Töre-incidenten 1987

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Bomil
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 oktober 2017, 07:32
Ort: Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Bomil » 9 november 2017, 07:16

Mina erfarenheter av Töre-incidenten 1987

Deltog i Töre-incidenten som KB (hade gjort huvuddelen av min vpltid under vintern 86/87) ca hälften av oss blev skickade till Kalix där vi skulle inställa oss för tjänstgöring, jag placerades inledningsvis i Fo Staben inne i Kalix där vi löste allehanda uppgifter, det så omtalade flygfotografiet fanns därinne, tillsammans med diverse andra bilder, kvalitet och motiv var av varierande art-men de påvisade samma sak-verksamhet i vattnet i Törefjärden. Bilderna satt inte på något sätt uppsatta för någon sorts collage, utan de fanns där för analys och jämförelse med de bilder som flöt in över tiden.

Under tiden på Fo staben hamnade jag i vad som benämndes rörlig Oplats, dvs det fanns en plats som man ville ha en mindre styrka på plats under 24 timmar för att komplettera eller utöka spaningsområdet med, vi var inte mer än 3 st på denna rörliga OP, jag och två st officerare, känslan när man på nattpasset satt ensam och tittade ut över vattnet var annorlunda då jag kallt konstaterade att min utbildningsnivå förmodligen inte stod i kontrast till ev motståndare som kunde röra sig i vattnet. Vi var ute på dessa rörliga OP ett antal gånger, vi observerade ingenting, förutom att en annan fast OP gick över en halvö med eldstötsförfarande-eldgivning samt spårljus var vad vi hörde och såg.

Jag såg ubåtsjakten när vi åkte vi i ”vår” helikopter Z52 och passerade dem när de stod i ett redoläge på en äng, detta var någon gång i inledningen av min sejour i Kalix, sedan fick vi höra att de blivit hemförlovade mitt under jakten vilket vi tyckte kändes konstigt.

Vid något tillfälle under tiden på Fo staben så fattades beslut om att göra någonting åt de sändningar som uppsnappades och hastigt och lustigt så fann jag mig själv i en helikopter med några till i full fart mot en position som något pejlkryss utvisat, väl på plats cirklade vi över och observerade en stund, varvid jag och en annan värnpliktig blev nedsatta på en kobbe, pulsen och uppmärksamheten vid det tillfället när vi befann oss på kobben hade jag aldrig upplevt innan, hade någonting visat sig så hade vi förmodligen skjutit iväg varenda patron vi hade. Vi sökte av kobben gåendes rygg mot rygg med varandra, när vi kollat av kobben (det kändes som flera timmar men var i verkligheten 10 min) så kom helikoptern tillbaka, väl uppe i helikoptern släppte den adrenalinuppbyggnad vi båda känt av och vi skakade kraftigt båda två. Vid nästa pejling var vi inte lika pigga på att kliva av.

Efter en tid på Fo staben så skulle jag återgå till Boden och normal KB-utbildning, lyckligtvis för min del sammanträffade det med ”skördeveckan” varvid jag åkte hem en vecka, när jag återkom till Boden så blev jag återigen skickad till Kalix för inställelse, denna gången hamnade jag i Storöhamn och fick den föga glorifierade titeln ”Vaktchef Storöhamn” tillsammans med en KB-kamrat, som vaktsoldater hade vi värnpliktiga från BerKomp, det fanns en båt med förare i hamnen, granatkastare på stranden, mineringar i slyn runt omkring, det fanns även en riktig fältstab i skogen på motsatta sidan av hamnen-som skötte allt operativt. Tiden i Storöhamn var betydligt mindre händelserik än då jag varit knuten till Fo staben under min första del av tjänstgöringen, det var ren vakttjänst helt enkelt, om ändå under annorlunda förhållanden, vägbanksladdningar (typ sovsäckspåsar fulla med sprängdeg) upplagda, 8 cm grk skjutandes på order, ammunition, mat osv för andra enheter.

Det förekom skjutningar med granatkastarna, dessa syftade till att skapa en ”ljudmiljö” som kunde verka påfrestande för de som befann sig under vattenytan, under tiden i Fo staben hade jag fått reda på att detta med ”påfrestande ljudmiljö” var någonting som man använde hårt med bergborrar som gick, grk som sköt samt vägbanksladdningar som släpptes sporadiskt i vattnet.

