att den rör sig åt det hållet och det är alltså på högersidan som fören är.
Vad sägs om den här engelska kandidaten?
http://tinypic.com/view.php?pic=2mfm7nm&s=3

Hoppsan, en bra kandidad, men visade sig vara en stor leksak. "Model of Russian Victor class submarine, Chatham dockyard, Sat 9 June 2012 1. Built for the 1998 Jame Bond film 'The world is not enough'."
http://urly.fi/9nQ
Senast redigerad av 1 Whistleblower, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Findus
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 augusti 2013, 13:05

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Findus » 11 september 2013, 22:35

Det är en del snygg grafik du Findus satt ihop, men i korthet kring den kan man ju bara säga att det existerar inget stöd för att Whiskey-ubåt skulle kunna bära någon form av mindre farkoster och det finns inte heller något stöd för att Piranhan kunde bära någon Triton-farkost.

Finns det någon källa som ens antyder att detta har hänt? Det vill säga med just Whiskey och Piranha, eller är det enbart spekulationer om hur det skulle kunnat vara?
Ja förutom att det är en självklarhet med alla SDVs att de transporteras till ett ska vi säga framskjutet utgångsläge så anges på http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files ... 7/list.htm att man använde ytfartyg och ubåt till
Triton-1. Vilken sorts ubåt anges inte. Vidare har vi Carl Bildts anförande. Vi har också den här intervjun med de fd Sovjetiska ubåts officerarna.
Vad har du för belägg för att valryggen var 16 meter? Alla kända uppgifter pekar på 8-10 meter.
Tja, den låg ju där på kajen och blev uppmätt till 16 meter. En Triton-2 är däremot 10 meter .
Att den skulle varit den "svenska valryggen" är inte särskild sannolikt
Nej men väl den "Sovjetiska valryggen" i svenska vatten. Precis som du skrev i ett inlägg den 4 aug 2013 är den tornlös och spolformad. Det torn och rör man kan tycka sig se, kan mycket väl finnas bakom farkosten. Det är svårt att avgöra med en enda dålig bild ur ett inte så fördelaktigt perspektiv. Tornlös och spolformad är vad jag återkommer till.
Sedan en rejäl bakre fena som uppenbart är högre än ryggen och definitivt skulle synas om ryggen exponerades över vattenytan. Att förväxla eller likna denna vid en grynna är ej sannolikt.
Att fenan ser monstruös ut beror också det på perspektivet. Jag tror att fena och själva skrovformen är jämnstrukna.
Vilken erfarenhet hade Sovjet egentligen av att konstruera små militära ubåtar - för det måste ju vara det som avses här? Att de byggt en större mängd mindre ubåtar för diverse ändamål står klart, men ingen känd funktionell torr miniubåt för militärt bruk. (Det vill säga underrättelse/sabotage under stridsmässiga förhållanden, ej enbart djuphavsfarkoster som kunde tappa av någon kommunikationskabel.)
Den här ubåten skulle inte ens strida som vanliga ubåtar med torpeder mot andra fartyg. Vilket gör saken lättare inte svårare. Sedan är det inte frågan om att landa på månen. Bara bygga en disel-elektrisk ubåt lagom anpassad för specialoperationer. Låt vara en ganska liten ubåt, men det har man som sagt haft förut.
Jag antar den uppgiften kommer från Emil Svenssons föredrag som finns i FOKK 15? Den information man får är ju som allting annat väldigt vag och inga närmare detaljer kommer, och framför allt ingen information om att den skulle ha något att göra med Piranha-farkosten.
Nej det är från Bengt Gustafsson. Han kände till det som ÖB, men när han som pensioner forskade för sin bok och ville kontrollera saken igen fick han inte se allt arkivmaterial.
Däremot sjösattes en 29 meter lång sovjetisk farkost just 1979 och det är inte helt omöjligt att det egentligen är den han "menar".
Det var intressant! vad är det för båt? Källor?
Internationella västerländska experter på ryska/sovjetiska ubåtsvapnet ställer sig helt frågande till svenska påstående om omfattande avancerade operativa miniubåtar på 80-talet.
Vilka är dom experterna?
Och vad kan rimligen motivet vara att först under hela 80-talet mer eller mindre öppet hundratals gånger exponera sina enheter med periskop, torn eller hela ubåtar i ytläge fullständigt bekymmerslöst - för att sedan många år senare inleda en desinformationskampanj där diverse ryssar skriver misstänkt "mycket" om Piranhan - i syfte att få Sverige att tro att inga ubåtar fanns.
Nu ska vi nog reda ut vad vi pratar om här innan någon som läser missuppfattar. Öppet exponerar ubåtstorn eller hela båten i ytläge hundratals gånger? Och fullständigt bekymmerslöst dessutom.

Det där sista är ju bara en ren gissning från din sida. En ganska dålig sådan också. Sverige hade eldtillstånd delegerat ned till fartygschefs nivå. varje chef på patrullbåt eller bevakningsbåt hade rätt att öppna eld. Reglerna för eldgivning skärptes efterhand. Från 1989 skulle eld öppnas utan föregående varning även om det innebar risk att sänka motståndaren. Så bekymmerslös är nog lite fel ord.

