Finns/har det funnits en fullriggare inom svenska marinen?
-
- Medlem
- Inlägg: 243
- Blev medlem: 27 november 2011, 14:26
Finns/har det funnits en fullriggare inom svenska marinen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Gorch_Fock_(1958)
Tyskarna har sitt Gorch Fock som används idag för blivande flottister.
Har vi under 1900-talet haft något liknande i Sverige?
Finns behov av sådana idag?
Tyskarna har sitt Gorch Fock som används idag för blivande flottister.
Har vi under 1900-talet haft något liknande i Sverige?
Finns behov av sådana idag?
Re: Finns/har det funnits en fullriggare inom svenska marine
Af Chapman, räknas den som fullriggare? I kunglig tjänst under mellankrigstiden som skolfartyg.
Eventuellt behov av dylika flytetyg fylls idag gott och väl av Gladan och Falken, med tanke på flottans numerär...
Eventuellt behov av dylika flytetyg fylls idag gott och väl av Gladan och Falken, med tanke på flottans numerär...
-
- Medlem
- Inlägg: 243
- Blev medlem: 27 november 2011, 14:26
Re: Finns/har det funnits en fullriggare inom svenska marine
Se där, vi har ju två stycken! Om än lite mindre än tysken.Sarvi skrev:Af Chapman, räknas den som fullriggare? I kunglig tjänst under mellankrigstiden som skolfartyg.
Eventuellt behov av dylika flytetyg fylls idag gott och väl av Gladan och Falken, med tanke på flottans numerär...
Är det vanligt bland europeiska flottor att ha sådana här skepp?
Re: Finns/har det funnits en fullriggare inom svenska marine
Gladan och Falken är dock inga fullriggare utan betydligt mindre flytetyg. Men ja, någon form av skolfartyg under segel förekommer på många håll. Jag antar att det är av någon sorts nostalgi- och traditionsskäl. (Vad var det nu Churchill skulle ha sagt om flottans stolta traditioner?)
Re: Finns/har det funnits en fullriggare inom svenska marine
Ångfregatten VANADIS - var en fullriggare. Dvs ett skepp med 3 eller flera master - och rår på alla masterna.
Varjag
''Fullriggarna''- har ju en oöverträffad nimbus över sig. Men faktum var, att de krävde större besättning och mera slit - än de barkriggade skepp som efterträdde dom. Både barkar och fullriggare, hade svårt ''att vända över stag'' - dvs mot vinden....ofta blev en s.k. ''kovändning'' - med vinden nödvändig. Speciellt med fullriggarna. En kovändning ställde väldiga krav på riggen - då alltsammans ''slog runt'' på sekunder. Och vant master och barduner darrade......Varjag
Re: Finns/har det funnits en fullriggare inom svenska marine
Efter ångans intåg behölls fullriggade fartyg som övningsfartyg/ kadettfartyg för att lära blivande sjömän och officerare klassiskt sjömanskap. I flottan fanns till ungefär 1900 ångkorvetten Freja och tidigare nämnda Vandais ör dylika uppgifter. De ersattes sedemera av "världens minsta fullriggare" Jarramas (bevarad vid Marinmuseum i Karlskrona) och Najaden (bevarad i Halmstad). De tjänstgjorde fram till och med andra världskriget i rollen som utbildningsfartyg för skeppsgossar och kadetter. 1923 kompletterades de med inköp av C.G Kennedy som döptes om till af Chapman.
1950 avmönstrades den sista fullriggaren HMS Jarramas och ersattes av skonerterna HMS Gladan och Falken, som är varandras spegelbilder vilket skulle verka positivt för tävlingsanda och fightingspirit mellan besättningarna. De andvänds fortfarande i utbildning av kadetter, sjövärnskåren och andra ungdomar i ledarskap, sjömanskap och navigation. De har till viss del även ersatt HMS Carlskrona på världshaven sedan dolkstöten 2004-05 då den riktiga långresan/ utbildningsexpiditionen försvann för kadetterna. Resorna går ofta i Atlanten och Medelhavet.
Har själv seglat HMS Falken och vet att det är nyttigt och lärorikt även om man är rätt bitter på hängkojer, tampar och dåligt väder just då.
F.ö är den sk Stockholms briggen (barkriggad) Tre Kronor byggd efter ritningarnar till flottans övningsbrigg HMS Gladan som är något äldre än Najaden/ Jarramas
Jarramas idag
Rustad Jarramas
1950 avmönstrades den sista fullriggaren HMS Jarramas och ersattes av skonerterna HMS Gladan och Falken, som är varandras spegelbilder vilket skulle verka positivt för tävlingsanda och fightingspirit mellan besättningarna. De andvänds fortfarande i utbildning av kadetter, sjövärnskåren och andra ungdomar i ledarskap, sjömanskap och navigation. De har till viss del även ersatt HMS Carlskrona på världshaven sedan dolkstöten 2004-05 då den riktiga långresan/ utbildningsexpiditionen försvann för kadetterna. Resorna går ofta i Atlanten och Medelhavet.
Har själv seglat HMS Falken och vet att det är nyttigt och lärorikt även om man är rätt bitter på hängkojer, tampar och dåligt väder just då.
F.ö är den sk Stockholms briggen (barkriggad) Tre Kronor byggd efter ritningarnar till flottans övningsbrigg HMS Gladan som är något äldre än Najaden/ Jarramas
Jarramas idag
Rustad Jarramas
Re: Finns/har det funnits en fullriggare inom svenska marine
Hur menar du att Tre Kronor skulle vara barkriggad? Definitionen på en brigg är väl en två fullriggade master med mesanen högre än stormasten, medan en bark har tre eller fler master där mesanen är utan rår medan resten är fullriggade, typ.F.ö är den sk Stockholms briggen (barkriggad) Tre Kronor byggd efter ritningarnar till flottans övningsbrigg HMS Gladan som är något äldre än Najaden/ Jarramas
Re: Finns/har det funnits en fullriggare inom svenska marine
Efter ha konfererat LiS 1954 så får jag nog backa lite där, jag rörde helt enkelt ihop barken (tre master, varav två med råsegel), och briggen,(två master med råsegel).
Re: Finns/har det funnits en fullriggare inom svenska marine
Najaden säljs till Norge:Psilander skrev:Efter ångans intåg behölls fullriggade fartyg som övningsfartyg/ kadettfartyg för att lära blivande sjömän och officerare klassiskt sjömanskap. I flottan fanns till ungefär 1900 ångkorvetten Freja och tidigare nämnda Vandais ör dylika uppgifter. De ersattes sedemera av "världens minsta fullriggare" Jarramas (bevarad vid Marinmuseum i Karlskrona) och Najaden (bevarad i Halmstad). De tjänstgjorde fram till och med andra världskriget i rollen som utbildningsfartyg för skeppsgossar och kadetter. 1923 kompletterades de med inköp av C.G Kennedy som döptes om till af Chapman.
http://hallandsposten.se/nyheter/halmst ... till-norge
Tråkigt att hon försvinner till utländsk ägare, men om det är vad som krävs för att hon ska bevaras så må det vara hänt.
/Per
Re: Finns/har det funnits en fullriggare inom svenska marine
Mycket tråkigt. Bevisar ytterligare en gång att Sverige är överbefolkat av bönder med röven mot havet.