Frimärks samlandet.

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Frimärks samlandet.

Inlägg av Anders Nyman » 15 januari 2012, 18:53

Jag började ju för något år sedan en Tråd med Numismatik, har börjat bli lite Frimärks prat i den Tråden,, så därför tänkte jag mej nu en egen tråd för Just Frimärks Historia och frimärks samlingar. Där vi får vädra våra kunskaper i detta Område, å de som vill diskutera den FörFilatelistiska tiden är Välkommen. :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Anders Nyman » 15 januari 2012, 18:54


Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Schwalbe » 15 januari 2012, 19:31

Jag samlar bara svenska frimärken. Jag har även en samling frimärkshäften som jag tycker är kul. De häften jag saknar är ofta ganska dyra- men man kanske kan göra något fynd på en auktion? Jag är ingen frimärksexpert, men jag försöker lära mej. :) Tips om bra frimärkslitteratur är välkommet. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Anders Nyman » 19 januari 2012, 19:20

har några Godingar från Oscar II:s regeringstid.. :wink: Men det jag är mest stolt över det är ett brev, från tiden före Frimärkets tid här i sverige,, det är ett brev från Regements chefen i Gävle till Regements chefen i Falun, från mitten av 1800-talet, å det har en vacker svart stämpel. Med ett oppbrytet rött sigill på baksidan. :)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Schwalbe » 23 januari 2012, 21:00

Anders Nyman skrev:har några Godingar från Oscar II:s regeringstid.. :wink: Men det jag är mest stolt över det är ett brev, från tiden före Frimärkets tid här i sverige,, det är ett brev från Regements chefen i Gävle till Regements chefen i Falun, från mitten av 1800-talet, å det har en vacker svart stämpel. Med ett oppbrytet rött sigill på baksidan. :)
Jag har ett tiotal brev från Oscar II:s regeringstid. Valörerna 5, 10 och 20 öre. Vad kan de ha för värde?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Schwalbe » 26 januari 2012, 20:30

Anders, jag har 3 skillingen, fast reparerad. Jag ropade hem den på Tonkins kvalitetssamlarauktion för drygt 20 år sen.Efteråt frågade Tonkins dåvarande frimärksexpert varför jag inte köpte det hela exemplaret som också fanns på auktionen. Mitt reparerade ex är kanske värt max 3-4000:-. Ett fullgott ex är värt 40.000:- Riktigt fina exemplar kan gå för över 100.000:-. Vad dum jag var. Nu sitter jag här med min "luckfyllare". :cry:

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Schwalbe » 28 januari 2012, 09:42

När det gäller frimärkshäften så är nog 15 öre Nya Sverige 1938 3+4 sidig tandning mitt finaste.
Men jag gillar nog 7 och 12 öre Gustav V i medaljong mer. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Anders Nyman » 1 februari 2012, 19:26

jag är lite dålig på värden på frimärken,, ser att du nämner frimärken från Oscar II:s tid,, har själv några vackra frimärken från Oscar II:s tid,, mest har jag första dags brev... :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Anders Nyman » 15 februari 2012, 13:05

Nu i helgen fick jag tag på 2 stora osorterade påsar med gammla frimärken,, så nu i helgen hadde jag lite roligt satt å sorterade frimärken,, men denna gång var det tillbaka till mitten på 60-talet som gällde i dessa påsar,, var ett frimärke som var äldre,, mitten på 40-talet med ett porträtt av Gustav V med en fin lyster i... :D

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Schwalbe » 15 februari 2012, 17:58

Jag ägnar mej mest åt att gå igenom samlingen och läsa böcker om frimärken. :)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Schwalbe » 4 juni 2012, 08:48

Lägger inte ned någon tid på frimärken just nu. Men sälja vill jag inte heller. Man kanske ångrar sej längre fram.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Ro/Lt » 11 juni 2012, 11:48

Min far som samlat många frimärken i sina dar påstår att han fått rådet att använda upp frimärkena istället för att försöka sälja dem, alltså att märkena är värda mindre än valören som står på dem. Kan det vara möjligt att det är så dåligt värde på märken numera? Håller samlarna på att dö ut?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av LasseMaja » 26 juni 2012, 20:46

Jo det håller nog på att dö ut. Alla vanliga märken är ganske billiga, dyrare saker är dock något helt annat. Vill man ha reda på vad dagsvärdet kan vara så kolla på Traderas frimärksavdelning där det är ganska bra omsättning.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av sonderling » 27 juni 2012, 08:35

Min svägerska skulle sälja sin avlidne mans frimärkssamling på blocket. Det var ingen intresserad. Till slut ringde en dam och kunde tänka sig att köpa dem för under det nominella värdet. (Det är sådana här häften man köpte på posten med oanvända frimärken, ni vet, 1992 års upplaga tex.) Damen skulle använda dem i sin firma att sätta på brev.
Det blev ingen affär, att använda upp dem på brev kunde ju min svägerska göra själv.

Det verkar vara noll intressen för frimärken. Ocj jag antar att det inte blev bättre av att de blev klistermärken för några år sedan (fula tycker jag).

Förresten samlade jag lite på jobbet och tog hem till mina söner. En av dem nappade men det varade bara ett litet tag.

Sonderling
-Som själv samlade frimärken i barndomen och kunde sälja sin samling i ungdomen.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Frimärks samlandet.

Inlägg av Schwalbe » 27 juni 2012, 16:48

Det är som Lassemaja säger- riktigt fina gamla märken säljs fortfarande till höga priser. Intresset har gått ned ordentligt sedan 70/80 talen. Men nog finns det seriösa samlare kvar. Jag har beslutat mej att bara samla fram till 40-talet. Nyare frimärken är fina att titta på, men betingar bara en bråkdel av katalogvärdet.

Skriv svar