Töre-incidenten 1987

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av MD650 » 13 april 2012, 08:59

Kan det varit så att man i Töre hade miniubåten en bit ut och rekade med dykare i hamnen?
Har en bekant som var med 1987 och enl. honom hade han stridskontakt med en dykare.
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 13 april 2012, 10:35

MD650 skrev:Har en bekant som var med 1987 och enl. honom hade han stridskontakt med en dykare.
Intressant förstås. Var din bekant någon som "gillar att berätta spännande historier" eller en som du skulle beteckna som lugn/trovärdig?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av MD650 » 13 april 2012, 17:26

Rickard skrev:
Intressant förstås. Var din bekant någon som "gillar att berätta spännande historier" eller en som du skulle beteckna som lugn/trovärdig?
Har ingen anledning att inte tro honom.
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 13 april 2012, 17:35

Med stridskontakt, menas det skarpt eldöppnande?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av varjag » 13 april 2012, 22:33

så kanske det inte är omöjligt för en liten miniubåt att operera i vatten med mindre än 15 meters djup?
Jag räknar så här; skrovets ytterdiameter - minst 3 meter. Nödvändig frigång över botten - minst 2-3 meter, säg 6 meter mellan sjöbotten och skrovets ovandel. Vid vattendjup mindre är 15 meter - där inte grynnorna är kända - blir det ett mycket farligt vågspel, Varjag

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Rickard » 14 april 2012, 09:50

MD650 skrev:Har en bekant som var med 1987 och enl. honom hade han stridskontakt med en dykare.
Kan det handlat om handgranater? Det finns redovisat i den statliga utredningen 2001 (sid 192) att det sattes in fem skarpa granater mot misstänkt dykare:

"På måndagen den 13 juli gjordes de första vapeninsatserna; fem handgranater kastades mot förmodade dykare, samt ytterligare två mot ”prickar” som syntes under ytan och som åstadkommit vågsvall."

Om det var det tillfället så är alltså händelsen i sig inte sekretessbelagd.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Donkeyman » 14 april 2012, 20:49

Nu har det sig så att bara ett par år senare jobbade jag en period i MoDo:s timmerbogserare. Och de som varit ombord några år tidigare berättade att man hade varit i krokarna med ett timmersläp och beordrats att lägga det tvärs över inloppet till Töre. Vilket definivt gjort det omöjlgt för någon sorts undervattensfarkost att komma in eller ut från området.

Dessutom minns jag Törebornas irritation över militären. Och då gick snacket ungefär så här: Här finns landets absolut bästa "löjbottnar", det vill säga det är här man fiskar Siklöja. På grund av de speciella omständigheterna är det mycket stränga krav på alla former av så kallade "sjöentrepenader". Att spränga under vattnet är i praktiken helt förbjudet - alldeles oavsett vad man skall bygga eller göra. Något som lokalbefolkningen accepterar att leva med tack vare löjfisket. Men döm om deras förtvivlan när militären plötsligt börjar kasta bomber på platsen. För att jaga påstådda u-båtar.

Sedan hade det sig också så att de som jobbade i kustnära sjöfart eller fiske aldrig någonsin såg några u-båtar. De som såg sådana var pensionerade miilitärer och "knäppkärringar".

Ungefär så gick diskussionerna år 1989.

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Robert Lindqvist » 15 april 2012, 17:04

inte var det väl bara gammla militärer och "knäppkärringar" som såg saker vid Töre 1987? jag har en bestämd minnesbild om en KUSTFISKARE som intervjuades i media efter att han i snudd på kolliderat med en farkost som gick fram precis under ytan.

En liten miniubåt av typ 908 är 10 meter lång. Inte ens 2 meter hög. 1,8 meter bred och ser cigarrformad ut uppifrån. en sån har inga problem att ta sig fram inne i Töreviken. Enligt vad jag ser av sjökorten så skulle även en typ-865 PIRANHYA utan vidare ta sig långt in för att sen understödja dykare med dykarfarkoster o dyl.

Förövrigt har jag två första hands källor som var där. En officer från Boden och en vpl hundförare från F 21. Officeren hade jag som befäl under min egen vpl 2 år senare. Han berättade om hur man flera gånger pejlade in snabbsändningar från land riktade ut över fjärden. Man hade två helikoptrar och ständig beredskapsstyrka för att försöka fånga in den som sände från land men misslyckades.
Killen som var hundförare på F21 jobbade jag ihop med senare i livet. Han berättade om en del mystiska episoder när man följde spårupptag som slutade i vattnet. Han berättade också om hur dom fick lära sig att leta efter tecken i terrängen. I stil med kvistar bryta på ett visst sätt eller stenar lagda på varandra och liknade saker. Man var övertygad om att "inkräktaren" fick understöd från land och dom där tecknen skulle kunna markera var någon gömt tex mat och vatten.