I hamnen så träffade jag på en kompis hemifrån som gjort sin KB-tid på PVRB 55, han hade varit ute på en OP med PVRB sikte från TOW, detta är ett värmesikte och hade en mkt god möjlighet att se temperaturskiftningarna som finns mellan personer/föremål som befinner sig på/strax under vattenytan. Hans enda problem var att de inte kunde ta fotografier direkt i siktet, vilket enligt hans utsaga hade gett mer fakta till det hela som hände.

Journalister som ville intervjua oss var det mest påfrestande under denna tjänstgöringen i Storöhamn.

En intressant anekdot var när vi ser en segelbåt på väg in i det avspärrade området till hamnen, båtföraren hade varit uppe sent och var lite seg att ge sig ut, under det att han klargjorde sin båt och de tre soldaterna som skulle följa med honom klev ombord så vände segelbåten kort aktern emot oss. Varvid utkiken sade att han såg en tysk flagga, men kunde inte säga om det var en västtysk eller östtysk (den med passaren på). Nu utbröt en febril aktivitet och båtföraren som rört sig om en Zombie var omedelbart klar, båten gick på maxfart 1,5 båtlängder från kajen… De började cirkla segelbåten och skrika ”sperrgebit” och uppmanade all sin skoltyska för att få de ombordvarande på segelbåten att följa dem. Det visade sig när vi tog in dem till kajen att det var två pensionärer från Västtyskland, vi skickade deras passdata till Fo staben, de i sin tur vände sig till sina kontaktytor, en timme senare hade vi fått underlag från BND i Västtyskland på vilka de var. Under denna timmen som förmodligen var väldigt lång för dessa stackars pensionärer så försökte vi lugna dem, de var helt övertygade om att vi skulle arkebusera dem, när det officiella beskedet kom att de blivit identifierade och skulle få fortsätta sin resa så grät de. De blev hjälpta ut ur området och vad som hände med detta därefter vet jag inte.

Plötsligt så hade tiden för Muck kommit jag inställde mig i Boden och avrustade, jag hade så gott som under hela sommaren deltagit i detta och när man senare läste om att spärrarna bara tagits bort så häpnade man.

Min slutsats

Jagade vi skuggor och hjärnspöken, nej -inte efter det jag såg och fick mig återgivet av folk som jag kände och litade på.

Jag är av uppfattningen att detta kostade så mycket rent ekonomiskt och prestigemässigt (övertid för befäl, civilanställda osv), dessutom hade Fo Bef en klar bild av vad han ville uppnå, han ville få upp eller få fram entydig bevisning om kränkningen inte endast bilder som belades med ”H-stämpel” -vilket han inte fick. Jag tvivlar på att det finns särdeles mycket i skrivna order (såg faktiskt inte en enda under tiden på Fo staben), möjligtvis kan krigsdagböckerna som ifylldes ge någonting, annars var det mer muntliga order och direktiv i alla led, jag vet inte om det var avsiktligt, men så var det på alla platserna jag var under denna tiden. Så någon som vill forska i detta kommer inte få fram särskilt mycket är min bedömning i af.

Jag fick uppfattningen att de officerare som fanns på plats gjorde så gott de kunde med de medel som de hade tillgängliga, att man kallade bort ubåtsjakten från flottan var ju ett märkligt beteende, detta vädrades när det hände på ett kraftfullt sätt mellan officerarna. Att arme’n skulle lyckas med konststycket att jaga ubåtar och grodmän faller ju på sin egen orimlighet, helst när flottan med alla sina resurser gått bet vid tidigare incidenter, men det kändes som om man gjorde allt för att lyckas med att värna svenskt territorium, helt enligt IKFN. Motivationen på officerare och värnpliktiga som deltog saknades inte, alla tog uppgiften på allvar.

På det stora hela en i mitt liv annorlunda sommar……

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28323
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Hans » 9 november 2017, 10:01

Tack för redogörelsen och välkommen till forumet.

MVH

Hans

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 9 november 2017, 10:15

Hej och tack för din berättelse . Har skickat dig ett Pm . //Thule

radon
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 september 2016, 08:11
Ort: Göteborg

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av radon » 9 november 2017, 19:17

För alla oss icke-MÖP:ar kanske nån skulle kunna förklara förkortningarna?