Det här med hundratals gånger. Vet du att det är så eller tror du det?

Om man opererar med ubåt inne i skärgården måste det vara omöjligt att inte visa periskop eller del av tornet emellanåt. Skärgården är trång och grund. För att kunna navigera behöver man ibland göra observationer med periskopet. I bland kan det säkert bli så grunt att en ubåt tvingas bryta ytan med tornet en stund medan den passerar en uppgrundning.

Användarvisningsbild
Findus
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 augusti 2013, 13:05

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Findus » 11 september 2013, 22:49

Rickard skrev:
hävringe-piranha.png
Findus skrev:Jag tycker den är väldigt lik en 865 / Piranha. Skuggeffekt för och akter om tornet gör att det ser lite större ut.


Jag håller med om att skuggeffekter på båda sidor om tornet gör att det förefaller vara bredare, men att det sannolikt är det mörka partiet i mitten som är det egentliga tornet.

Även om sidorna är suddiga så är ovandelen tydlig och det mest slående är hur pass högt tornet är i förhållande till hela ubåtsskrovet, det vill säga väldigt annorlunda från den mycket låga Piranha-tornet.

Man kan också se just att hela ovandelen av skrovet är en rät linje från för till akter.

Sedan undrar jag över din tanke med den nedre bilden? Eftersom Piranhans torn är så pass lågt i förhållande till dessa totala höjd (kanske högst 1/4 av skrovet) passar det ju inte in på sonarbilden, men då har du tagit bort halva underdelen av Piranhan för att den i alla fall nästan skall passa? Jag är inte riktigt med på idén?

Rickard skrev: Hur som helst är det ingen Piranha, då farkosten på denna sonarbild endast är 14 meter lång, så det rör sig om någon mindre typ av enhet.
Findus skrev:Hur vet du att den är 14 meter?
Jag skrev tyvärr fel, den skall vara omkring 12 meter.

Bilden publicerades på Försvarets webbsida för en del år sedan, men länken finns tyvärr inte kvar. Längden angavs då till ca tolv meter.

http://file.prio.no/files/projects/Spel ... r-ytan.pdf

Se även sida 297 i "Spelet under ytan" på länk ovan.
Det var inte för att tvinga den att passa på något sätt. Som jag tolkar sonarbilden ser vi just så mycket av ubåten som jag visar. Resten är dolt av botten-geografin

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 11 september 2013, 23:40

Findus skrev:Det var inte för att tvinga den att passa på något sätt. Som jag tolkar sonarbilden ser vi just så mycket av ubåten som jag visar. Resten är dolt av botten-geografin.
Det finns en poäng i att en del av undersidan kan vara dold, då aktern förefaller något oproportionerligt smal. Dock gällande Piranha-ubåten så passar fortfarande inte ovandelen.

Findus skrev:Den kunde också bära fram ett flertal olika dykarfarkoster och sex attackdykare. Dessa kunde hela tiden återvända till miniubåten efter avslutade deluppdrag för att få lite mat, vila och ny andningsgas. Dykarfarkosternas batterier laddades upp.
Ytterligare en sorts miniubåt användes. Den var en tornlös så kallad "valrygg" på 16 meter.
Rickard skrev: Vad har du för belägg för att valryggen var 16 meter? Alla kända uppgifter pekar på 8-10 meter.
Findus skrev:Tja, den låg ju där på kajen och blev uppmätt till 16 meter.
Ja, att det låg en 16 meter lång undervattensfarkost i Balaklava står ju klart, men min fråga gällde att du menade att en 16 meter lång valrygg deltog i operationerna på svenskt vatten.

Findus skrev:Ja förutom att det är en självklarhet med alla SDVs att de transporteras till ett ska vi säga framskjutet utgångsläge så anges på http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files ... 7/list.htm att man använde ytfartyg och ubåt till
Triton-1. Vilken sorts ubåt anges inte.
Nu är det lite svårt med automatöversatt ryska, men det kan också vara själva specifikationen man beskriver. Hur som helst gällde länken den lilla tvåmans-Triton-1, men min fråga gällde de varianter du skapat i din grafik, dvs Triton-2 buren på Whiskey eller Piranha?

Findus skrev:Vidare har vi Carl Bildts anförande.
Eftersom han själv avböjde att berätta sin påstådda kunskaper för en utredning som hade aktuell vald regerings tillstånd att ta del av allt muntligt och skriftligt material i frågan får man utgå från att det inte fanns mycket belägg i hans historier och man kan notera att han själv hållit en väldigt låg profil i frågan sedan minkarna kom fram.

Findus skrev:Vi har också den här intervjun med de fd Sovjetiska ubåts officerarna.
Vad i de intervjuerna visar stöd för detta?

Balaklava-2.PNG
Balaklava-2.PNG (442.67 KiB) Visad 507 gånger
Findus skrev:Det torn och rör man kan tycka sig se, kan mycket väl finnas bakom farkosten.


Tittar man på det lite förstorat förefaller det tydligt att både det lilla tornet och ett eller flera rör/master sitter monterat på skrovet och inte finns någonstans bakom farkosten. Denna farkost känns inte varken tornlös eller slät.