Bild

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Stilleben » 15 april 2012, 18:23

Robert Lindqvist skrev:-------
En liten miniubåt av typ 908 är 10 meter lång. Inte ens 2 meter hög. 1,8 meter bred och ser cigarrformad ut uppifrån. en sån har inga problem att ta sig fram inne i Töreviken. Enligt vad jag ser av sjökorten så skulle även en typ-865 PIRANHYA utan vidare ta sig långt in för att sen understödja dykare med dykarfarkoster o dyl.-------
Dessa topphemliga miniubåtar är alltså den främmande makten villiga att riskera för att även i Töre :? avslöja våra oerhörda försvarshemligheter.....

Men vad skulle hända om de själva blev avslöjade, vilket ju måste ligga oerhört nära till hands med avspärrningar och sjunkbomber m.m. mot dem på grunt vatten. Ibland i veckotal. :roll:

Eller kunde dessa fantastiska miniubåtar trots detta krypa långa sträckor på havsbotten till en ubåt i övervattensläge?Detta trots bl.a. radarövervakningen? Det förutsätter nog en andra länder överlägsen ubåtsteknik som de redan på 1980-talet då måste ha haft! 8-)

Tyvärr påminner alltså en hel del här om UFO-troendes "observationer" och fantasier!

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Robert Lindqvist » 15 april 2012, 18:42

Dessa topphemliga miniubåtar
ja då på 80-talet var dom topphemliga. men inte idag. Hur många bilder vill du ha på dom?? den lilla 10 meters saken hade sovjet mins 14 st av. Man hade minst 32 st av en ännu mindre sort. Det är inget ufo-troende. vakna upp och inse fakta. Jag är ledsen om det inte passar in i din världsbild men så var det. Och ja man var beredd att riskera en hel del. Förresten tror jag inte att man uppfattade det som någon större risk. Vad skulle lilla neutrala Sverige göra om vi lyckades bomba upp en ubåt? Förklara krig mot supermakten sovjet? knappast...

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Stilleben » 15 april 2012, 20:00

Robert Lindqvist skrev:
Dessa topphemliga miniubåtar
ja då på 80-talet var dom topphemliga. men inte idag. Hur många bilder vill du ha på dom?? den lilla 10 meters saken hade sovjet mins 14 st av. Man hade minst 32 st av en ännu mindre sort. Det är inget ufo-troende. vakna upp och inse fakta. Jag är ledsen om det inte passar in i din världsbild men så var det. Och ja man var beredd att riskera en hel del. Förresten tror jag inte att man uppfattade det som någon större risk. Vad skulle lilla neutrala Sverige göra om vi lyckades bomba upp en ubåt? Förklara krig mot supermakten sovjet? knappast...
Vem som är UFO-troende här kan vi lämna, jag beskyller inte någon av debattörerna för det. Men frågan är varför Sovjet, om de nu redan på 1980-talet innehade dessa då topphemliga farkoster, verkade vara så angelägna att få dem avslöjade genom att bege sig till Karlskrona, Töre m.m. och under lång tid, utsatta för en reell ubåtsbekämpning, uppehålla sig där. Med alltså en mycket stor risk för uppbringning och avslöjande av hemligheterna! Även detta tyder på att det inte funnits några ubåtar där!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av MD650 » 15 april 2012, 20:22

Påminner att sak och inte person skall diskuteras.
Respektera olika uppfattningar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av MD650 » 15 april 2012, 20:26

Stilleben skrev: Men frågan är varför Sovjet, om de nu redan på 1980-talet innehade dessa då topphemliga farkoster, verkade vara så angelägna att få dem avslöjade genom att bege sig till Karlskrona, Töre m.m. och under lång tid, utsatta för en reell ubåtsbekämpning, uppehålla sig där. Med alltså en mycket stor risk för uppbringning och avslöjande av hemligheterna! Även detta tyder på att det inte funnits några ubåtar där!
De kanske var så angelägna att införskaffa underrättelser att de var villiga att ta stora risker??
:)

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Robert Lindqvist » 15 april 2012, 20:28

Tyvärr påminner alltså en hel del här om UFO-troendes "observationer" och fantasier!
Bara för att påminna om vem som blandade in ufo-troende i saken.....

Förövrigt så har vi diskuterat exakt det här i en annan tråd redan 2007. Den gången fick du av mig en minst sagt upplysande redovisning i Sovjetunionens / Rysslands kapacitet på området. Du använde exakt samma argument då som nu. Du ifrågasatte samma saker. Vilket du fick utförliga svar på. Jag föreslår att du går tillbaks dit och läser på lite. tråden heter Hårsfjärden 1982

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Robert Lindqvist » 15 april 2012, 20:30

uppfattat på icke personangrepp :)

Skriv svar