Frimärks samlandet.

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Dalmas » 27 juni 2012, 18:33

Gäller inte detta problem, med minskat intresse för samlande, alla sorters samlande? Värdet sänks dessutom av att internet gör många fler frimärken tillgängliga.

Har själv samlat ölburkar, och där har man haft samma utveckling. Burkar som sågs som ovanliga och värdefulla, blev helt plötsligt värdelösa, därför att antalet samlare i Sverige helt enkelt var så få att alla samlare kunde få varsin, och internet gjorde burkarna tillgängliga på ett helt annat sätt än tidigare.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Schwalbe » 27 juni 2012, 18:57

Det passar mej utmärkt att det är färre som samlar. Jag kan köpa till lägre priser. :wink:

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av sonderling » 28 juni 2012, 07:17

Dalmas skrev:Gäller inte detta problem, med minskat intresse för samlande, alla sorters samlande? Värdet sänks dessutom av att internet gör många fler frimärken tillgängliga.

Har själv samlat ölburkar, och där har man haft samma utveckling. Burkar som sågs som ovanliga och värdefulla, blev helt plötsligt värdelösa, därför att antalet samlare i Sverige helt enkelt var så få att alla samlare kunde få varsin, och internet gjorde burkarna tillgängliga på ett helt annat sätt än tidigare.
Ja kanske ligger det nått i detta men å andra sidan som du säger blir det lättare att komplettera sin samling. Det blir en paradox kanske?
Jag samlade själv på ölburkar ett tag men jag uppfattade det som att intresset, hos mig och bland jämnåriga dog med mellanölet.
Kanske är det så att samlandet bytt karaktär? Mindre frimärken och mynt, mer gamla starwars prylar och sånt.

Sonderling
Som har samlat på det mesta i perioder, jag är en samlare helt enkelt.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Schwalbe » 28 juni 2012, 15:51

Nog har jag "förlorat" pengar med på samlandet. På en auktion 1990 ropade jag hem flera hundra FDC (första dags brev). Tyvärr kommer jag inte ihåg vad jag gav, men på den här tiden var de nog värda en slant. Jag förvarade dem hos min mor, som råkade ut för en allvarlig vattenläcka. Alla blev fuktskadade. Jag tänkte anmäla värdet till hennes försäkringsbolag, då jag fann att de bara var värda 50 öre till 2kr st! Nåja, de är lite buckliga, men då spar jag dom hellre till min grabb som kanske kan ha glädje av dem då han blir lite äldre. :wink:

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Dalmas » 28 juni 2012, 17:50

Ölburkssamlandet avtog i slutet av 70- talet början av 80- talet, då först de krympta stålburkarna och sedan aluminiumburkarna omöjliggjorde pyramidbyggandet.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Schwalbe » 30 juni 2012, 06:21

Sedan tror jag också många blir besvikna när de ska sälja, eftersom de flesta tror att just deras samling är värd en förmögenhet. Så är det naturligtvis inte, även om det finns undantag.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Schwalbe » 9 juli 2012, 18:23

Min samling är otroligt fin. Jag vet inte om jag vågar ta med den till frimärksklubben. Min gode vän Tonkin säger att det finns tjuvar på de där mötena som bara låtsas samla på frimärken och rånar en på vägen hem. 8O

oxmannen
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 augusti 2012, 15:05

Svenska frimärken hetare än någonsin

Inlägg av oxmannen » 27 september 2013, 17:00

Svenska frimärken hetare än någonsin
Artikel i Dagens Industri:
http://www.di.se/artiklar/2013/8/30/sve ... -nagonsin/

----------------------
Det är roligt samla frimärken
http://www.filateli.info
Det är roligt samla frimärken
http://www.filateli.info

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av spiring » 1 oktober 2013, 08:18

Rensade i vindsförrådet för ett par veckor sedan och hittade min gamla frimärkssamling, med bland annat årssatser och ett antal förstadagsbrev från 1970-talet. Ointressant för mig i dag, men jag tänkte att det kanske går att sälja. Fast det behövdes inte mycket googlande för att inse att åtminstone förstadagsbreven och årssatserna besitter ungefär bränslevärdet. :D

...fast det är väl egentligen inte så konstigt? När man kan "samla" genom att abonnera, "bekvämt hem i brevlådan", då är det alldeles för enkelt för alltför många och man ska vara bra naiv för att tro att man kan göra några klipp på det viset. Nu var jag inte ens tonåring på den tiden och hade alltså giltigt skäl att vara naiv. (Fast det kan man nog knappast säga om alla de som trodde att man skulle kunna bli börsklippare genom att köpa "folkaktier"...)

Nåja, de här årssatserna är lite kul att bläddra i och läsa om de ingående motiven nån gång var tionde år.
Allt är idioternas fel.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Patrik Öbrink » 28 oktober 2013, 08:07

Kanske får frimärkssamlandet en "renässans" nu när babyboom-generationen går i pension? Jag skänkte i alla fall bort den frimärkssamling jag hade kvar sedan barnaåren till en nybliven pensionär. Betingade nog inget högre värde.

Jag sålde min samling med Disneyfrimärken häromåret och den gav ganska mycket pengar.

Människan verkar vara försedd med en "samlargen" så jag tror inte att samlandet kommer att försvinna (även om jag hoppas, tycker att det är en galenskap) utan den byter karaktär. Folk samlar inte på samma saker som för 50 år sen. I min barn- och ungdom samlade jag på en massa olika saker - frimärken, mynt, kapsyler, star wars-figurer, smurfar ... för att nämna några exempel. Frimärken var nog det jag tyckte var tråkigast.

Numera försöker jag att inte samla på något, i alla fall inte medvetet eller maniskt (om inte besök på fornborgar räknas som maniskt samlande).

I ganska många år samlade jag på "kyrkor" - det vill säga vykort och foton på kyrkor. Sen kom jag på att själva samlandet förstörde upplevelsen av att besöka kyrkorna så jag slutade med det. Var till och medlem i en förening som organiserar kyrkokortsamlare (medelåldern var hög så den finns nog inte kvar längre). Numera kan man ju ägna en helg åt att spara ner kyrkobilder från wikipedia, kyrkokartan etc. och sedan skriva ut en komplett samling.

Skriv svar