Balaklava-2a.PNG
Balaklava-2a.PNG (408.41 KiB) Visad 507 gånger
Findus skrev:Att fenan ser monstruös ut beror också det på perspektivet. Jag tror att fena och själva skrovformen är jämnstrukna.
För mig ser det ganska klart ut att en tänkt vattenlinje som exponerar ett antal meter av ryggen utan tvekan också skulle ha en stor del av fenan ovanför ytan.
Balaklava-4a.PNG
Balaklava-4a.PNG (464.66 KiB) Visad 507 gånger
Om man skall tänka sig att perspektivet skapar en synvilla och att denna farkost skulle kunna visa "ryggen" utan att exponera fenan så bör perspektivet vara något i stil med ovan? Vilket dock inte känns fullt korrekt förstås.

Tittar man på den nedre fenan så är det ju också där mycket tydligt att den är större än skrovets undersida.


Jag återkommer med svar på övriga kommentarer lite senare.

Användarvisningsbild
Findus
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 augusti 2013, 13:05

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Findus » 12 september 2013, 06:37

Rickard skrev:
Findus skrev:Det var inte för att tvinga den att passa på något sätt. Som jag tolkar sonarbilden ser vi just så mycket av ubåten som jag visar. Resten är dolt av botten-geografin.
Det finns en poäng i att en del av undersidan kan vara dold, då aktern förefaller något oproportionenligt smal. Dock gällande Piranha-ubåten så passar fortfarande inte ovandelen.
Med den upplösning vi har på bilden och eventuell lätt förvrängning i bilden så tycker jag nog att det passar som hand i handske.
Den kunde också bära fram ett flertal olika dykarfarkoster och sex attackdykare. Dessa kunde hela tiden återvända till miniubåten efter avslutade deluppdrag för att få lite mat, vila och ny andningsgas. Dykarfarkosternas batterier laddades upp.
Ytterligare en sorts miniubåt användes. Den var en tornlös så kallad "valrygg" på 16 meter.
Rickard skrev: Vad har du för belägg för att valryggen var 16 meter? Alla kända uppgifter pekar på 8-10 meter.
Findus skrev:Tja, den låg ju där på kajen och blev uppmätt till 16 meter.
Ja, att det låg en 16 meter lång undervattensfarkost i Balaklava står ju klart, men min fråga kom utifrån att du menade att en 16 meter lång valrygg deltog i operationerna på svenskt vatten.
ok, då förstår jag vad du menar. några handfasta bevis har jag inte förutom de "valryggar" du har skrivit mycket om. Och om jag minns rätt sedan tidigare diskussioner så fans det tvivel på att sovjet hade en sådan. Vilket dom alltså hade. Jag förstår inte varför fotografen + ÖB Gustafsson kallar den en spolformad, tornlös valrygg om den inte ens var tornlös. Mitt argument vara alltså att det har rapporterats "valryggar" i många fall. Och här snubblar vi över en näst intill okänd sovjetisk sådan.Om någon här på forumet sitter inne med lite upplysningar kring denna tingest vore jag glad.
Findus skrev:Ja förutom att det är en självklarhet med alla SDVs att de transporteras till ett ska vi säga framskjutet utgångsläge så anges på http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files ... 7/list.htm att man använde ytfartyg och ubåt till Triton-1. Vilken sorts ubåt anges inte.
Nu är det lite svårt med automatöversatt ryska, men det kan också vara själva specifikationen man beskriver. Hur som helst gällde länken den lilla tvåmans-Triton-1, men min fråga gällde de varianter du skapat i din grafik, dvs Triton-2 buren på Whiskey eller Piranha?
Ja, men om man översätter till engelska blir det ganska bra. På svenska blir det ofta oläsligt. Hur som helst man skriver: Delivery midget submarine type Triton-1 to the place of the operation could be carried on board surface ships of different tonnage of ships and submarines. Så nu vet vi att dom gjorde det. Vad det gäller 613 / Whiskey ubåtar, så användes de till mycket konstigt. De var även i tjänst länge. Ända in på 2000-talet.

Annars kommer jag inte på rak arm på något skrivet förutom Carl Bildt förstås.
Findus skrev:Vidare har vi Carl Bildts anförande.
Eftersom han själv avböjde att berätta sin påstådda kunskaper för en utredning som hade aktuell vald regerings tillstånd att ta del av allt muntligt och skriftligt material i frågan får man utgå från att det inte fanns mycket belägg i hans historier.
Det är din egen fundering som tycks stämma illa med verkligheten. Måste man tolka Bildts vägran att medverka i Ekéus och Mossbergs utredning på just det sättet? Var Carl Bildt ensam om att vägra svara på frågor från dessa utredare? Vad kallade Bildt kommissionens slutrapport till regeringen?
Findus skrev:Vi har också den här intervjun med de fd Sovjetiska ubåts officerarna.
Vad i de intervjuerna visar stöd för detta?
Att det pratas om Triton och Sirena användes från ubåt. Det saknas i din sammanfattning men Bengt Gustafsson skriver om det.

Skriv svar