KB = KompaniBefäl?
Fo-stab = Forskningsstab? Främre Operationsområdesstab???
Oplats = Observationsplats? Operationsplats?
BerKomp = BeredskapsKompani? (Beredskap för vad? Avses egentligen "reserv"?)
PVRB 55 = ???
TOW gissar jag är det amerikanska antitankmissilsystemet med samma förkortning som "namn"?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av MD650 » 9 november 2017, 19:36

Fo-stab = försvarsområdesstab
Oplats= observationsplats
Betkomp = beredskapskompani , ett förband som fanns under den "vpltomma" perioden under året.
Pvrb 55 = pansarvärnsrobot 55 aka TOW.
TOW= Tube launched Optically tracked Wire linked guided missile dvs en pansarvärnsrobot.
:)

radon
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 september 2016, 08:11
Ort: Göteborg

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av radon » 9 november 2017, 20:22

Tackar!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av sonderling » 10 november 2017, 13:14

Bomil skrev:
Det förekom skjutningar med granatkastarna, dessa syftade till att skapa en ”ljudmiljö”
Skönt att höra att man inte minns fel. Jag har tidigare skrivit här att jag somnade till det där ljudet.
Låg ju på spaning där ute i skärgården när jag gjorde lumpen på I22 3JKOMP (i dagarna var det förresten 30 år sedan MUCK.)

Andra minnes bilder är Huey helikoptern som i värsta Vietnam stuk kommer flygande lågt över vattnet och killen i dörren kastar handgranater i vattnet.
Så krevaderna står som fontäner efter, eller patrullbåten som skjuter med en 20 mm automatkanon (eller motsvarande) in mot land så spårljuset flyget åt alla håll.

En annorlunda sommar var det sannerligen (och för oss en väldigt fin sommar alla i Sthlm klagade över en skitsommar vädermässigt men jag minns bara sol och värme.)

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av sonderling » 12 november 2017, 16:21

Träffade lumpar kompisar i helgen.


Fick höra en historia som jag skulle vilja få bekräftad eller dementerad.

Ca 10 år efter Töre så har man en militärövning i området. Några befäl står och samtalar och en gammal gubbe kommer fram till dem.
-Är ni här för att hämta lastbilen? frågar gubben. -Vilken lastbil? svarar militärerna förvånat.
Den visar sig att man vid Töre 87 glömt en maskerad lastbil fullastad med sprängmedel i skogen.
Gubben hade hållit ett öga på den hela tiden.

Jag tycker det låter otroligt. 10 år? Hmmmm kanske tio månader möjligtvis?

Nån som hört denna skröna förrut och finns det nån substans i den?

Sonderling

radon
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 september 2016, 08:11
Ort: Göteborg

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av radon » 12 november 2017, 16:57

Låter otroligt osannolikt. Om det var så borde väl gubben ha kontaktat militären flera gånger. Redan efter en första kontakt hade de nog åtgärdat det inom en dag eller två. Men om gubben höll käft i tio år så kanske.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Lasse O » 12 november 2017, 17:33

Vanligtvis brukar det vara en stridsvagn eller en lvkanon som militären glömt i en lada.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Thule3 » 12 november 2017, 18:37

Det där är en skröna som finns i flera versioner //Thule

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Lejonmod » 29 november 2017, 18:16

Jag gjorde lumpen i Boden 87-88, alltså efter ubåtsjakten men tillbringade en vecka vid Töre i "förebyggande ubåtsspaning". Den var väldigt effektiv. Ingen ubåt dök upp :D

iqbad
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 5 maj 2012, 17:26

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av iqbad » 29 november 2017, 21:02

Lasse Odrup skrev:Vanligtvis brukar det vara en stridsvagn eller en lvkanon som militären glömt i en lada.
Jag har fått för mig att det lämnats in en 20mm LV kanon under vapenamnestin 1993. Det har stått om detta i flera tidningar så är det verkligen en skröna?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av Göstring » 30 november 2017, 20:52

iqbad skrev:
Lasse Odrup skrev:Vanligtvis brukar det vara en stridsvagn eller en lvkanon som militären glömt i en lada.
Jag har fått för mig att det lämnats in en 20mm LV kanon under vapenamnestin 1993. Det har stått om detta i flera tidningar så är det verkligen en skröna?
Kanske denna?
lvkanon.jpg

radon
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 14 september 2016, 08:11
Ort: Göteborg

Re: Töre-incidenten 1987

Inlägg av radon » 30 november 2017, 22:28

Haha, fantastiskt! :D

Skriv svar