Spanska Inbördes kriget

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 14 januari 2003, 09:32

Scout skrev:Det håller jag med om. Guernica m m (bland annat bombades ett svenskfinansierat barnsjukhus) bidrar sannolikt till detta, var ju också de första terrorbombningarna av civila.
stämmer det verkligen? jag har bestämt för mig at tyskarna genomförde luftangrepp mot London under VK1, men jag kan förstås ha fel. Har dessutom för mig att angreppen genomfördes med luftskepp (!)

Scout
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 augusti 2002, 05:44
Ort: malmö

Inlägg av Scout » 14 januari 2003, 11:57

Jo Zeppelinarna användes mot London, de kan iaf inte jämföras med dem som Luftwaffe kunde göra 1936. Tror det var i princip omöjligt att genomföra en terrorbombning i egentlig mening med de luftfarkoster som fanns då.

http://europeanhistory.about.com/librar ... pelin1.htm

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 14 januari 2003, 12:25

Scout skrev: Aldrig hört talas om detta, däremot vet jag att de spanienfrivilliga automatiskt blev hedersmedborgare på Kuba. Nyfiken på var de uppgifterna kommer ifrån. Särskilt som de inte ens nämns av antikubanska amerikanska medier jag tittat på.
De blev hedersmedborgare efter 1959?

Upggifterna, som jag själv tyckte var mycket märkliga, hittade jag i en "vänsterbok" från 1970-talet, dvs en av de för dåtiden relativt vanliga verken som lyfte fram kommunistiska framsteg i tredje världen och var inspirerade av marxistisk historiesyn (som förvisso gick närmast klockrent åren kring Portugals avkolonisering). Tror t o m att det var svensk-kubanska vänskapskommitén el motsv. Skall kolla upp det nästa gång jag är på biblioteket.

/Forsberg

Scout
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 augusti 2002, 05:44
Ort: malmö

Inlägg av Scout » 14 januari 2003, 16:38

Mathias Forsberg skrev:
"De blev hedersmedborgare efter 1959?"

Nja, får faktiskt erkänna att jag kan ha blandat ihop det med Spanien och berättelser om Kuba från den moskvakommunistiske Karl (?)lStaaf som är en stor Kubafantast( i Kämpande Solidaritet av Richard Jändel) och flitig besökare där. De var också väl sedda i östblocket f ö.

Skriv svar