2011 instiftade Försvarsmakten en medalj för personal som sårats i strid. FM har register över alla sårade från 1999, men efterlyser information angående sårade innan detta år. I syfte att identifiera sårade från tiden innan 1999 har FM bett veteranorganisationen fredsbaskrarna om hjälp att identifiera personer som kan vara berättigade till medalj:
http://www.fredsbaskrarna.se/artiklar/5 ... erda-medal
Det finns alltså gott hopp om att sårade FN-soldater kan identifieras, men hur är det med andra sårade i FM tjänst? Som jag uppfattat det gäller medaljen för all sårade i strid i kronans tjänst. Ett exempel är besättningen på den nedskjutna Catalinan 1952 där piloten Carl Arbin och navigatören Ove Engberg sårades. Lever dessa herrar fortfarande? De torde vara berättigade till denna medalj.
Hur är det med beredskapsveteraner från andra världskriget? Svenska flygare och sjömän blev vid flera tillfällen beskjutna under beredskapstjänstgöring och jag har för mig att några sårades under sådana omständigheter. En svensk armésoldat stupade vid Riksgränsen 1940 efter beskjutning av tyskt flyg. Kanske kan forumet bidra till att någon gammal veteran får en välförtjänst medalj!
/VL
PS. Finlandfrivilliga, spanienkämpar med flera frivilligkontigenter torde inte vara berättigade till medaljen eftersom mottagaren ska ha sårats under tjänstgöring i den svenska försvarsmakten (jag antar att det även gäller för den tid då det hette krigsmakten