Svenskar sårade i strid?

Skriv svar
Viktor Lima
Medlem

Svenskar sårade i strid?

Inlägg av Viktor Lima » 18 december 2011, 22:22

Hej,

2011 instiftade Försvarsmakten en medalj för personal som sårats i strid. FM har register över alla sårade från 1999, men efterlyser information angående sårade innan detta år. I syfte att identifiera sårade från tiden innan 1999 har FM bett veteranorganisationen fredsbaskrarna om hjälp att identifiera personer som kan vara berättigade till medalj:

http://www.fredsbaskrarna.se/artiklar/5 ... erda-medal

Det finns alltså gott hopp om att sårade FN-soldater kan identifieras, men hur är det med andra sårade i FM tjänst? Som jag uppfattat det gäller medaljen för all sårade i strid i kronans tjänst. Ett exempel är besättningen på den nedskjutna Catalinan 1952 där piloten Carl Arbin och navigatören Ove Engberg sårades. Lever dessa herrar fortfarande? De torde vara berättigade till denna medalj.

Hur är det med beredskapsveteraner från andra världskriget? Svenska flygare och sjömän blev vid flera tillfällen beskjutna under beredskapstjänstgöring och jag har för mig att några sårades under sådana omständigheter. En svensk armésoldat stupade vid Riksgränsen 1940 efter beskjutning av tyskt flyg. Kanske kan forumet bidra till att någon gammal veteran får en välförtjänst medalj!

/VL

PS. Finlandfrivilliga, spanienkämpar med flera frivilligkontigenter torde inte vara berättigade till medaljen eftersom mottagaren ska ha sårats under tjänstgöring i den svenska försvarsmakten (jag antar att det även gäller för den tid då det hette krigsmakten :D )

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Re: Svenskar sårade i strid?

Inlägg av Fredrik Andersson » 20 december 2011, 01:11

Vad menar man med "sårade" då? Är det sådana där man behövt ambulanshelikopter eller liknande eller stukad fot när man sprang i skydd?

Jag är säker på att det bara i Ba 01 finns X antal veteraner med mindre skråmor som i sådana fall borde få en medalj. Å andra sidan tjänstgjorde man ju under FN-flagg så det kanske inte räknas?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 december 2011, 07:47

Fredrik Andersson skrev:Vad menar man med "sårade" då? Är det sådana där man behövt ambulanshelikopter eller liknande eller stukad fot när man sprang i skydd?

Jag är säker på att det bara i Ba 01 finns X antal veteraner med mindre skråmor som i sådana fall borde få en medalj. Å andra sidan tjänstgjorde man ju under FN-flagg så det kanske inte räknas?
Det är skillnad på att bli sårad resp. skadad. Med sårad avses att fienden påverkat(skadat) på nåt sätt.
:)

Viktor Lima
Medlem

Inlägg av Viktor Lima » 20 december 2011, 08:28

Riktigt - det är sårade i strid som gäller, inga stukade fötter således. Medaljen tilldelas personal som sårats i försvarsmaktens tjänst. Det omfattar även FN-soldater som trots FN-flagg i grunden varit anställda av den svenska försvarsmakten. Jag tror inte det kommer att vara några problem att lokalisera våra sårade FN-veteraner. De är väl dokumenterade, hyfsat unga och ofta organiserade i fredsbaskrarna. Däremot är det svårare att hitta eventuella äldre sårade från exempelvis beredskapstiden? Saarbataljonen?

Sårades några svenska soldater i strid under beredskapstiden?

/VL

PS. Kan forumvärden flytta tråden till andra världskriget - jag tror den passar bättre där. Tack!

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 20 december 2011, 08:32

Diskussionen får mig att tänka på "Purple Heart" och presidentvalskampanjen 2004. John Kerry, var ju krigshjälte, vilket man inte kunde beskylla Bush för att vara. Naturligtvis fördes kampanj mot Kerry för att förringa hans krigsinsatser, där bland annat hans tre Purple Hearts var något han fått för några skråmor, sk Band Aid Purple Hearts. Han hade dock förtjänat dem ärligt eftersom skråmorna var ett resultat av fiendeeld. Bush tidigare utrikesminister, Colin Powell, hade också något som kunde betecknas som ett Band Aid Purple Heart, en medalj han hade fått efter att ha trampat på en giftpil under sin tjänstgöring i Vietnam.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 december 2011, 08:42

Viktor Lima skrev:
PS. Kan forumvärden flytta tråden till andra världskriget - jag tror den passar bättre där. Tack!
Den kan vara kvar tills vidare. Om det blir mer 2.vk så kan vi flytta över den.
:)

Viktor Lima
Medlem

Inlägg av Viktor Lima » 20 december 2011, 08:51

MD650: Det blir bra - lika viktigt att lokalisera kalla kriget-sårade som äldre fall!
/VL

jeger
Medlem

Inlägg av jeger » 25 december 2011, 11:42

Både Danmark og Norge har medaljer til eget personell som er såret i strid.Det er idag stort sett FN-NATO og EU operasjoner det er snakk om, Danmark har også nå i deember 2011 innstiftet en såret-medalje i sølv til alle dem som blir psykisk,ikke fysisk såret; Norge har dessuten en medalje til dem som mister livet i strid,- den utdeles postumt til de etterlatte. Min erfaring fra mange internasjonale oppdrag hvor også svenske soldater deltok, er at det for meg synes selvsagt at også Sverige ærer sine sårede og døde med en hedersbevisning som en medalje jo er.
Jeger

Skriv svar