Asatrons krig mellan gudar och jättar

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
karlfredrik
Medlem

Asatrons krig mellan gudar och jättar

Inlägg av karlfredrik » 2 mars 2012, 14:14

Asatrons krig mellan gudar och jättar - är det en version av kampen mellan ont och gott, ljus och mörker, eller ett minne av forntida strider?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Asatrons krig mellan gudar oc h jättar

Inlägg av lampros » 2 mars 2012, 19:42

Vad asarnas krig mot jättarna representerar: i min indoeuropeiskt färgade tolkning så är detta med "kamp mellan ljus och mörker" som du är inne på en ganska central del. Asar är ljus, sanning, verklighet, sanskrit sat, medan demoner och annat oknytt de strider mot är mörker, lögn, osanning, icke-vara: skr asat.

Jag tror en dylik, rent mytologisk, legendarisk och filosofisk-ontologisk tolkning är fruktbarare än att reducera det hela till asatrons bärares minnen eller pseudominnen av strider mot underlägnsa, mindre krigiska folk eller vad man nu historiskt kan hänföra det till. Nog KAN man göra det, fältet är fritt för tolkning inom hermeneutiska discipliner som dessa. Och på reduktionistiska tolkningar är det lätt att bli professor har jag hört. Att det och det är "ingenting annat än", att det är något lättförklarligt common sense-artat - det är gefundes fressen i dagens akademi.

Men jag förespråkar alltså inte common sense och diskbänks-reduktionism. Nej min vän, bli istället filosofisk och spekulativ, det kan man också bli professor på. Och dylika teser är lika svåra om inte svårare att vederlägga än reduktionistiska vardagstolkningar. Och de är roligare att driva: the sky's the limit. Lägg till lite indoeuropeisk språkforskning, lek med ordrötter och du kan leda i bevis bra mycket.

OT: eftersom jag funderat över asatron på sistone, härmed ett blogginlägg om hedendomens upphörande, utdöende och renässans i vår tid: http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... del-6.html

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Re: Asatrons krig mellan gudar oc h jättar

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 mars 2012, 12:07

Gudarna representerar Ordning, jättarna Kaos. Alltså samhällsordningen och hur den är god och bra, i jämförelse med hur allt skulle vara dåligt och falla ihop i elände om man inte hade denna samhällsordning.

Skriv svar