Förbud mot enögda kungar

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Förbud mot enögda kungar

Inlägg av karlfredrik » 8 februari 2012, 11:49

Perserna hade infört ett förbud mot enögda kungar på 500-talet (Peter Boetius:Justinianus tid,Falun 2005 sid 34.
Fanns detta förbud även i andra länder? Jag tänker osökt på Oden, fanns det något samband?

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Förbud mot enögda kungar

Inlägg av gnikam4 » 8 februari 2012, 17:00

Verkar underligt med ett förbud mot enögda kungar. Men kanske fanns det i själva verket ett förbud inte bara mot enögdhet utan mot alla former av yttre handikapp? Ett förbud som hade kunnat förklaras av att man månade om att kungens glans inte skulle förminskas av några sådana.

Kanske ska "öga" förstås i någon slags symbolisk bemärkelse?

Beträffande andra länder har jag en aning om att det ska ha funnits liknande bestämmelser på andra håll, men kanske inte avseende just ögonen.

I vilket fall har jag svårt att se någon som helst koppling till Oden.

Mullvaden
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 april 2013, 11:53

Re: Förbud mot enögda kungar

Inlägg av Mullvaden » 7 april 2013, 10:02

Utan mer att gå på är fältet endast öppet för spekulationer. Stympning av olika slag har använts över hela världen genom tiderna som straff för olika förseelser. Kanske ansåg man att personer som förlorat sitt ena öga på detta vis inte var värdiga att bli kungar och så fick de som förlorat sitt öga på andra sätt följa med av bara farten. Har inte uttrycket "öga för öga, tand för tand" sitt ursprung i ett geografiskt närliggande område?

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Förbud mot enögda kungar

Inlägg av gnikam4 » 7 april 2013, 15:54

Enögdhet som ett straff från gudarna, och alltså ett tecken på ovärdighet?

Mullvaden
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 april 2013, 11:53

Re: Förbud mot enögda kungar

Inlägg av Mullvaden » 7 april 2013, 16:19

Ja, eller mer profant som ett tecken på kriminalitet eller felaktigt leverne.

Skriv svar